”Me selvittiin, vaikka kaikki kiinni laitettiin!” : Lukiolaisten mielenterveyden palautumisen tukeminen koronapandemian jälkihoidossa
Selin, Noora (2022-05-27)
”Me selvittiin, vaikka kaikki kiinni laitettiin!” : Lukiolaisten mielenterveyden palautumisen tukeminen koronapandemian jälkihoidossa
Selin, Noora
(27.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060342812
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060342812
Tiivistelmä
Maailma muuttui rajusti 11.3.2020, kun Maailman terveysjärjestö WHO (2020) julisti koronaviruksen
maailmanlaajuiseksi pandemiaksi. Yli kaksi vuotta myöhemmin koronapandemian leviämisen
estämiseksi tehdyt rajoitukset ja suositukset ovat alkaneet tuottamaan tulosta. Pandemian aiheuttamia
haasteita tullaan kuitenkin korjaamaan vielä kauan. Koronapandemia ei ole kohdellut kaikkia
tasavertaisesti, vaan yksilölliset erot ovat olleet suuria. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen
kouluterveyskyselyn (2021) mukaan koronapandemian katsotaan vaikuttaneen erityisesti nuorten
sosiaaliseen hyvinvointiin ja mielenterveyteen.
Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät lukiossa suojasivat ja kuormittivat
mielenterveyttä koronapandemian aikana sekä miten pandemian jälkihoidossa voidaan tukea lukiossa
opiskelevien nuorten mielenterveyden palautumista. Laadullinen aineisto kerättiin helmikuussa 2022
puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Teemahaastatteluihin osallistui yhteensä seitsemän
lukiossa opiskelevaa nuorta, jotka olivat iältään 17-18-vuotiaita tyttöjä ja poikia. Haastattelut toteutettiin
vallitsevan koronapandemia tilanteen vuoksi teams-etäyhteydellä. Haastatteluaineisto analysoitiin
käyttäen hyväksi aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteita.
Pro gradu -tutkielmasta saadut tulokset kulkevat pääsääntöisesti rinnakkain aikaisempien tutkimusten
kanssa. Kaikki haastatellut nuoret kokivat koronapandemian vaikuttaneen heidän mielenterveyteensä,
osalla vaikutukset olivat olleet merkittävästi mielenterveyttä heikentäviä, kun taas osa kuvasi
vaikutusten olleen lieviä. Analyysin avulla haastatteluaineistosta nousi esille useita mielenterveyttä
suojaavia tekijöitä, jotka auttoivat nuoria selviytymään pandemian mukanaan tuomista haasteista.
Toisaalta haastatellut nuoret tunnistivat myös useita tekijöitä, jotka kuormittivat mielenterveyttä
lukiossa koronpandemian aikana.
Haastatteluaineiston mukaan lukiossa opiskelevien nuorten mielenterveyden palautumista voidaan
tukea koronapandemian jälkihoidossa moninaisesti. Kaikki haastatellut nuoret kuvasivat tärkeimmäksi
mielenterveyttä palauttavaksi tekijäksi, paluun normaaliin arkeen. Normaalilla arjella nuoret tarkoittivat
opiskelua lukiossa ilman kokoontumisrajoituksia, turvavälejä, hygienia suosituksia ja pelkoa
etäopetukseen siirtymisestä. Lukioympäristön ja koulun henkilökunnan koettiin olevan merkittävässä
roolissa pandemian jälkihoidossa. Ensiarvoisen tärkeäksi koettiin yhteisöllisyyden, osallistavan ja
mielenterveyttä tukevan ilmapiirin luominen. Nuoret toivoivat koulun henkilökunnalta kiireettömiä ja
inhimillisiä kasvokkain tapahtuvia kohtaamisia sekä turvallisuutta ja luottamuksellisuutta. Lukion
opiskelijahuollon toivottiin lisäävän saavutettavuutta, jalkautumista, näkyvyyttä sekä tietoisuutta.
Tämän Pro gradu -tutkielman haastatteluaineisto antaa ajankohtaista ja merkittävää tietoa siitä, miten
lukiolaisten mielenterveyden palautumista voidaan koulussa tukea koronapandemian jälkihoidossa
maailmanlaajuiseksi pandemiaksi. Yli kaksi vuotta myöhemmin koronapandemian leviämisen
estämiseksi tehdyt rajoitukset ja suositukset ovat alkaneet tuottamaan tulosta. Pandemian aiheuttamia
haasteita tullaan kuitenkin korjaamaan vielä kauan. Koronapandemia ei ole kohdellut kaikkia
tasavertaisesti, vaan yksilölliset erot ovat olleet suuria. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen
kouluterveyskyselyn (2021) mukaan koronapandemian katsotaan vaikuttaneen erityisesti nuorten
sosiaaliseen hyvinvointiin ja mielenterveyteen.
Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät lukiossa suojasivat ja kuormittivat
mielenterveyttä koronapandemian aikana sekä miten pandemian jälkihoidossa voidaan tukea lukiossa
opiskelevien nuorten mielenterveyden palautumista. Laadullinen aineisto kerättiin helmikuussa 2022
puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Teemahaastatteluihin osallistui yhteensä seitsemän
lukiossa opiskelevaa nuorta, jotka olivat iältään 17-18-vuotiaita tyttöjä ja poikia. Haastattelut toteutettiin
vallitsevan koronapandemia tilanteen vuoksi teams-etäyhteydellä. Haastatteluaineisto analysoitiin
käyttäen hyväksi aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteita.
Pro gradu -tutkielmasta saadut tulokset kulkevat pääsääntöisesti rinnakkain aikaisempien tutkimusten
kanssa. Kaikki haastatellut nuoret kokivat koronapandemian vaikuttaneen heidän mielenterveyteensä,
osalla vaikutukset olivat olleet merkittävästi mielenterveyttä heikentäviä, kun taas osa kuvasi
vaikutusten olleen lieviä. Analyysin avulla haastatteluaineistosta nousi esille useita mielenterveyttä
suojaavia tekijöitä, jotka auttoivat nuoria selviytymään pandemian mukanaan tuomista haasteista.
Toisaalta haastatellut nuoret tunnistivat myös useita tekijöitä, jotka kuormittivat mielenterveyttä
lukiossa koronpandemian aikana.
Haastatteluaineiston mukaan lukiossa opiskelevien nuorten mielenterveyden palautumista voidaan
tukea koronapandemian jälkihoidossa moninaisesti. Kaikki haastatellut nuoret kuvasivat tärkeimmäksi
mielenterveyttä palauttavaksi tekijäksi, paluun normaaliin arkeen. Normaalilla arjella nuoret tarkoittivat
opiskelua lukiossa ilman kokoontumisrajoituksia, turvavälejä, hygienia suosituksia ja pelkoa
etäopetukseen siirtymisestä. Lukioympäristön ja koulun henkilökunnan koettiin olevan merkittävässä
roolissa pandemian jälkihoidossa. Ensiarvoisen tärkeäksi koettiin yhteisöllisyyden, osallistavan ja
mielenterveyttä tukevan ilmapiirin luominen. Nuoret toivoivat koulun henkilökunnalta kiireettömiä ja
inhimillisiä kasvokkain tapahtuvia kohtaamisia sekä turvallisuutta ja luottamuksellisuutta. Lukion
opiskelijahuollon toivottiin lisäävän saavutettavuutta, jalkautumista, näkyvyyttä sekä tietoisuutta.
Tämän Pro gradu -tutkielman haastatteluaineisto antaa ajankohtaista ja merkittävää tietoa siitä, miten
lukiolaisten mielenterveyden palautumista voidaan koulussa tukea koronapandemian jälkihoidossa