Opettajien näkemyksiä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ystävyys- ja kaverisuhteista
Leinonen, Saila; Arikka, Emmi (2022-05-10)
Opettajien näkemyksiä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ystävyys- ja kaverisuhteista
Leinonen, Saila
Arikka, Emmi
(10.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060743704
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060743704
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä opettajilla on maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ystävyys- ja kaverisuhteista. Tutkimuksessa selvitettiin peruskoulussa työskentelevien opettajien käsityksiä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ystävyys- ja kaverisuhteista koulussa, niiden tukemisen keinoista sekä ystävyyssuhteiden vaikutuksista oppilaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Lisäksi kartoitettiin opettajien näkemyksiä, miten oppilaiden kaverisuhteita tulisi kehittää. Aiempiin maahanmuuttajaoppilaiden tutkimuksiin perustuen, oli keskeistä selvittää opettajan näkökulmasta, millainen merkitys ystävyys- ja kaverisuhteilla on maahanmuuttajaoppilaan koulupolulla. Tutkimusta varten haastateltiin 12 peruskoulussa työskentelevää luokan-, aineen- ja erityisopettajaa, jotka työskentelevät tai ovat työskennelleet maahanmuuttajataustaisten oppilaiden parissa. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelussa käytetyt teemat oli luotu teoreettisen viitekehyksen avulla. Tutkimusaineisto käsiteltiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen.
Tämän tutkimuksen päätulosten mukaan ystävyys- ja kaverisuhteet ovat tärkeitä kaikille oppilaille. Tutkimuksen mukaan maahanmuuttajaoppilaat muodostavat ystävyys- suhteensa helpommin toisten maahanmuuttajien kanssa. Tulokset osoittavat, että maahanmuuttajaoppilaiden kaverissuhteiden muodostumista vaikeuttavat homogeeninen oppilasaines ja kieli. Opettajat kokivat kouluympäristössä olevien ystävien ja kavereiden sitouttavan oppilaita koulunkäyntiin sekä edistävän heidän kouluviihtyvyyttänsä. Tutkimuksen mukaan kaverisuhteilla on myönteinen tai kielteinen vaikutus oppilaiden oppimiseen ja heidän koulumenestykseensä. Toimivien kaverisuhteiden nähdään vaikuttavan oppiaineissa menestymiseen, sosiaalisiin taitoihin sekä koulussa pärjäämiseen.
Tutkimuksen mukaan ystävyys- ja kaverisuhteilla on merkittävä yhteys jokaisen oppilaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ystävyys- ja kaverisuhteet mahdollistavat heidän kotoutumisensa ja sopeutumisen suomalaiseen yhteiskuntaan. Kiusaaminen heikentää oppilaiden kouluhyvinvointiin, mikä nähtiin tutkimuksessa merkittävänä ongelmana lasten ja nuorten ystävyys- ja kaverisuhteissa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat opettajien tuen olevan tärkeä tekijä kaikkien oppilaiden kaveritaitojen tukemisessa. Opettajien tuki on erityisen tärkeää, silloin kun maahanmuuttajaoppilas pyrkii luomaan ystävyys- ja kaverisuhteita, sillä heillä on usein heikko suomen kielen taito. Vertaisten tuki ja apu edesauttavat maahanmuuttajataustaisen oppilaan kielenoppimista. Tutkimuksen tärkeimmät huomiot osoittavat, etteivät opettajat koe oman pohjakoulutuksensa antavan riittäviä valmiuksia oppilaiden kaveritaitojen tukemiseen. Keskeisimpinä tekijöinä opettajat kokevat työn sekä lisäkoulutusten antaneen eniten tukea ja valmiuksia oppilaiden kaveri- ja tunnetaitojen tukemisessa.
Tämän tutkimuksen päätulosten mukaan ystävyys- ja kaverisuhteet ovat tärkeitä kaikille oppilaille. Tutkimuksen mukaan maahanmuuttajaoppilaat muodostavat ystävyys- suhteensa helpommin toisten maahanmuuttajien kanssa. Tulokset osoittavat, että maahanmuuttajaoppilaiden kaverissuhteiden muodostumista vaikeuttavat homogeeninen oppilasaines ja kieli. Opettajat kokivat kouluympäristössä olevien ystävien ja kavereiden sitouttavan oppilaita koulunkäyntiin sekä edistävän heidän kouluviihtyvyyttänsä. Tutkimuksen mukaan kaverisuhteilla on myönteinen tai kielteinen vaikutus oppilaiden oppimiseen ja heidän koulumenestykseensä. Toimivien kaverisuhteiden nähdään vaikuttavan oppiaineissa menestymiseen, sosiaalisiin taitoihin sekä koulussa pärjäämiseen.
Tutkimuksen mukaan ystävyys- ja kaverisuhteilla on merkittävä yhteys jokaisen oppilaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ystävyys- ja kaverisuhteet mahdollistavat heidän kotoutumisensa ja sopeutumisen suomalaiseen yhteiskuntaan. Kiusaaminen heikentää oppilaiden kouluhyvinvointiin, mikä nähtiin tutkimuksessa merkittävänä ongelmana lasten ja nuorten ystävyys- ja kaverisuhteissa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat opettajien tuen olevan tärkeä tekijä kaikkien oppilaiden kaveritaitojen tukemisessa. Opettajien tuki on erityisen tärkeää, silloin kun maahanmuuttajaoppilas pyrkii luomaan ystävyys- ja kaverisuhteita, sillä heillä on usein heikko suomen kielen taito. Vertaisten tuki ja apu edesauttavat maahanmuuttajataustaisen oppilaan kielenoppimista. Tutkimuksen tärkeimmät huomiot osoittavat, etteivät opettajat koe oman pohjakoulutuksensa antavan riittäviä valmiuksia oppilaiden kaveritaitojen tukemiseen. Keskeisimpinä tekijöinä opettajat kokevat työn sekä lisäkoulutusten antaneen eniten tukea ja valmiuksia oppilaiden kaveri- ja tunnetaitojen tukemisessa.