Kuudesluokkalaisten metakognition tason kehittäminen matemaattisen intervention avulla
Kemppainen, Maija (2022-05-06)
Kuudesluokkalaisten metakognition tason kehittäminen matemaattisen intervention avulla
Kemppainen, Maija
(06.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060743899
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060743899
Tiivistelmä
Metakognitio eli oppimaan oppiminen on yksi taitavan oppimisprosessin lähtökohdista. Oppilaan metakognitio alkaa kehittyä jo ennen kouluikää, mutta kehittyäkseen optimaalisesti oppilas tarvitsee ohjausta ja opetusta siitä, kuinka opitaan oppimaan tai ajattelemaan ajattelua. Usein oppilaan metakognition kehittymisen tukija on opettaja. Siksi tässä tutkimuksessa pyrittiin kehittämään oppilaiden metakognition tasoa opettajajohtoisesti matemaattisen intervention avulla.
Tähän tutkimukseen osallistui kantahämäläisiä kuudesluokkalaisia oppilaita (N=15). Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena. Oppilaiden metakognition lähtötilanne mitattiin alkumittauksessa, loppumittauksessa sekä viivästetyssä mittauksessa. Alkumittauksen jälkeen aloitettiin kuuden viikon mittainen matemaattinen interventio. Interventiossa pyrittiin opettajajohtoisesti, mutta erilaisia sosiaalisia tilanteita sekä jatkuvaa reflektiota hyödyntäen kehittämään oppilaiden metakognitiota kerran viikossa. Osana interventiota oppilaat täyttivät puolistrukturoitua päiväkirjaa, jonka tarkoituksena oli edesauttaa oppilaita tiedostamaan metakognitiivisia taitojaan ja hyödyntämään metakognitiivista tietoaan. Intervention jälkeen oppilaat osallistuivat loppumittaukseen ja kuukausi loppumittauksen jälkeen oppilaat osallistuivat viivästettyyn mittaukseen.
Tämän tutkimuksen tuloksissa tuli ilmi, että oppilaiden metakognitio kehittyi kuudenviikon mittaisen intervention aikana suurimmalla osalla oppilaista, mutta kaikilla oppilailla metakognitiossa ei tapahtunut kehitystä vaan jopa taantumista. Toisaalta tutkimustuloksista käy ilmi, että metakognition kehittyminen on todella yksilöllistä ja mitään yhtenäistä kehitysmallia ei ollut eri tasoryhmissä eikä niiden välillä. Tämä ilmiö on yhdenmukainen aikaisempien tutkimustulosten kanssa. Vaikka oppilaiden metakognition kehittyminen on yksilöllistä, tapahtui tämän tutkimuksen tulosten mukaan jo kuuden viikon intervention aikana kehitystä oppilaiden metakognitiossa. Tämän takia on tärkeää, että metakognitiota pyritään kehittämään kouluissa systemaattisesti.
Tähän tutkimukseen osallistui kantahämäläisiä kuudesluokkalaisia oppilaita (N=15). Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena. Oppilaiden metakognition lähtötilanne mitattiin alkumittauksessa, loppumittauksessa sekä viivästetyssä mittauksessa. Alkumittauksen jälkeen aloitettiin kuuden viikon mittainen matemaattinen interventio. Interventiossa pyrittiin opettajajohtoisesti, mutta erilaisia sosiaalisia tilanteita sekä jatkuvaa reflektiota hyödyntäen kehittämään oppilaiden metakognitiota kerran viikossa. Osana interventiota oppilaat täyttivät puolistrukturoitua päiväkirjaa, jonka tarkoituksena oli edesauttaa oppilaita tiedostamaan metakognitiivisia taitojaan ja hyödyntämään metakognitiivista tietoaan. Intervention jälkeen oppilaat osallistuivat loppumittaukseen ja kuukausi loppumittauksen jälkeen oppilaat osallistuivat viivästettyyn mittaukseen.
Tämän tutkimuksen tuloksissa tuli ilmi, että oppilaiden metakognitio kehittyi kuudenviikon mittaisen intervention aikana suurimmalla osalla oppilaista, mutta kaikilla oppilailla metakognitiossa ei tapahtunut kehitystä vaan jopa taantumista. Toisaalta tutkimustuloksista käy ilmi, että metakognition kehittyminen on todella yksilöllistä ja mitään yhtenäistä kehitysmallia ei ollut eri tasoryhmissä eikä niiden välillä. Tämä ilmiö on yhdenmukainen aikaisempien tutkimustulosten kanssa. Vaikka oppilaiden metakognition kehittyminen on yksilöllistä, tapahtui tämän tutkimuksen tulosten mukaan jo kuuden viikon intervention aikana kehitystä oppilaiden metakognitiossa. Tämän takia on tärkeää, että metakognitiota pyritään kehittämään kouluissa systemaattisesti.