Todennäköisyyslaskennan ViLLE-tehtäviä: Sähköisen oppimateriaalin kehittämistutkielma
Katila, Veli-Matti (2022-07-13)
Todennäköisyyslaskennan ViLLE-tehtäviä: Sähköisen oppimateriaalin kehittämistutkielma
Katila, Veli-Matti
(13.07.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022080352699
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022080352699
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää kirjallisuuden avulla matematiikan sähköisten tehtävien ominaisuuksia, etuja sekä haasteita. Sähköiset tehtävät sekä tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen osana opiskelua on ilmiö, joka on saavuttanut tärkeän ja vankan aseman opetussuunnitelmissa sekä opetuksessa. Tutkielmassa käydään myös läpi kirjallisuudesta löytyneitä tutkielman kannalta olennaisia ydinasioita matematiikan opiskeluun ja oppimiseen liittyen.
Aikaisempien tutkimusten mukaan sähköisillä tehtävillä on toistaiseksi ristiriitaisia vaikutuksia opiskelijan oppimiseen. Matematiikan opiskelu ja oppiminen ovat hyvin monimutkaisia ja yksilöllisiä prosesseja, jolloin ei voida löytää selkeää yksimielisyyttä siitä, minkälaiset tehtävät ja opetus tuottavat parhaat oppimistulokset. Aiempien tutkimusten valossa voidaan kuitenkin todeta, että sähköisten tehtävien olennaisimmat edut oppimisen kannalta ovat mahdollinen motivaation kasvu ja ylläpito, opiskelijan saama välitön ja adaptiivinen palaute sekä sähköisten tehtävien vuorovaikutteisuus ja joustavuus.
Lisäksi tutkielmassa tuotetaan matemaattisia tehtäviä sähköiseen oppimisympäristöön. Sähköisenä oppimisympäristönä tässä tutkielmassa toimii Turun yliopistossa kehitetty ViLLE-järjestelmä. Matematiikan sähköisiä tehtäviä tuotettaessa tavoitteena on ollut ottaa huomioon kirjallisuudesta löydettyjä sähköisten tehtävien etuja ja hyödyntää niitä tehtävissä. Tuotettuja tehtäviä on viisi kappaletta ja ne ovat kohdistettu Turun yliopiston kurssille Todennäköisyyslaskennan peruskurssi. Kurssi on yliopiston perusopintotason kurssi, joka käsittelee todennäköisyyslaskentaa.
Tutkielmassa tuotetut tehtävät esitellään osana raportointia. Jokaisesta tehtävästä on toteutettu esimerkkisuoritus ViLLE-järjestelmässä. Suoritukset käydään kuvien ja selostuksen avulla läpi vaiheittain. Selostuksessa perustellaan tehtävien luonnissa käytettyjä ratkaisuja sekä sähköisiin tehtäviin liittyviä ominaisuuksia.
Aikaisempien tutkimusten mukaan sähköisillä tehtävillä on toistaiseksi ristiriitaisia vaikutuksia opiskelijan oppimiseen. Matematiikan opiskelu ja oppiminen ovat hyvin monimutkaisia ja yksilöllisiä prosesseja, jolloin ei voida löytää selkeää yksimielisyyttä siitä, minkälaiset tehtävät ja opetus tuottavat parhaat oppimistulokset. Aiempien tutkimusten valossa voidaan kuitenkin todeta, että sähköisten tehtävien olennaisimmat edut oppimisen kannalta ovat mahdollinen motivaation kasvu ja ylläpito, opiskelijan saama välitön ja adaptiivinen palaute sekä sähköisten tehtävien vuorovaikutteisuus ja joustavuus.
Lisäksi tutkielmassa tuotetaan matemaattisia tehtäviä sähköiseen oppimisympäristöön. Sähköisenä oppimisympäristönä tässä tutkielmassa toimii Turun yliopistossa kehitetty ViLLE-järjestelmä. Matematiikan sähköisiä tehtäviä tuotettaessa tavoitteena on ollut ottaa huomioon kirjallisuudesta löydettyjä sähköisten tehtävien etuja ja hyödyntää niitä tehtävissä. Tuotettuja tehtäviä on viisi kappaletta ja ne ovat kohdistettu Turun yliopiston kurssille Todennäköisyyslaskennan peruskurssi. Kurssi on yliopiston perusopintotason kurssi, joka käsittelee todennäköisyyslaskentaa.
Tutkielmassa tuotetut tehtävät esitellään osana raportointia. Jokaisesta tehtävästä on toteutettu esimerkkisuoritus ViLLE-järjestelmässä. Suoritukset käydään kuvien ja selostuksen avulla läpi vaiheittain. Selostuksessa perustellaan tehtävien luonnissa käytettyjä ratkaisuja sekä sähköisiin tehtäviin liittyviä ominaisuuksia.