Työterveyshoitajien työssä tulostavoitteeseen pääsyä edistävät ja estävät tekijät : Kyselytutkimus
Saari, Elina (2022-07-01)
Työterveyshoitajien työssä tulostavoitteeseen pääsyä edistävät ja estävät tekijät : Kyselytutkimus
Saari, Elina
(01.07.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022080853262
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022080853262
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata työterveyshoitajien tulostavoitteeseen pääsyyn liittyviä edistäviä ja estäviä tekijöitä. Tutkimuskysymyksinä olivat ”Mitkä tekijät edistävät työterveyshoitajien tulostavoitteeseen pääsemistä?” ja ”Mitkä tekijät estävät työterveyshoitajien tulostavoitteeseen pääsyä?”
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Suomen työterveyshoitajaliitto ry:n jäsenet, joilla oli määritelty tulostavoite työssään. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselyllä toukokuussa 2021. Kysely lähetettiin 1089 jäsenelle. Kyselyyn vastasi yhteensä 89 työterveyshoitajaa. Vastausprosentti oli 9,5. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Työterveyshoitajat olivat sitä mieltä, että oman työn hallinta ja työmäärä sekä työn suunnitelmallisuus edistivät eniten tulostavoitteeseen pääsyä. Lähes yhtä tärkeäksi tulostavoitetta edistäväksi tekijäksi koettiin toimiva, vastavuoroinen ja luottamuksellinen yhteistyö yritysten kanssa. Työterveyshoitajien yritysprofiililla koettiin olevan merkitystä. Henkilömääriltään isojen yritysten kanssa tehtävä yhteistyö koettiin tulostavoitetta edistävänä tekijänä, kun taas henkilömääriltään pienten yritysten kanssa tehtävän yhteistyön koettiin olevan haastavampaa ja estävän tulostavoitteeseen pääsyä. Työterveyshoitajat pitivät tärkeänä esihenkilöltä ja kollegoilta saatavaa tukea ja ne edistivät tulostavoitteeseen pääsyä.
Työterveyshoitajien mielestä omaan työhön kuulumaton työ, kuten laskutusten ja reklamaatioiden selvittely sekä sopimusasioiden hoitaminen estivät eniten tulostavoitteeseen pääsyä. Tulostavoitteeseen pääsyä estivät myös työterveyshoitajien poissaolot, joita ei huomioida tulostavoitetta asetettaessa. Osa työterveyshoitajista oli sitä mieltä, että työkalut ja prosessit ovat selkeitä ja edistivät tulostavoitteeseen pääsyä, kun osa mainitsi estäviksi tekijöiksi työkalujen, it-järjestelmien ja sovellusten toimimattomuuden. Useissa vastauksissa mainittiin liian suuri tulostavoite ja sen epäoikeudenmukaisuus, jolloin laadullisia tavoitteita ja hyviä asiakaspalautteita ei huomioida ollenkaan.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää työterveyshoitajien työn kehittämiseksi tulostavoitteeseen liittyen. The aim of this study was to explore factors that either further or prevent occupational health nurses with reaching their performance targets. The research questions were “What factors further occupational health nurses to reach their performance targets?” And “What factors prevent occupational health nurses from reaching their performance targets? The target group of this study were the members of Finnish occupational health nurses’ union who had a defined performance target in their work. The data was collected on an electronic Webropol- questionnaire in May 2021. The questionnaire was sent to 1089 members. 89 occupational health nurses answered the questionnaire. Response rate was 9,5 per cent. The material was analyzed with inductive content analysis.
Occupational health nurses thought that control over their work and workload along with a plan of work furthered reaching their performance targets the most. Nearly as important from the view of advancing towards their performance targets was a functioning, interactive and confidential collaboration with companies. The corporate profile of occupational health nurses was perceived to matter. The collaboration with companies with a large staff were experienced as furthering the performance target, and collaboration with smaller companies was seen as more challenging and prohibitive regarding the performance target. Occupational health nurses held the support received by their colleagues and superiors in high regard and it furthered reaching their performance targets.
Occupational health nurses felt that work that is not part of their own work, such as clearing billings and complaints and managing contractual matters, prevented the most from reaching the performance target. Access to the performance target was also hindered by absences of occupational health nurses who are ignored when setting a performance target. Some occupational health nurses agreed that tools and processes were clear and promoted access to the performance target, with some citing inoperability of tools, IT systems and applications as blocking factors. Several responses mentioned an overly high performance target and its unfairness, thus ignoring qualitative goals and good customer feedbacks at all. A large number of responses mentioned an excessively high performance target and its unjustness when qualitative targets and positive customer feedback were not accounted for at all.
The results of this study can be used for the development of occupational health nurses’ work regarding their performance targets.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Suomen työterveyshoitajaliitto ry:n jäsenet, joilla oli määritelty tulostavoite työssään. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselyllä toukokuussa 2021. Kysely lähetettiin 1089 jäsenelle. Kyselyyn vastasi yhteensä 89 työterveyshoitajaa. Vastausprosentti oli 9,5. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Työterveyshoitajat olivat sitä mieltä, että oman työn hallinta ja työmäärä sekä työn suunnitelmallisuus edistivät eniten tulostavoitteeseen pääsyä. Lähes yhtä tärkeäksi tulostavoitetta edistäväksi tekijäksi koettiin toimiva, vastavuoroinen ja luottamuksellinen yhteistyö yritysten kanssa. Työterveyshoitajien yritysprofiililla koettiin olevan merkitystä. Henkilömääriltään isojen yritysten kanssa tehtävä yhteistyö koettiin tulostavoitetta edistävänä tekijänä, kun taas henkilömääriltään pienten yritysten kanssa tehtävän yhteistyön koettiin olevan haastavampaa ja estävän tulostavoitteeseen pääsyä. Työterveyshoitajat pitivät tärkeänä esihenkilöltä ja kollegoilta saatavaa tukea ja ne edistivät tulostavoitteeseen pääsyä.
Työterveyshoitajien mielestä omaan työhön kuulumaton työ, kuten laskutusten ja reklamaatioiden selvittely sekä sopimusasioiden hoitaminen estivät eniten tulostavoitteeseen pääsyä. Tulostavoitteeseen pääsyä estivät myös työterveyshoitajien poissaolot, joita ei huomioida tulostavoitetta asetettaessa. Osa työterveyshoitajista oli sitä mieltä, että työkalut ja prosessit ovat selkeitä ja edistivät tulostavoitteeseen pääsyä, kun osa mainitsi estäviksi tekijöiksi työkalujen, it-järjestelmien ja sovellusten toimimattomuuden. Useissa vastauksissa mainittiin liian suuri tulostavoite ja sen epäoikeudenmukaisuus, jolloin laadullisia tavoitteita ja hyviä asiakaspalautteita ei huomioida ollenkaan.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää työterveyshoitajien työn kehittämiseksi tulostavoitteeseen liittyen.
Occupational health nurses thought that control over their work and workload along with a plan of work furthered reaching their performance targets the most. Nearly as important from the view of advancing towards their performance targets was a functioning, interactive and confidential collaboration with companies. The corporate profile of occupational health nurses was perceived to matter. The collaboration with companies with a large staff were experienced as furthering the performance target, and collaboration with smaller companies was seen as more challenging and prohibitive regarding the performance target. Occupational health nurses held the support received by their colleagues and superiors in high regard and it furthered reaching their performance targets.
Occupational health nurses felt that work that is not part of their own work, such as clearing billings and complaints and managing contractual matters, prevented the most from reaching the performance target. Access to the performance target was also hindered by absences of occupational health nurses who are ignored when setting a performance target. Some occupational health nurses agreed that tools and processes were clear and promoted access to the performance target, with some citing inoperability of tools, IT systems and applications as blocking factors. Several responses mentioned an overly high performance target and its unfairness, thus ignoring qualitative goals and good customer feedbacks at all. A large number of responses mentioned an excessively high performance target and its unjustness when qualitative targets and positive customer feedback were not accounted for at all.
The results of this study can be used for the development of occupational health nurses’ work regarding their performance targets.