Functional participatory roles in collaborative science learning
Heinimäki, Olli-Pekka (2022-10-06)
Functional participatory roles in collaborative science learning
Heinimäki, Olli-Pekka
(06.10.2022)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8962-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8962-1
Tiivistelmä
Research on roles in collaborative learning has concentrated mainly on roles that are prescribed for students while only limited attention has been devoted to roles that emerge naturally during collaboration. To address this gap, this thesis adopted a situative approach to study the functional participatory roles that emerge spontaneously and are self-enacted by students during collaborative learning and examined the significance of such roles in collaborative learning. Three datasets on students collaborating on inquiry-based science activities in small groups made up the data for the thesis. The role analyses were based on systematic video-observations, including a detailed analysis of emergent roles from videotaped group activities and a subsequent hierarchical cluster analysis to identify student role profiles. These analyses were consolidated further with an in-depth qualitative approach.
The thesis consists of three studies. Study I investigated the emergence of functional participatory roles in a computer-supported science inquiry and developed an analytical coding scheme for their analysis. Fine-grained analysis of the video data identified 17 distinct functional participatory roles self-enacted by the students and provided empirical support for the spontaneous, interactive, and dynamically evolving nature of roles in collaborative learning. Study II developed a scalable framework for analysing these emergent roles across a range of collaborative science learning environments. This flexible framework distinguishes between the core roles that resemble each other across different science learning settings and activity-specific roles that are unique to a particular context. Finally, Study III examined the relationships between group achievement and within-group configurations of role profiles. The results revealed striking differences in role configuration between higher- and lower-achieving groups. Taken together, this thesis extend existing understanding of spontaneously self-enacted roles and their significance in collaborative science learning and consolidate methodology in this area. Funktionaaliset osallistumisen roolit luonnontieteiden yhteisöllisessä oppimisessa
Roolien tutkimus yhteisöllisessä oppimisessa on pääosin keskittynyt opiskelijoille ennalta määriteltyihin rooleihin, kun taas yhteistyön aikana luontaisesti esiintyviä rooleja on tutkittu vain vähän. Siten tämän väitöskirjan tarkoituksena oli tutkia spontaanisti esiintyviä, opiskelijoiden itsensä omaksumia funktionaalisia osallistumisen rooleja situatiivista näkökulmaa hyödyntäen ja tarkastella näiden roolien merkitystä yhteisöllisessä oppimisessa. Tutkimusaineisto koostui kolmesta luonnontieteiden tutkivan oppimisen aineistosta, joissa opiskelijat toimivat keskenään pienryhmissä. Systemaattiseen videohavainnointiin perustuva roolien tarkastelu sisälsi funktionaalisten osallistumisen roolien yksityiskohtaisen analysoinnin videoaineistosta ja tähän analyysiin pohjautuvan hierarkkisen klusterianalyysin opiskelijoiden rooliprofiilien tunnistamiseksi. Näitä analyyseja syvennettiin laadullisella tutkimusotteella.
Väitöskirja koostuu kolmesta osatutkimuksesta. Ensimmäinen tutkimus kohdistui tietokoneavusteisessa luonnontieteiden yhteisöllisessä oppimisessa esiintyvien funktionaalisten osallistumisen roolien tunnistamiseen tutkimuksessa kehitetyn analyysirungon avulla. Videoaineiston yksityiskohtaisella analysoinnilla tunnistettiin 17 erilaista opiskelijoiden omaksumaa roolia. Tutkimus vahvisti myös empiirisesti käsitystä roolien spontaanista, vuorovaikutteisesta ja dynaamisesti kehittyvästä luonteesta yhteisöllisessä oppimisessa. Toisessa osatutkimuksessa kehitettiin skaalautuva viitekehys tällaisten spontaanien roolien analysoimiseksi erilaisista luonnontieteiden yhteisöllisen oppimisen ympäristöistä. Tämä joustava viitekehys koostuu ydinrooleista, jotka ovat yhteneväisiä monien eri luonnontieteiden yhteisöllisen oppimisen ympäristöjen välillä, ja aktiviteettispesifeistä rooleista, jotka ovat omanlaisia tietylle kontekstille. Kolmannessa tutkimuksessa tutkittiin pienryhmien sisäisten rooliprofiilikokoonpanojen yhteyttä ryhmän suoritukseen. Tutkimuksessa havaittiin huomattavia eroja opiskelijoiden rooliprofiileissa paremmin ja heikommin suoriutuneiden ryhmien välillä. Väitöskirja laajentaa ymmärrystä opiskelijoiden spontaanisti omaksumista rooleista ja niiden merkityksestä luonnontieteiden yhteisöllisessä oppimisessa ja tarjoaa metodologisia edistysaskeleita tälle tutkimuskentälle.
The thesis consists of three studies. Study I investigated the emergence of functional participatory roles in a computer-supported science inquiry and developed an analytical coding scheme for their analysis. Fine-grained analysis of the video data identified 17 distinct functional participatory roles self-enacted by the students and provided empirical support for the spontaneous, interactive, and dynamically evolving nature of roles in collaborative learning. Study II developed a scalable framework for analysing these emergent roles across a range of collaborative science learning environments. This flexible framework distinguishes between the core roles that resemble each other across different science learning settings and activity-specific roles that are unique to a particular context. Finally, Study III examined the relationships between group achievement and within-group configurations of role profiles. The results revealed striking differences in role configuration between higher- and lower-achieving groups. Taken together, this thesis extend existing understanding of spontaneously self-enacted roles and their significance in collaborative science learning and consolidate methodology in this area.
Roolien tutkimus yhteisöllisessä oppimisessa on pääosin keskittynyt opiskelijoille ennalta määriteltyihin rooleihin, kun taas yhteistyön aikana luontaisesti esiintyviä rooleja on tutkittu vain vähän. Siten tämän väitöskirjan tarkoituksena oli tutkia spontaanisti esiintyviä, opiskelijoiden itsensä omaksumia funktionaalisia osallistumisen rooleja situatiivista näkökulmaa hyödyntäen ja tarkastella näiden roolien merkitystä yhteisöllisessä oppimisessa. Tutkimusaineisto koostui kolmesta luonnontieteiden tutkivan oppimisen aineistosta, joissa opiskelijat toimivat keskenään pienryhmissä. Systemaattiseen videohavainnointiin perustuva roolien tarkastelu sisälsi funktionaalisten osallistumisen roolien yksityiskohtaisen analysoinnin videoaineistosta ja tähän analyysiin pohjautuvan hierarkkisen klusterianalyysin opiskelijoiden rooliprofiilien tunnistamiseksi. Näitä analyyseja syvennettiin laadullisella tutkimusotteella.
Väitöskirja koostuu kolmesta osatutkimuksesta. Ensimmäinen tutkimus kohdistui tietokoneavusteisessa luonnontieteiden yhteisöllisessä oppimisessa esiintyvien funktionaalisten osallistumisen roolien tunnistamiseen tutkimuksessa kehitetyn analyysirungon avulla. Videoaineiston yksityiskohtaisella analysoinnilla tunnistettiin 17 erilaista opiskelijoiden omaksumaa roolia. Tutkimus vahvisti myös empiirisesti käsitystä roolien spontaanista, vuorovaikutteisesta ja dynaamisesti kehittyvästä luonteesta yhteisöllisessä oppimisessa. Toisessa osatutkimuksessa kehitettiin skaalautuva viitekehys tällaisten spontaanien roolien analysoimiseksi erilaisista luonnontieteiden yhteisöllisen oppimisen ympäristöistä. Tämä joustava viitekehys koostuu ydinrooleista, jotka ovat yhteneväisiä monien eri luonnontieteiden yhteisöllisen oppimisen ympäristöjen välillä, ja aktiviteettispesifeistä rooleista, jotka ovat omanlaisia tietylle kontekstille. Kolmannessa tutkimuksessa tutkittiin pienryhmien sisäisten rooliprofiilikokoonpanojen yhteyttä ryhmän suoritukseen. Tutkimuksessa havaittiin huomattavia eroja opiskelijoiden rooliprofiileissa paremmin ja heikommin suoriutuneiden ryhmien välillä. Väitöskirja laajentaa ymmärrystä opiskelijoiden spontaanisti omaksumista rooleista ja niiden merkityksestä luonnontieteiden yhteisöllisessä oppimisessa ja tarjoaa metodologisia edistysaskeleita tälle tutkimuskentälle.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2845]