Pöytäroolipelit lukukokemuksena : Kerronnallinen ja ohjeistava teksti Dungeons & Dragons -fantasiakokemuksen luojina
Nikkilä, Niko (2022-08-18)
Pöytäroolipelit lukukokemuksena : Kerronnallinen ja ohjeistava teksti Dungeons & Dragons -fantasiakokemuksen luojina
Nikkilä, Niko
(18.08.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022100361018
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022100361018
Tiivistelmä
Tämä tutkielma keskittyy Dungeons & Dragons -pöytäroolipeliin analysoimalla sen opas- ja kampanjakirjallisuutta kirjallisuustieteen näkökulmasta. Tutkielma analysoi teosten kerronnallista ja pelillistä luonnetta jakamalla niiden tekstit kerronnallisiin ja ohjeistaviin teksteihin tarkoituksenaan selvittää, miten nämä rakentavat teosten fantasiakokemusta ja miten D&D-kirjallisuus asettuu fantasiagenren olemassa olevaan jatkumoon. Tutkielman tarkoituksena on edesauttaa pöytäroolipelien laajempaa tutkimusta kirjallisuustieteen näkökulmasta.
Tutkielman teoreettisena taustana toimii fantasian genreteoria, semiotiikka, pelitutkimus, kybertekstiteoria ja narratologia. Tutkielman tärkeimpiin teoreettisiin tutkimuslähteisiin lukeutuvat Roland Barthesin semiotiikan teoria, Espen J. Aarsethin kybertekstitutkimus, Edward Jamesin ja Farah Mendlesohnin toimittama The Cambridge Companion to Fantasy Literature (2012), Sebastian Deterdingin ja José P. Zagalin toimittama Role-Playing Game Studies: Transmedia Foundations (2018), Shlomith Rimmon-Kenanin teos Narrative Fiction: Contemporary Poetics (1991) sekä Curtis D. Carbonellin Dread Trident: Tabletop Role-Playing Games and the Modern Fantastic (2019).
Tutkielman tulosten perusteella osoitettiin Dungeons & Dragons -fantasiamaailman asettuvan luonnollisesti osaksi kirjallisuudentutkimuksen kenttää, sekä sen vahva yhteys muihin fantasiagenren edustajiin, kuten J.R.R. Tolkienin teoksiin. Samalla osoitettiin, että pelillisyyden toiminnallinen luonne on vaikuttanut D&D-fantasiamaailman muotoutumiseen. Etenkin kybertekstitutkimus toimii oivallisena työkaluna tutkia pöytäroolipelejä kirjallisuustieteen näkökulmasta, mutta tutkielmaa työstäessä vahvistui, ettei teoksia voi tarkastella tyydyttävästi ottamatta huomioon käytännön pelitilannetta.
Toimenpidesuosituksena on, että kirjallisuustiede pyrkisi jatkossa tutkimaan pöytäroolipelejä laajemmin, hyödyntäen käytännön pelitilanteen huomioimisessa poikkitieteellistä dialogia muiden tieteenalojen kanssa.
Tutkielman teoreettisena taustana toimii fantasian genreteoria, semiotiikka, pelitutkimus, kybertekstiteoria ja narratologia. Tutkielman tärkeimpiin teoreettisiin tutkimuslähteisiin lukeutuvat Roland Barthesin semiotiikan teoria, Espen J. Aarsethin kybertekstitutkimus, Edward Jamesin ja Farah Mendlesohnin toimittama The Cambridge Companion to Fantasy Literature (2012), Sebastian Deterdingin ja José P. Zagalin toimittama Role-Playing Game Studies: Transmedia Foundations (2018), Shlomith Rimmon-Kenanin teos Narrative Fiction: Contemporary Poetics (1991) sekä Curtis D. Carbonellin Dread Trident: Tabletop Role-Playing Games and the Modern Fantastic (2019).
Tutkielman tulosten perusteella osoitettiin Dungeons & Dragons -fantasiamaailman asettuvan luonnollisesti osaksi kirjallisuudentutkimuksen kenttää, sekä sen vahva yhteys muihin fantasiagenren edustajiin, kuten J.R.R. Tolkienin teoksiin. Samalla osoitettiin, että pelillisyyden toiminnallinen luonne on vaikuttanut D&D-fantasiamaailman muotoutumiseen. Etenkin kybertekstitutkimus toimii oivallisena työkaluna tutkia pöytäroolipelejä kirjallisuustieteen näkökulmasta, mutta tutkielmaa työstäessä vahvistui, ettei teoksia voi tarkastella tyydyttävästi ottamatta huomioon käytännön pelitilannetta.
Toimenpidesuosituksena on, että kirjallisuustiede pyrkisi jatkossa tutkimaan pöytäroolipelejä laajemmin, hyödyntäen käytännön pelitilanteen huomioimisessa poikkitieteellistä dialogia muiden tieteenalojen kanssa.