Inclusion into academic life: a guide for peer support groups in higher education
Lundqvist, Kia; Mäkinen, Johanna; Hashempour, Niloofar; Piątek, Katarzyna; Mäenpää, Pirkko; Halttunen, Timo (2022-10-20)
Inclusion into academic life: a guide for peer support groups in higher education
Lundqvist, Kia
Mäkinen, Johanna
Hashempour, Niloofar
Piątek, Katarzyna
Mäenpää, Pirkko
Halttunen, Timo
(20.10.2022)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9007-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9007-8
Tiivistelmä
Professional supervision groups have been routinely offered to researchers at the University of Turku since 2015. University's Human Resources and Well-being Services coordinate an internal network of professional supervisors who provide professional supervision services to the staff members and affiliated researchers. Drawing from these experiences, a pilot of HEI LIFE Guided Peer Groups was created and is described in this Guide.
Finnish HEIs recognize the importance of supporting diversity and inclusion within their institutions. One of the focal points for HEIs is the internationalization and retention of international talents. However, despite HEIs' best efforts, international academics often face hurdles that impact their ability to integrate. The Guided Peer Groups aim to improve the well-being of the incoming international staff and researchers by offering them a platform where they can discuss their matters in a safe setting.
This guide gives practical examples and tools to promote a more welcoming and inclusive environment in HEIs. It was created together by professional supervisors and former participants of peer groups. As such, it offers unique insight into how international academics need and want to be supported in their journey towards finding their sense of belonging in Finland.
At the University of Turku, seven Guided Peer Groups worked as part of the HEI LIFE project. The experiences presented in this Guide were drawn from more than 90 h of sessions. We present here three alternative forms of Peer Support services: Instructor-Led Guidance, Tutor-Led Guidance, and Peer-to-Peer Guidance. The Guide gives suggestions on how groups can be established, how they work, what principles are useful to follow, what the sessions look like and what topics are often discussed during meetings. We also present the experiences of the individual members which can be further used as a starting point for discussions within peer support group meetings.
With this Guide, we wish to reach staff and leadership at HEIs to inspire them to further develop support and well-being services directed to international members of their communities. We also believe this guide will be of interest to potential tutors, instructors, or peer group participants who want to learn more about the concept. ---
Turun yliopistossa on vuodesta 2015 säännöllisesti tarjottu ryhmämuotoista työnohjausta tutkijoille. Yliopiston henkilöstö- ja hyvinvointipalvelut koordinoi koulutettujen työnohjaajien sisäistä verkostoa, jonka jäsenet antavat työnohjausta niin henkilökuntaan kuuluville kuin yliopistossa muulla rahoituksella tutkimustaan tekeville tutkijoille. Näistä ryhmistä saatujen kokemusten pohjalta kehitettiin HEI LIFE -hankkeen ohjatut vertaisryhmät, joiden toimintaa tässä oppaassa on kuvattu.
Työyhteisön monimuotoisuuden tunnistamista ja inkluusion tukemista pidetään suomalaisissa korkeakouluissa tärkeänä. Yksi keskeinen tavoite korkeakouluilla on houkutella Suomeen lisää kansainvälisiä osaajia ja saada heidät myös viihtymään ja viipymään Suomessa. Vaikka korkeakoulut tekevät parhaansa, kansainväliset tutkijat kohtaavat usein kotoutumista haittaavia ja estäviä tekijöitä. Ohjattujen vertaisryhmien tarkoituksena on edistää kansainvälisen henkilöstön ja tutkijakunnan hyvinvointia tarjoamalla heille luotettava ja turvallinen foorumi, jossa keskustella vertaistensa kanssa.
Opas sisältää käytännön esimerkkejä ja työkaluja, joiden avulla voidaan edistää sitä, että kansainvälinen henkilöstö kokee korkeakoulun vastaanottavana työympäristönä. Oppaan ovat luoneet yhdessä jo päättyneiden vertaisryhmien työnohjaajat ja osallistujat. Siksi opas tarjoaa ainutlaatuisen näkökulman siihen, millaista tukea kansainvälinen akateeminen henkilöstö kokee tarvitsevansa ja minkä asioiden he kokevat edistävän suomalaiseen yliopistoyhteisöön ja yhteiskuntaan kuulumisen tunnetta.
Osana HEI LIFE -hanketta Turun yliopistossa toimi seitsemän ohjattua vertaisryhmää (Guided Peer Group). Oppaassa kuvattujen kokemusten perustana on yli 90 tuntia työnohjauskeskusteluja. Oppaassa esitellään kolme vaihtoehtoista tapaa järjestää kansainväliselle henkilöstölle vertaistukea: koulutetun ohjaajan vetämät, tutorin vetämät ja itseohjautuvat vertaisryhmät. Oppaasta löytyy ohjeita ja vinkkejä ryhmien perustamisesta ja organisoimisesta, hyödylliseksi havaituista periaatteista, ryhmätapaamisten kulusta ja ryhmissä usein keskustelluista teemoista. Oppaassa on myös osallistujien omakohtaisia kokemuksia, jotka voivat toimia virikkeinä vertaisryhmien keskusteluille.
Toivomme, että oppaamme tavoittaa korkeakoulujen henkilöstöä ja johtoa sekä innostaa heitä kehittämään edelleen työyhteisönsä kansainvälisten jäsenten tuki- ja hyvinvointipalveluja. Me uskomme, että opas myös kiinnostaa mahdollisia vertaisryhmien ohjaajia, tutoreita ja osallistujia tuomalla esiin vertaistuen merkityksellisyyttä ja antamalla käytännön ohjeita vertaisryhmien toteutukseen.
Finnish HEIs recognize the importance of supporting diversity and inclusion within their institutions. One of the focal points for HEIs is the internationalization and retention of international talents. However, despite HEIs' best efforts, international academics often face hurdles that impact their ability to integrate. The Guided Peer Groups aim to improve the well-being of the incoming international staff and researchers by offering them a platform where they can discuss their matters in a safe setting.
This guide gives practical examples and tools to promote a more welcoming and inclusive environment in HEIs. It was created together by professional supervisors and former participants of peer groups. As such, it offers unique insight into how international academics need and want to be supported in their journey towards finding their sense of belonging in Finland.
At the University of Turku, seven Guided Peer Groups worked as part of the HEI LIFE project. The experiences presented in this Guide were drawn from more than 90 h of sessions. We present here three alternative forms of Peer Support services: Instructor-Led Guidance, Tutor-Led Guidance, and Peer-to-Peer Guidance. The Guide gives suggestions on how groups can be established, how they work, what principles are useful to follow, what the sessions look like and what topics are often discussed during meetings. We also present the experiences of the individual members which can be further used as a starting point for discussions within peer support group meetings.
With this Guide, we wish to reach staff and leadership at HEIs to inspire them to further develop support and well-being services directed to international members of their communities. We also believe this guide will be of interest to potential tutors, instructors, or peer group participants who want to learn more about the concept.
Turun yliopistossa on vuodesta 2015 säännöllisesti tarjottu ryhmämuotoista työnohjausta tutkijoille. Yliopiston henkilöstö- ja hyvinvointipalvelut koordinoi koulutettujen työnohjaajien sisäistä verkostoa, jonka jäsenet antavat työnohjausta niin henkilökuntaan kuuluville kuin yliopistossa muulla rahoituksella tutkimustaan tekeville tutkijoille. Näistä ryhmistä saatujen kokemusten pohjalta kehitettiin HEI LIFE -hankkeen ohjatut vertaisryhmät, joiden toimintaa tässä oppaassa on kuvattu.
Työyhteisön monimuotoisuuden tunnistamista ja inkluusion tukemista pidetään suomalaisissa korkeakouluissa tärkeänä. Yksi keskeinen tavoite korkeakouluilla on houkutella Suomeen lisää kansainvälisiä osaajia ja saada heidät myös viihtymään ja viipymään Suomessa. Vaikka korkeakoulut tekevät parhaansa, kansainväliset tutkijat kohtaavat usein kotoutumista haittaavia ja estäviä tekijöitä. Ohjattujen vertaisryhmien tarkoituksena on edistää kansainvälisen henkilöstön ja tutkijakunnan hyvinvointia tarjoamalla heille luotettava ja turvallinen foorumi, jossa keskustella vertaistensa kanssa.
Opas sisältää käytännön esimerkkejä ja työkaluja, joiden avulla voidaan edistää sitä, että kansainvälinen henkilöstö kokee korkeakoulun vastaanottavana työympäristönä. Oppaan ovat luoneet yhdessä jo päättyneiden vertaisryhmien työnohjaajat ja osallistujat. Siksi opas tarjoaa ainutlaatuisen näkökulman siihen, millaista tukea kansainvälinen akateeminen henkilöstö kokee tarvitsevansa ja minkä asioiden he kokevat edistävän suomalaiseen yliopistoyhteisöön ja yhteiskuntaan kuulumisen tunnetta.
Osana HEI LIFE -hanketta Turun yliopistossa toimi seitsemän ohjattua vertaisryhmää (Guided Peer Group). Oppaassa kuvattujen kokemusten perustana on yli 90 tuntia työnohjauskeskusteluja. Oppaassa esitellään kolme vaihtoehtoista tapaa järjestää kansainväliselle henkilöstölle vertaistukea: koulutetun ohjaajan vetämät, tutorin vetämät ja itseohjautuvat vertaisryhmät. Oppaasta löytyy ohjeita ja vinkkejä ryhmien perustamisesta ja organisoimisesta, hyödylliseksi havaituista periaatteista, ryhmätapaamisten kulusta ja ryhmissä usein keskustelluista teemoista. Oppaassa on myös osallistujien omakohtaisia kokemuksia, jotka voivat toimia virikkeinä vertaisryhmien keskusteluille.
Toivomme, että oppaamme tavoittaa korkeakoulujen henkilöstöä ja johtoa sekä innostaa heitä kehittämään edelleen työyhteisönsä kansainvälisten jäsenten tuki- ja hyvinvointipalveluja. Me uskomme, että opas myös kiinnostaa mahdollisia vertaisryhmien ohjaajia, tutoreita ja osallistujia tuomalla esiin vertaistuen merkityksellisyyttä ja antamalla käytännön ohjeita vertaisryhmien toteutukseen.
Kokoelmat
- Erillisteokset ja sarjat [760]