Stat, kyrka och familj: innehållet i allmogebarns uppfostran i Finland i början av 1900-talet
Granbom-Herranen Liisa
Stat, kyrka och familj: innehållet i allmogebarns uppfostran i Finland i början av 1900-talet
Granbom-Herranen Liisa
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042823003
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042823003
Tiivistelmä
Sedan 1600-talet har staten och kyrkan varit de makthavande institutionerna när det gäller all pedagogisk undervisning i Finland. Artikeln handlar om de här institutionernas förväntningar på allmogens barnuppfostran i relation till den förverkligade informella uppfostran som var den främsta inlärningsmiljö för allmogebarn i Finland i början av 1900-talet. Statens och kyrkans förväntningar utrönas genom analyser av olika dokument. Artikeln fokuserar även på ordspråk som används vid vardagliga tillfällen mellan barn och vuxna. I narrativer placeras ordspråken i en naturlig kontext. Vardagslivet bjuder på händelser som inte alltid uppfattas som inlärningssituationer men som i själva verket har stor betydelse för människans lärande
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]