Näytä suppeat kuvailutiedot

Mihin sananlasku lasta johdattaa? Elämäntarinoiden avulla lapsen tulkintaan sananlaskujen kasvatustavoitteista

Granbom-Herranen Liisa

dc.contributor.authorGranbom-Herranen Liisa
dc.date.accessioned2022-10-27T12:21:28Z
dc.date.available2022-10-27T12:21:28Z
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/158048
dc.description.abstract<p>Sananlaskut ovat kyseenalaistamatonta puhetta. Usein mielikuvaan sananlaskuista liitetään ylevyys ja menneiden aikojen viestin symboliikka. Lapsi ei kuitenkaan tätä ennakko-odotusta tunne. Vasta aikuisena sananlaskuista etsitään mahdollisia vertauksia.<br />Kasvatukselliset tapahtumat ovat useimmiten arkisia tilanteita. Tarkasteluni kohdistuu 1900-luvun alun lapsuuteen ja muistelijoiden käsityksiin sananlaskujen kasvatuksellisesta viestistä. Perusaineistona on kaksi Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kansanrunousarkiston kokoelmaa, joihin liittyvissä elämäntarinoissa on kuvauksia lapsuuden aikaisista tapahtumista. Näistä osaan liittyy sananlasku (tai sananlaskuja) sekä muistelijan kertomus siitä, minkä hän on kokenut sananlaskun tarkoitukseksi. Aineistoon kohdistunut tutkimusta kantava<br />ennakko-odotus toteutuu: elämäntarinoissa on kuvauksia sananlaskujen käyttöyhteydestä. Niistä on myös luettavissa jotakin lapsen tavasta tulkita kuulemaansa ja antaa sille merkitys. Artikkelissa keskityn  enetelmällisen ratkaisun tarkasteluun.<br /></p>
dc.language.isofi
dc.publisherSuomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura.
dc.titleMihin sananlasku lasta johdattaa? Elämäntarinoiden avulla lapsen tulkintaan sananlaskujen kasvatustavoitteista
dc.identifier.urlhttps://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68112/28943
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2021042823335
dc.relation.volume3
dc.contributor.organizationfi=folkloristiikka, kansatiede ja uskontotiede|en=Study of Cultures|
dc.contributor.organization-code2602221
dc.converis.publication-id50009812
dc.converis.urlhttps://research.utu.fi/converis/portal/Publication/50009812
dc.format.pagerange93
dc.format.pagerange79
dc.identifier.jour-issn1797-2299
dc.okm.affiliatedauthorGranbom-Herranen, Liisa
dc.okm.discipline616 Muut humanistiset tieteetfi_FI
dc.okm.discipline516 Educational sciencesen_GB
dc.okm.discipline615 History and archaeologyen_GB
dc.okm.discipline616 Other humanitiesen_GB
dc.okm.discipline615 Historia ja arkeologiafi_FI
dc.okm.discipline5142 Social policyen_GB
dc.okm.discipline5142 Sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikkafi_FI
dc.okm.discipline516 Kasvatustieteetfi_FI
dc.okm.internationalcopublicationnot an international co-publication
dc.okm.internationalityDomestic publication
dc.okm.typeJournal article
dc.publisher.countrySuomifi_FI
dc.publisher.countryFinlanden_GB
dc.publisher.country-codeFI
dc.relation.articlenumber3
dc.relation.ispartofjournalKasvatus ja Aika
dc.relation.issue3
dc.year.issued2009


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot