Oppilaiden välinen kiusaaminen alakoulun liikuntatilanteissa
Lehmuskallio Mari; Leskinen Emma; Vinberg Iida
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021093048129
Tiivistelmä
Peruskoulujemme toimintakulttuurien liikunnallistamispyrkimysten myötä koulupäivien aikaiset oppilasliikuntatilanteet ovat lisääntyneet. On tärkeää, etteivät nämä hyvinvoinnin edistämistoimet latautuisi negatiivisesti esimerkiksi kiusaamisen takia. Tässä tutkimuksessa selvitettiin koulukiusaamiselle alttiita liikuntatilanteita sekä tyypillisimpiä kiusaamisen muotoja niissä alakouluoppilaiden ja heidän opettajiensa näkökulmista. Kiusaamistilanteiden tunnistaminen lukeutuu kiusaamiseen puuttumisen edellytyksiin.
Tutkimus toteutettiin loppukeväällä 2018 strukturoidulla kyselyllä. Siihen vastasi 239 oppilasta luokka-asteilta 3–6 sekä heidän 15 liikuntaa opettavaa opettajaansa kuluneen lukuvuoden pohjalta. Dataa analysoitiin frekvenssianalyysein sekä Mann-Whitney U -testein.
Kiusaamista esiintyi eniten liikunta- ja välitunneilla pelien, leikkien ja harjoitusten aikana. Seuraavaksi yleisintä kiusaaminen oli pukuhuoneessa, joukkuejaoissa sekä siirtymissä liikuntatunneille, kouluun ja kotiin. Tyypillisimpiä kiusaamismuotoja liikuntatilanteissa olivat ärsyttäminen, nimittely, selän takana pahaa puhuminen sekä porukan ulkopuolelle jättäminen. Säännöllistäkin kiusaamista koettiin kaikissa eritellyissä muodoissa. Sukupuolierot jäivät vähäisiksi, mutta nuoremmat oppilaat kokivat sekä enemmän kiusaamista että kohtasivat runsaammin eri kiusaamismuotoja. Opettajat olivat melko hyvin perillä liikuntakiusaamistilanteiden lisäksi oppilaiden tavoista kiusata toisiaan.
Tutkimuksen perusteella valvontaa tulee terävöittää erityisesti alakoulun nuorempien oppilaiden parissa liikuntatuntien eri toiminnoissa ja välitunneilla. Myös koulumatkat tulee huomioida. Porukan ulkopuolellejättämistä tulee havainnoida tarkasti liikuntatilanteissa.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]