Kielellisesti vastuullista pedagogiikkaa ja oppilaan tukemista: Suomalaisten opettajien käsityksiä kielen merkityksestä opetuksessa
Alisaari Jenni; Heikkola Leena Maria
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042823932
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa tarkastelemme sisällönanalyysin avulla perusopetuksen ja lukiokoulutuksen
opettajien (n = 627) käsityksiä kielen vaikutuksesta oppimiseen ja heidän kykyään toimia kielellisesti
vastuullisesti. Lisäksi nostamme tutkimusaineistostamme esiin erilaisia opettajaprofiileita.
Tarkastelemme aineistoa Lucasin ja Villegasin kielellisesti vastuullisen opetuksen viitekehyksessä
keskittyen maahanmuuttajataustaisiin suomenoppijoihin. Aineistosta nousevat esiin seuraavat, osin
limittäiset opettajaprofiilit: kielen oppimisesta tietoiset opettajat (67 %), oppilaan oppimisen
tukemisesta vastuun ottavat opettajat (71 %) ja toisiin kollegoihin tukeutuvat opettajat (29 %).
Opettajista 33 prosenttia voitiin tutkimuksessamme luokitella kielellisesti vastuullisiksi, kun taas 23
prosenttia etsi syitä oppilaan kielellisiin haasteisiin kielen ulkopuolelta. Opettajat, jotka ymmärsivät,
miten kielenoppiminen vaikuttaa oppimiseen, ilmensivät kyselyvastauksissaan kielellisesti
vastuullisen pedagogiikan piirteitä. Nämä kielellisesti vastuulliset opettajat osasivat myös parhaiten
perustella pedagogista toimintaansa. Tulokset osoittavat, että tieto kielenoppimisesta edesauttaa
kielellisesti vastuullisen pedagogiikan soveltamista ja kykyä perustella omia pedagogisia ratkaisuja.
Tämä on hyvä huomioida myös opettajien koulutuksessa ja täydennyskoulutuksessa.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]