Lääketieteen opiskelijoiden työelämälähtöinen näkemys perusopetuksen kehityskohteista : entistäkin parempia kesäkandeja
Kulmala Petri; Kerkkonen Anna; Kortekangas-Savolainen Outi; Jääskeläinen Jarmo; Merenmies Jussi; Jääskeläinen Juhani
Lääketieteen opiskelijoiden työelämälähtöinen näkemys perusopetuksen kehityskohteista : entistäkin parempia kesäkandeja
Kulmala Petri
Kerkkonen Anna
Kortekangas-Savolainen Outi
Jääskeläinen Jarmo
Merenmies Jussi
Jääskeläinen Juhani
Suomalainen lääkäriseura Duodecim
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042824046
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042824046
Tiivistelmä
Lääketieteen perusopetuksen tärkeä tavoite on antaa opiskelijalle hyvät käytännön valmiudet toimia lääkärin tehtävissä. Suurin osa ylimpien vuosikurssien opiskelijoista työskentelee kesäaikana lääkärinä. Pyysimme kesätöissä olleita kahden ylimmän vuosikurssin opiskelijoita arvioimaan työelämävalmiuksiaan ja antamaan ehdotuksia perusopetuksen kehittämiseksi. Onnistumisia oli koettu ammattihenkilöstön välisen yhteistyön, potilas-lääkärivuorovaikutuksen ja potilaan haastattelemisen osa-alueilla. Heikoimmin oli onnistuttu toimenpiteissä, diagnoosin löytämisessä ja potilaan tutkimisessa. Perusopetusta toivottiin tapauslähtöisemmäksi ja enemmän perusterveydenhuollossa tarvittavaa osaamista painottavaksi. Ohjaavaa yksilöllistä palautetta ja toimenpideopetusta haluttiin lisää. Toivelistalla oli myös lausuntojen laatimisen opetusta, lääkehoidon erityiskysymysten huomiointia, moniammatillisen yhteistyön harjoittelua ja lääkäriksi kasvamisen tukemista.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]