”Siin varmaa niinku raja ylitty.” Opettajien käsitykset koskettamisen normeista ja rajoista
Ulla Karvonen; Pilvi Heinonen; Liisa Tainio; Sara Routarinne
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042824069
Tiivistelmä
Artikkelissa tarkastellaan opettajan käsityksiä koskettamisen normeista peruskoulussa.
Tarkastelussa nostetaan esiin, miten opettajat hahmottavat sopivan koskettamisen rajat ja miten he
merkityksellistävät sukupuolen näihin rajankäynteihin liittyvissä selonteoissaan. Analyysi perustuu
puolistrukturoituihin opettajahaastatteluihin. Karkeasti litteroiduista haastatteluista paikannettiin
174 sukupuoleen ja koskettamiseen liittyvää episodia. Episodeja analysoitiin kielitieteellisen
diskurssianalyysin keinoin hyödyntäen tulkinnassa myös etnometodologis-keskustelunanalyyttista
näkemystä siitä, että sosiaaliset normit nousevat näkyviksi erilaisissa selonteoissa.
Esimerkkikatkelmien analyysissa tutkitaan, miten opettajat kielentävät kosketuksen normistoa ja
tekevät selkoa siitä, mikä tekee episodissa kuvatun toiminnan arkaluonteiseksi tai jännitteiseksi.
Rajankäynneistä nousee esiin, että opettajat orientoituvat niin oppilaiden ikään, sukupuoleen kuin
etniseen taustaan koskettamisen käytänteitä ja säännöstöä pohtiessaan. Samalla he tulevat
heijastaneeksi vallitsevia sukupuolinäkemyksiä ja heteroseksististä ideologiaa.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]