Jatkokoulutussuunnitelmien ja perheen kannustuksen merkitys yhdistelmätutkinnon valinnassa
Lietzén Outi; Silvennoinen Heikki
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042713594
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa tarkastellaan, millä perusteilla toisella asteella yhdistelmätutkintoa suorittavat opiskelijat ovat valinneet yhdistelmätutkinnon, miten taustatekijät (peruskoulumenestys, ammatillinen ala, sukupuoli ja perhetausta) ovat yhteydessä valintaperusteisiin ja kuinka tärkeitä tekijöitä jatkokoulutussuunnitelmat ja perheen kannustus ovat. Teoreettinen viitekehys nojaa Bourdieun teoriaan kulttuurisesta pääomasta. Kyselyllä kerättyä aineistoa (N = 360) analysoidaan tilastollisesti ja laadullisesti. Jatkokoulutussuunnitelmat ovat tärkeä yhdistelmätutkinnon valinnan peruste. Perheen kannustuksella on vähemmän merkitystä. Valintaperusteet vaihtelevat esimerkiksi peruskoulumenestyksen ja opiskelualan mukaan. Yhdistelmätutkinnon valinnan taustalla voi olla myös nuoren kokema epävarmuus tulevaisuudesta. Sosiaalisen verkoston vaikutus valintaan voi olla luonteeltaan paitsi kannustavaa myös painostavaa. Tulosten perusteella esitetään, että yhdistelmätutkinto-opintojen suorittamisen olisi oltava mahdollista jatkossakin.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]