Koulutuspolun löytämistä ja sitoutumista – Toisen asteen opintojen uudelleensuuntaaminen ja maahanmuuttotaustaisuus
Zacheus Tuomas; Kalalahti Mira; Jahnukainen Markku; Varjo Janne; Kivirauma Joel
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042825435
Tiivistelmä
Suomalainen peruskoulujärjestelmä on sitoutunut tavoittelemaan
mahdollisuuksien tasa-arvoa eli turvaamaan kaikille yhtäläiset
mahdollisuudet siirtyä toiselle asteelle. Käytännössä kuitenkin nuorten
koulutusvalintoja ja koulutuksen läpäisemistä määrittävät monet
perhetaustaan ja tuen tarpeeseen liittyvät tekijät. Suomalaisnuorten
tiedetään myös opiskelevan toisella asteella viiveisemmin ja
katkonaisemmin kuin ikätoverinsa muissa OECD-maissa. Tässä artikkelissa
tarkastellaan monimenetelmällisellä seuranta-aineistolla 357 nuoren
koulutussiirtymää peruskoulusta toiselle asteelle sekä toisen asteen
opintojen keskeyttämistä koskevia harkintoja. Erityisenä
tarkastelukohteena ovat maahanmuuttotaustaiset nuoret. Tuloksina
esitämme, että opintojen uudelleensuuntaamista harkitsi noin viidennes
oppilaista, ja niitä uudelleensuuntasivat keskimääräistä useammin
maahanmuuttotaustaiset nuoret. Maahanmuuttotaustaisten nuorten toisen
asteen siirtymät olivat monipolvisempia, mutta myös heille tarjolla
olleet vaihtoehdot olivat kapea-alaisia. Esitämme, että opiskelupaikan
vaihtaminen tai opintojen keskeyttäminen on tyypillisesti seurausta
muutoksista koulutus- ja uratavoitteissa sekä opintojen
kuormittavuudesta. Aina nuorten harkinta ei kuitenkaan johda
opiskelupaikan vaihtamiseen tai keskeyttämiseen, vaan nuoret kertoivat
myös sopeutumisesta, sinnittelystä ja kiinnittymisestä.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]