Luokanopettajaopiskelijoiden geometrisista määritelmistä
Tomi Kärki
Luokanopettajaopiskelijoiden geometrisista määritelmistä
Tomi Kärki
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042715991
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042715991
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa analysoidaan luokanopettajaksi opiskelevien kirjoittamia taso- ja avaruusgeometrian käsitteiden määritelmiä ja pohditaan niiden yhteyttä opiskelijoiden geometriseen ajatteluun. Luokanopettajaopiskelijoiden monialaisten opintojen matematiikan opintojakson määritelmätestin vastaukset (N=70) luokiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin pohjalta. Määritelmät vaihtelivat triviaaleista kuvailuista eksakteihin matemaattisiin määritelmiin. Eroa formaaleihin määritelmiin esiintyi niin terminologian käytössä kuin yläkäsitteiden ja tarkentavien ehtojen muodostamisessa. Määritelmistä löydettiin samankaltaisuutta aiemmissa tutkimuksissa todettuihin peruskoulun oppilaiden ja opettajaksi opiskelevien muodostamiin määritelmiin.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]