Näytä suppeat kuvailutiedot

Tietokirjoja lukemaan!: Tietokirjallisuus lukutaidon kehittäjänä Lukuklaani-hankkeessa

Liisa Tainio; Sara Routarinne; Satu Grünthal; Henri Satokangas

dc.contributor.authorLiisa Tainio
dc.contributor.authorSara Routarinne
dc.contributor.authorSatu Grünthal
dc.contributor.authorHenri Satokangas
dc.date.accessioned2022-10-28T13:04:53Z
dc.date.available2022-10-28T13:04:53Z
dc.identifier.isbn978-951-51-5179-7
dc.identifier.issn0782-8519
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/162662
dc.description.abstract<p>Artikkelissa tarkastellaan tietokirjallisuuden käyttöä alakoulujen kirjallisuuskasvatuksessa Lukuklaani-tutkimuksen osana toteutetun, opettajille suunnatun kyselyn valossa. Tietokirjoja ja muita tietotekstejä luetaan alakouluissa suhteellisen paljon ja eri oppiaineissa. Verkkotekstit muodostavat yhä merkittävämmän osan alakoulujen tietotekstejä. Alakoulun oppilaiden keskuudessa on havaittavissa suosikkikirjoja, ja opettajat myös luettavat niitä mielellään lukemaan innostaessaan. Opettajien vastauksista avautuu samalla näkymä heidän käsityksiinsä tietokirjallisuuden rajoista ja heidän omiin mieltymyksiinsä. </p><p> Suomalaislasten ja -nuorten heikkenevä lukutaito ja vähenevä lukuharrastus ovat olleet viime vuodet laajan huolen kohteena. Lukutaitoa tukemaan on etsitty keinoja ja perustettu lukuisia hankkeita. Tarkastelemme tässä artikkelissa, mitä alakoulun kirjallisuuskasvatukseen keskittyvän Lukuklaani-hankkeen1 tutkimusaineiston perusteella voidaan sanoa tietokirjojen (ja muiden tietotekstien) asemasta kirjallisuuden pariin kasvattamisessa osana alakoulun opetusta. </p><p><br /></p>
dc.language.isofi
dc.publisherHelsingin yliopisto
dc.relation.ispartofseriesKieli 19
dc.titleTietokirjoja lukemaan!: Tietokirjallisuus lukutaidon kehittäjänä Lukuklaani-hankkeessa
dc.identifier.urlhttp://hdl.handle.net/10138/301279
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2021042821089
dc.contributor.organizationfi=opettajankoulutuslaitos Turku|en=Dep. of Teacher Education Turku|
dc.contributor.organization-code2604201
dc.converis.publication-id44384993
dc.converis.urlhttps://research.utu.fi/converis/portal/Publication/44384993
dc.format.pagerange186
dc.format.pagerange169
dc.identifier.eisbn978-951-51-5180-3
dc.okm.affiliatedauthorRoutarinne, Sara
dc.okm.discipline516 Educational sciencesen_GB
dc.okm.discipline516 Kasvatustieteetfi_FI
dc.okm.internationalcopublicationnot an international co-publication
dc.okm.internationalityDomestic publication
dc.okm.typeB2 Book section
dc.publisher.countrySuomifi_FI
dc.publisher.countryFinlanden_GB
dc.publisher.country-codeFI
dc.publisher.isbn978-952-10; 978-952-10-6352-7; 978-952-10-7869-9; 978-952-10-7649-7, 978-952-10-7650-3; 978-952-10-666-5; 978-951-45; 978-951-51
dc.title.bookTutkimuskohteena tietokirja. Pirjo Hiidenmaan juhlakirja
dc.year.issued2019


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot