dc.contributor.author | Liisa Tainio | |
dc.contributor.author | Sara Routarinne | |
dc.contributor.author | Satu Grünthal | |
dc.contributor.author | Henri Satokangas | |
dc.date.accessioned | 2022-10-28T13:04:53Z | |
dc.date.available | 2022-10-28T13:04:53Z | |
dc.identifier.isbn | 978-951-51-5179-7 | |
dc.identifier.issn | 0782-8519 | |
dc.identifier.uri | https://www.utupub.fi/handle/10024/162662 | |
dc.description.abstract | <p>Artikkelissa tarkastellaan tietokirjallisuuden käyttöä alakoulujen kirjallisuuskasvatuksessa Lukuklaani-tutkimuksen osana toteutetun, opettajille suunnatun kyselyn valossa. Tietokirjoja ja muita tietotekstejä luetaan alakouluissa suhteellisen paljon ja eri oppiaineissa. Verkkotekstit muodostavat yhä merkittävämmän osan alakoulujen tietotekstejä. Alakoulun oppilaiden keskuudessa on havaittavissa suosikkikirjoja, ja opettajat myös luettavat niitä mielellään lukemaan innostaessaan. Opettajien vastauksista avautuu samalla näkymä heidän käsityksiinsä tietokirjallisuuden rajoista ja heidän omiin mieltymyksiinsä. </p><p>
Suomalaislasten ja -nuorten heikkenevä lukutaito ja vähenevä lukuharrastus ovat olleet viime vuodet laajan huolen kohteena. Lukutaitoa tukemaan on etsitty keinoja ja perustettu lukuisia hankkeita. Tarkastelemme tässä artikkelissa, mitä alakoulun kirjallisuuskasvatukseen keskittyvän Lukuklaani-hankkeen1 tutkimusaineiston perusteella voidaan sanoa tietokirjojen (ja muiden tietotekstien) asemasta kirjallisuuden pariin kasvattamisessa osana alakoulun opetusta. </p><p><br /></p> | |
dc.language.iso | fi | |
dc.publisher | Helsingin yliopisto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli 19 | |
dc.title | Tietokirjoja lukemaan!: Tietokirjallisuus lukutaidon kehittäjänä Lukuklaani-hankkeessa | |
dc.identifier.url | http://hdl.handle.net/10138/301279 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi-fe2021042821089 | |
dc.contributor.organization | fi=opettajankoulutuslaitos Turku|en=Dep. of Teacher Education Turku| | |
dc.contributor.organization-code | 2604201 | |
dc.converis.publication-id | 44384993 | |
dc.converis.url | https://research.utu.fi/converis/portal/Publication/44384993 | |
dc.format.pagerange | 186 | |
dc.format.pagerange | 169 | |
dc.identifier.eisbn | 978-951-51-5180-3 | |
dc.okm.affiliatedauthor | Routarinne, Sara | |
dc.okm.discipline | 516 Educational sciences | en_GB |
dc.okm.discipline | 516 Kasvatustieteet | fi_FI |
dc.okm.internationalcopublication | not an international co-publication | |
dc.okm.internationality | Domestic publication | |
dc.okm.type | B2 Book section | |
dc.publisher.country | Suomi | fi_FI |
dc.publisher.country | Finland | en_GB |
dc.publisher.country-code | FI | |
dc.publisher.isbn | 978-952-10; 978-952-10-6352-7; 978-952-10-7869-9; 978-952-10-7649-7, 978-952-10-7650-3; 978-952-10-666-5; 978-951-45; 978-951-51 | |
dc.title.book | Tutkimuskohteena tietokirja. Pirjo Hiidenmaan juhlakirja | |
dc.year.issued | 2019 | |