Opettajaopiskelijoiden biologian ja maantiedon perustiedon hallinta ja käsitykset perustiedosta
Eija Yli-Panula; Irmeli Palmberg; Eila Jeronen
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042715780
Tiivistelmä
Ihmisen biologia sekä ekologiset prosessit ja ilmiöt ovat kansainvälisen tutkimuksen
mukaan vaikeasti hallittavia sisältöalueita biologiassa. Tässä kvalitatiivisessa
tutkimuksessa selvitetään luokanopettajaksi (n=164) ja biologian ja maantieteen
aineenopettajaksi opiskelevien (n=53) biologisen ja maantieteellisen tiedon hallintaa
sekä sisältöalueiden mieltämistä perustiedoksi. Tietoa kerättiin kaksiosaisella
kyselylomakkeella, joka käsitti 20 monivalintakysymystä biologian ja maantieteen
teemoista sekä kyllä/ei-kysymyksiä aiheen kuulumisesta perustietoon ja
sen mieltämisestä vaikeaksi tai helpoksi. Suurin osa opiskelijoista piti lomakkeessa
kysyttyjä asioita perustietona. Vaikeimmaksi he mielsivät sisältöalueenalueen
Ihminen ja terveys. Eroja oli sekä aiheiden hallinnassa että niiden mieltämisessä
perustiedoksi luokan- ja aineenopettajaksi opiskelevien välillä. Tuloksia tarkastellaan
ainedidaktiikan kehittämisen kannalta.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]