Näytä suppeat kuvailutiedot

Opetussuunnitelman perusteiden välittämä ohjaus - mitä, kenelle ja miksi?

Salminen Jaanet; Annevirta Tiina

dc.contributor.authorSalminen Jaanet
dc.contributor.authorAnnevirta Tiina
dc.date.accessioned2022-10-28T13:31:32Z
dc.date.available2022-10-28T13:31:32Z
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/165772
dc.description.abstract<p> Uudet valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet valmistuvat vuoden 2014 loppuun mennessä. Perusteiden uudistamisella halutaan vastata voimakkaasti muuttuvan maailman haasteisiin (Halinen, Holappa & Jääskeläinen 2013). Perusteiden ohjaustehtävä pysyy kuitenkin edelleen ennallaan, sillä niiden tarkoitus on esittää yksiselitteisesti mitä opetuksen tulee suomalaisessa perusopetuksessa sisältää (Sarjala & Suopohja 2000). Opetussuunnitelman perusteet -asiakirjan tulee myös olla koulujen ja opettajan työtä selkeästi ohjaava kokonaisuus. Tässä artikkelissa etsitään vastauksia kysymyksiin, minkälaista opetussuunnitelman perusteiden, kirjoitetun opetussuunnitelman välittämä ohjaus on ja kuinka paljon ohjauksesta kohdistuu selkeästi opettajaan ja opetukseen. Näkökulmana on suomalaisen peruskoulun opettajan ohjaus opetussuunnitelman keinoin. Artikkelin aineistona ovat ”Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004” -asiakirja sekä siihen tehdyt muutokset ja täydennykset vuodelta 2010. Analysoitavana ovat opetussuunnitelman perusteiden virkkeet, joita tarkastellaan tekstin sisällönanalyysin keinoin. Tuloksista ilmenee, että opettajan ja opetuksen ohjaukseen selkeästi kohdistuvaa tekstiä on opetussuunnitelmassa hyvin vähän, kun sen sijaan informoivaa, valistavaa tai epäsuoraa ohjausta ilmentävää tekstiä on runsaasti. Tulosten perusteella pohditaan opetussuunnitelman perusteiden teoreettista taustaa erityisesti perinteisten Curriculum- ja Lehrplan-koulukuntien ajattelun näkökulmasta sekä nykyisten perusteiden ohjaustehtävää ja tämän ohjauksen yhteyttä opettajan autonomiaan.</p> <p> Asiasanat: opetussuunnitelman perusteet, opetussuunnitelmakoulukunnat, opetussuunnitelman ohjaus, opettajan autonomia</p>
dc.language.isofi
dc.publisherSuomen kasvatustieteellinen seura r.y.
dc.titleOpetussuunnitelman perusteiden välittämä ohjaus - mitä, kenelle ja miksi?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2021042715132
dc.relation.volume45
dc.contributor.organizationfi=opettajankoulutuslaitos Turku|en=Dep. of Teacher Education Turku|
dc.contributor.organization-code2604201
dc.converis.publication-id3259900
dc.converis.urlhttps://research.utu.fi/converis/portal/Publication/3259900
dc.format.pagerange348
dc.format.pagerange333
dc.identifier.jour-issn0022-927X
dc.okm.affiliatedauthorAnnevirta, Tiina
dc.okm.affiliatedauthorSalminen, Jaanet
dc.okm.discipline516 Educational sciencesen_GB
dc.okm.discipline520 Other social sciencesen_GB
dc.okm.discipline516 Kasvatustieteetfi_FI
dc.okm.discipline520 Muut yhteiskuntatieteetfi_FI
dc.okm.internationalcopublicationnot an international co-publication
dc.okm.internationalityDomestic publication
dc.okm.typeJournal article
dc.publisher.countryFinlanden_GB
dc.publisher.countrySuomifi_FI
dc.publisher.country-codeFI
dc.relation.ispartofjournalKasvatus-lehti - Koulutuksen tutkimuslaitos
dc.relation.issue4
dc.year.issued2014


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot