Mobiilisovelluksen opetuskäytön yhteys kahdeksasluokkalaisten fyysiseen aktiivisuuteen koulupäivän aikana
Pasi Koski; Kimmo Koivisto; Janne Kulmala; Tuija Tammelin; Jouni Kallio; Harto Hakonen
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042822680
Tiivistelmä
Vain pieni osa maamme kahdeksasluokkalaisista saavuttaa tunnin päivittäisen
liikuntasuosituksen. Arkipäivinä suurin osa paikallaanolosta kertyy koulussa
vietettynä aikana. Tässä tutkimuksessa selvitettiin ActionTrack
mobiilisovelluksella ulkona annetun opetuksen yhteydet oppilaiden fyysiseen
aktiivisuuteen koulupäivän aikana. Tutkimukseen osallistui kaksi kahdeksatta
luokkaa, jotka käyttivät mobiilisovellusta ulkona seitsemän kuukauden ajan kahdesta
kolmeen kertaan viikossa teoreettisten oppiaineiden tunnilla. Fyysinen
aktiivisuus mitattiin ActiGraph kiihtyvyysmittarein. Liikemittauksiin
osallistui 28 oppilasta ja heidän koulupäivän aikaista fyysistä aktiivisuutta
kuvattiin paikallaanolon, vähintään reippaan liikunnan ja askelten määrinä.
Koulupäivien fyysistä aktiivisuutta verrattiin mobiilisovelluksella opetusta
sisältäneinä koulupäivinä (mobiilituntipäivä) ja muina koulupäivinä. Muut
koulupäivät luokiteltiin 1) tavanomaiseksi päiväksi, jolloin ei ollut mobiili-
eikä liikuntatuntia, 2) liikuntatuntipäiväksi, jolloin ei ollut mobiilituntia,
mutta oli liikuntatunti ja 3) mobiili- & liikuntatuntipäiväksi, jolloin oli
mobiili- ja liikuntatunti. Fyysisen aktiivisuuden erot mobiilituntipäivien ja
muiden koulupäivien välillä analysoitiin toistettujen mittausten t-testillä. Mobiilitunnin
sisältäneiden koulupäivien aikana oppilaat liikkuivat enemmän ja olivat
vähemmän paikallaan kuin tavanomaisina päivinä. Reipasta liikuntaa oli
keskimäärin noin yhdeksän minuuttia enemmän ja paikallaan oltiin keskimäärin noin
22 minuuttia vähemmän seitsemän tunnin koulupäivän aikana. Lisääntynyt koulupäivän
aikainen reippaan liikunnan määrä vastasi noin 20 prosenttia oppilaiden koko
päivän aikaisesta reippaan liikunnan määrästä ennen mobiilisovelluksen käyttöä.
Mobiili- & liikuntatuntipäivinä oppilaat liikkuivat enemmän kuin
mobiilituntipäivinä. Johtopäätös on, että ulkona ActionTrackin kaltaisilla
mobiilisovelluksilla opettaen voidaan lisätä oppilaiden liikuntaa tavanomaisiin
koulupäiviin.
Only a fraction of Finnish adolescents
fulfill one-hour daily recommendations for
physical activity (PA). On weekdays, most
of the sedentary time accumulates during school-hours. In this study, we investigated how the use of
ActionTrack mobile application for
outdoor teaching is associated with the school day PA in eighth grade pupils.
The intervention participants were
pupils off two 8th grade classes. They
used a mobile application in academic classes two to three times a week for seven months. The
pupils’ PA was measured with ActiGraph
accelerometers. In total, 28 students participated
in the accelerometer measurements. Their school
day PA was expressed as sedentary-time (ST), moderate-tovigorous PA (MVPA) and steps. The PA of school days
including a mobile application class was
compared with other school days. Other
school days were classified as 1) regular days, without a mobile application class or a physical
education (PE) class, 2) PE -day, that
included PE, without a mobile application class, and 3) mobile & PE -day, including both a
mobile application class and a PE class.
The differences in PA between days including
a mobile application class and other days were analysed with repeated measures t-test.
Compared with regular days, the pupils
had more PA and less ST on days that
included a mobile application class. During a
seven hours school day there was an average nine minutes increase in MVPA and an average 22 minutes decrease in
ST. The increase in MVPA during a school
day was comparable to around 20 percent
of the pupils’ total daily amount of MVPA before the use of the mobile application. During mobile
& PE -days the students had more PA
than during days including a mobile application
class.
In conclusion, the use of the
ActionTrack application and similar applications in outdoor teaching can
increase the pupils PA compared with regular school days.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]