Kemian LuK-opiskelijoiden lähestymistavat oppimiseen ja halu vaihtaa pääainetta
Laakkonen Eero; Lastusaari Mika; Murtonen Mari
Kemian LuK-opiskelijoiden lähestymistavat oppimiseen ja halu vaihtaa pääainetta
Laakkonen Eero
Lastusaari Mika
Murtonen Mari
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042715828
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042715828
Tiivistelmä
Kemian oppiaineen ongelmana suomalaisissa yliopistoissa on ollut pääainetta
vaihtavien määrän suuruus. Tässä tutkimuksessa selvitettiin erityisesti kemian
opiskeluun liittyvällä lomakkeella kemian opiskelijoiden lähestymistapoja oppimiseen
ja niiden yhteyttä halukkuuteen vaihtaa pääainetta. Tutkimuksen tuloksena oli, että
pääaineen vaihtoa haluavilla on pinnallisempi lähestymistapa oppimiseen kuin niillä,
jotka jatkavat opintojaan kemia pääaineenaan. Siirryttäessä perusopinnoista
aineopintoihin vaihtohalukkaiden määrä laskee huomattavasti ja käytännöllinen
syväoppimisen lähestymistapa lisääntyy. Vaihtohalukkuutta voitaisiin mahdollisesti
vähentää kehittämällä opiskelijoiden syväoppimisen lähestymistapaa.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]