Maahanmuuttajataustaisten tyttöjen toimijuuden sidoksellisuus koulusiirtymissä
Marja-Liisa Mäkelä
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042719741
Tiivistelmä
Onnistunut koulusiirtymä peruskoulusta toiselle asteelle
on kaikkien etu. Yhteiskunnallisesta näkökulmasta katsottuna näin vältetään
ylimääräisiä välivuosia ja opintojen jälkeinen siirtymä työelämään tehostuu. Yksilön
kannalta onnistunut siirtymä tarkoittaa omien tavoitteiden saavuttamista ja
myös pystyvän minäkuvan ja koulutusidentiteetin vahvistumista.
Maahanmuuttajataustaisilla oppilailla siirtymiin liittyy kuitenkin omia
erityisiä haasteita: vanhempien kyky tukea ja neuvoa nuorta kouluvalintojen
aikana voi olla puutteellinen johtuen heikommasta koulujärjestelmän
tuntemisesta, nuoren oma kielitaito voi olla riittämätön asetettuihin
tavoitteisiin nähden, tai koulussa koettu syrjintä voi heikentää uskoa omiin
mahdollisuuksiin. Yksilön toimijuus
onkin aina sidoksellista, osa mahdollisuuksista avautuu ja osa rajautuu pois
ympäristön vaikutuksesta. Esittelen tässä artikkelissa väitöskirjatutkimukseni
tuloksia koskien maahanmuuttajataustaisten tyttöjen toimijuutta siirryttäessä
peruskoulusta toiselle asteelle.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]