Digitaalisen kilpapelaamisen esihistoriaa Suomessa 1980-luvulta 1990-luvun puoliväliin
Reunanen Markku; Saarikoski Petri; Suominen Jaakko
Digitaalisen kilpapelaamisen esihistoriaa Suomessa 1980-luvulta 1990-luvun puoliväliin
Reunanen Markku
Saarikoski Petri
Suominen Jaakko
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042720389
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042720389
Tiivistelmä
Käsittelemme tässä artikkelissa digitaalisen kilpapelaamisen ja
elektronisen urheilun “esihistoriaa” Suomessa. Lähestymme aihepiiriä
erityisesti varhaisten, 1980-luvun ja 1990-luvun alun tietokone- ja
videopelikilpailujen sekä tietokoneharrastuslehdissä julkaistujen
parhaiden pelitulosten kautta. Artikkeli käsittelee siten digitaalisen
pelaamisen kilpailullisen ulottuvuuden suhdetta erilaisiin
julkisuuksiin. Kotoisien ja kaupallisten tapausesimerkkien käsittelyn
myötä hahmottuu perusta, jolle myöhempi elektroninen urheilu muotoutui.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]