Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien itsearvioitu osaaminen
Heli Kuivila; Hilkka Korpi; Anni Kotilainen; Terhi Saaranen; Leena Salminen; Minna Koskimäki; Maria Kääriäinen; Marja-Leena Lähteenmäki; Arja Holopainen; Meeri Koivula; Anna-Maria Tuomikoski; Kristina Mikkonen; Marjorita Sormunen; Monica Koskinen; Hanne Mäki-Hakola. Outi Wallin; Tuulikki Sjögren; Camilla Koskinen
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042824214
Tiivistelmä
Tutkimuksen
tarkoituksena oli kuvata sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan (soteku)
opettajien itsearvioitua osaamista. Lisäksi selvitettiin koulutusalojen ja koulutusorganisaatioiden
välisiä eroja opettajien itsearvioidussa osaamisessa.
Tutkimus oli osa ”Osaavat opettajat yhdessä!” TerOpe – OKM -kärkihanketta.
Kohderyhmä muodostui 21 ammattikorkeakoulun ja seitsemän ammatillisen oppilaitoksen
opettajista (n=422). Tutkimusaineistona hyödynnettiin TerOpe-hankkeen
HeSoEduCo-mittarilla (1–4 Likert-asteikko) hankkimaa aineistoa, joka mittasi
opettajien itsearvioitua osaamista kahdeksalla osaamisalueella. Aineisto
analysoitiin tilastollisin menetelmin Mann Whitneyn U- ja Kruskal Wallis-testeillä.
Opettajat
arvioivat osaamisensa hyvälle tasolle. Vahvin osaaminen muodostui opiskelijan
ammatillisen kehittymisen ohjausosaamisesta ja heikoin osaaminen
yhteisöllisestä digipedagogiikasta. Terveysalan opettajien näyttöön perustuvan
toiminnan osaaminen oli sosiaalialan ja yhdistettyjen alojen opettajia parempi.
Sosiaalialan opettajien substanssi- ja opetussuunnitelmaosaaminen sekä
verkosto- ja yhteiskunnallinen osaaminen olivat terveysalan opettajien
osaamista vahvempia. Yhdistettyjen
alojen opettajien opiskelijalähtöinen pedagoginen sekä verkosto- ja
yhteiskunnallinen osaaminen oli terveysalan opettajien osaamista parempi.
Ammattikorkeakoulujen opettajien osaaminen oli ammatillisten oppilaitosten
opettajien osaamista parempi opiskelijalähtöisen pedagogiikan, yhteisöllisen
digipedagogiikan, kulttuurisen osaamisen, johtamis- ja hallinnollisen sekä
näyttöön perustuvan toiminnan osalta. Tuloksia voidaan hyödyntää
ammattikorkeakoulujen ja ammatillisten oppilaitosten johtamisessa sekä
soteku-alan perus- ja täydennyskoulutuksessa.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]