Erityisopettaja ja koira tunnetaitojen äärellä : Koiran vaikutus tukea tarvitsevien oppilaiden tunnetyöskentelyyn sekä erityisopettajien keinot tunnetaitojen käsittelyyn koira-avusteisesti
Suitiala, Elisa (2022-11-29)
Erityisopettaja ja koira tunnetaitojen äärellä : Koiran vaikutus tukea tarvitsevien oppilaiden tunnetyöskentelyyn sekä erityisopettajien keinot tunnetaitojen käsittelyyn koira-avusteisesti
Suitiala, Elisa
(29.11.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120269229
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120269229
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää koira-avusteisen pedagogiikan vaikutuksia tukea tarvitsevien oppilaiden tunnetyöskentelyyn sekä erityisopettajien käyttämiä keinoja tunnetaitojen harjoitteluun koira-avusteisesti. Aiheesta on tärkeää saada lisää tutkittua tietoa sen ajankohtaisuuden ja jo huomatun potentiaalin vuoksi. Eläinavusteisen työskentelyn positiiviset vaikutukset etenkin tukea tarvitsevien oppilaiden kohdalla on nimittäin huomattu. Tunnetaitojen tärkeys puolestaan korostuu nykymaailmassa kasvavien mielenterveysongelmien sekä lyhyessä ajassa muuttuneen maailman vuoksi. Lisäksi erinäisistä syistä johtuvaa oppimisen ja/tai koulunkäynnin tukea tarvitsevat oppilaat kuuluvat mielenterveysongelmien riskiryhmään.
Tämä laadullinen tapaustutkimus toteutettiin käyttämällä tiedonkeruumenetelminä havainnointia ja haastattelua. Kevään 2022 aikana haastateltiin kahta yläkoulun erityisopettajaa. Lisäksi heidän toteuttamaansa koira-avusteista tunnetyöskentelyä havainnoitiin. Havainnoituja oppitunteja kertyi yhteensä seitsemän. Kerätyn tutkimusaineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tämän pro gradu -tutkielman tulosten mukaan koirat tukivat tukea tarvitsevia oppilaita tunnetaitojen äärellä edistämällä tunnetaitojen oppimista, vuorovaikutusta sekä mielekästä oppimisympäristöä. Koira toimi muun muassa siltana, motivaattorina, jäänmurtajana ja tunnelman nostattajana tunnetaitojen parissa työskenneltäessä. Oppilaiden suhtautumisesta koira-avusteiseen tunnetyöskentelyyn nousi esiin mahdollisuuksia ja haasteita. Mahdollisuudet kuitenkin korostuivat koiran positiivisten tunnetilojen tarttuessa oppilaisiin ja koiran läsnäolon tukien oppilaiden osallisuutta ja aktiivisuutta. Kumpikin erityisopettaja käytti tunnetaitojen harjoittelussa koiraa hyödyksi sekä vapaissa että strukturoiduissa tilanteissa. Toiminnalliset keinot näyttäytyivät keinoista tehokkaimpina.
Johtopäätöksenä voitiin todeta koirien vaikutuksen tukea tarvitsevien oppilaiden tunnetyöskentelyyn kiteytyvän koiran toimimiseen siirtymäobjektina, intensiteetin purkajana ja hahmottamisen tukena. Koirilla oli positiivinen vaikutus tunteiden tunnistamiseen, säätelyyn ja käsittelyyn, jotka ovat keskeisiä tunnetaitoja. Koirien neutraali ja luonnollinen läsnäolo sekä oppilaiden sanaton kunnioitus koiraa kohtaa edistivät tunnetaitojen harjoittelua monella tapaa. Koira näyttäisi olevan faktori, jolla oppilaiden oman tahdon työskentelyyn saa kytkettyä päälle vaivatta. Koira tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden harjoitella ja oppia uusia asioita toiminnallisesti. Tämän tutkielman tulosten pohjalta voidaankin todeta, että koiraa voi ja kannattaa käyttää monipuolisesti tunnetaitojen äärellä.
Tämän pro gradu -tutkielman tuloksia ja johtopäätöksiä voi hyödyntää kaikki koira-avusteisesta tunnetaitojen harjoittelusta kiinnostuneet käytännön työssään. Lisäksi tulokset avaavat uusia näkökulmia koira-avusteiseen tunnetaitojen harjoitteluun ja tuovat uutta suomenkielistä tietoa eläinavusteisen erityisopetuksen kentälle. Etenkin vertailevaa tutkimusta aiheesta olisi tärkeää saada lisää. The purpose of this study was to find out how dog-assisted pedagogy support students with special needs while practising social skills, as well as methods used by special education teachers to practice emotional skills with the help of a dog. It is important to get more researched information on the subject because of its topicality and already noticed potential. The positive effects of animal-assisted work for students in need have been well noticed. The importance of emotional skills, on the other hand, is emphasized in today's world due to the growing number of mental health problems and the world that has changed in a short time. In addition, students who need support for learning and/or going to school due to various reasons belong to the risk group of mental health problems.
This qualitative case study was carried out using observation and interview as data collection methods. During the spring of 2022, two special education teachers were interviewed. In addition, the dog-assisted emotional work they implemented was observed. A total of seven lessons were observed. The collected research material was implemented with a data-oriented analysis.
According to the results of this master's thesis, the dogs supported students in need of support with emotional skills by promoting the learning of emotional skills, interaction, and a good learning environment. The dog acted as a bridge, a motivator, an ice breaker and a mood lifter when practicing emotional skills, among other things. From evaluating students to dog-assisted emotional work, opportunities and challenges emerged. However, the possibilities were emphasized when the positive emotional states of the dog caught the students and the dog's presence supported the participation and activity of the students. Both special education teachers used the dog for training emotional skills in both free and structured situations. Functional means appeared to be the most effective.
As a conclusion, it could be stated that the effect of dogs on the emotional work of students who need support is crystallized in the dog acting as a transitional object, a releaser of intensity and a support for understanding. The dog's neutral and natural presence and the students' unspoken respect for the dog promoted the practising of emotional skills in many ways. The dog seems to be able to easily get the students to work on their own will. The dog offers the opportunity to practice and learn new things functionally together. Based on the results of this thesis, it can be stated that a dog can and should be used versatilely with emotional skills.
The results and conclusion of this master's thesis can be obtained by anyone interested in dog-assisted training of emotional skills in their practical work. In addition, results open new perspectives for dog-assisted training of emotional skills and bring new information to the field of animal-assisted special education. It would be especially important to get more comparative research on the subject.
Tämä laadullinen tapaustutkimus toteutettiin käyttämällä tiedonkeruumenetelminä havainnointia ja haastattelua. Kevään 2022 aikana haastateltiin kahta yläkoulun erityisopettajaa. Lisäksi heidän toteuttamaansa koira-avusteista tunnetyöskentelyä havainnoitiin. Havainnoituja oppitunteja kertyi yhteensä seitsemän. Kerätyn tutkimusaineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tämän pro gradu -tutkielman tulosten mukaan koirat tukivat tukea tarvitsevia oppilaita tunnetaitojen äärellä edistämällä tunnetaitojen oppimista, vuorovaikutusta sekä mielekästä oppimisympäristöä. Koira toimi muun muassa siltana, motivaattorina, jäänmurtajana ja tunnelman nostattajana tunnetaitojen parissa työskenneltäessä. Oppilaiden suhtautumisesta koira-avusteiseen tunnetyöskentelyyn nousi esiin mahdollisuuksia ja haasteita. Mahdollisuudet kuitenkin korostuivat koiran positiivisten tunnetilojen tarttuessa oppilaisiin ja koiran läsnäolon tukien oppilaiden osallisuutta ja aktiivisuutta. Kumpikin erityisopettaja käytti tunnetaitojen harjoittelussa koiraa hyödyksi sekä vapaissa että strukturoiduissa tilanteissa. Toiminnalliset keinot näyttäytyivät keinoista tehokkaimpina.
Johtopäätöksenä voitiin todeta koirien vaikutuksen tukea tarvitsevien oppilaiden tunnetyöskentelyyn kiteytyvän koiran toimimiseen siirtymäobjektina, intensiteetin purkajana ja hahmottamisen tukena. Koirilla oli positiivinen vaikutus tunteiden tunnistamiseen, säätelyyn ja käsittelyyn, jotka ovat keskeisiä tunnetaitoja. Koirien neutraali ja luonnollinen läsnäolo sekä oppilaiden sanaton kunnioitus koiraa kohtaa edistivät tunnetaitojen harjoittelua monella tapaa. Koira näyttäisi olevan faktori, jolla oppilaiden oman tahdon työskentelyyn saa kytkettyä päälle vaivatta. Koira tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden harjoitella ja oppia uusia asioita toiminnallisesti. Tämän tutkielman tulosten pohjalta voidaankin todeta, että koiraa voi ja kannattaa käyttää monipuolisesti tunnetaitojen äärellä.
Tämän pro gradu -tutkielman tuloksia ja johtopäätöksiä voi hyödyntää kaikki koira-avusteisesta tunnetaitojen harjoittelusta kiinnostuneet käytännön työssään. Lisäksi tulokset avaavat uusia näkökulmia koira-avusteiseen tunnetaitojen harjoitteluun ja tuovat uutta suomenkielistä tietoa eläinavusteisen erityisopetuksen kentälle. Etenkin vertailevaa tutkimusta aiheesta olisi tärkeää saada lisää.
This qualitative case study was carried out using observation and interview as data collection methods. During the spring of 2022, two special education teachers were interviewed. In addition, the dog-assisted emotional work they implemented was observed. A total of seven lessons were observed. The collected research material was implemented with a data-oriented analysis.
According to the results of this master's thesis, the dogs supported students in need of support with emotional skills by promoting the learning of emotional skills, interaction, and a good learning environment. The dog acted as a bridge, a motivator, an ice breaker and a mood lifter when practicing emotional skills, among other things. From evaluating students to dog-assisted emotional work, opportunities and challenges emerged. However, the possibilities were emphasized when the positive emotional states of the dog caught the students and the dog's presence supported the participation and activity of the students. Both special education teachers used the dog for training emotional skills in both free and structured situations. Functional means appeared to be the most effective.
As a conclusion, it could be stated that the effect of dogs on the emotional work of students who need support is crystallized in the dog acting as a transitional object, a releaser of intensity and a support for understanding. The dog's neutral and natural presence and the students' unspoken respect for the dog promoted the practising of emotional skills in many ways. The dog seems to be able to easily get the students to work on their own will. The dog offers the opportunity to practice and learn new things functionally together. Based on the results of this thesis, it can be stated that a dog can and should be used versatilely with emotional skills.
The results and conclusion of this master's thesis can be obtained by anyone interested in dog-assisted training of emotional skills in their practical work. In addition, results open new perspectives for dog-assisted training of emotional skills and bring new information to the field of animal-assisted special education. It would be especially important to get more comparative research on the subject.