”On tosi vaikea oppia yhtään mitään, jos sinulla on kauhea tunnemylläkkä päällä” : Tapaustutkimus tunnetaitojen merkityksestä ja tunnetaitokasvatuksen toteuttamisesta alakoulussa opettajien näkökulmasta
Saarinen, Aino (2022-12-05)
”On tosi vaikea oppia yhtään mitään, jos sinulla on kauhea tunnemylläkkä päällä” : Tapaustutkimus tunnetaitojen merkityksestä ja tunnetaitokasvatuksen toteuttamisesta alakoulussa opettajien näkökulmasta
Saarinen, Aino
(05.12.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022121270884
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022121270884
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten opettajat toteuttavat tunnetaitojen opettamista sekä tunnetaitokasvatusta alakoulussa omassa opetuksessaan. Tarkastelun kohteena oli erityisesti se, millaisia menetelmiä ja materiaaleja opettajat käyttävät tunnetaitojen opettamisen ja tunnetaitokasvatuksen tukena. Tämän lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten opettajat kokevat tunnetaidot ja niiden merkityksen alakoulussa. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa tarkastellaan erilaisia teorioita tunnetaidoista ja empatiasta sekä tunnetaitojen opettamiseen liittyviä menetelmiä osana alakoulun opetussuunnitelmaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tapaustutkimusta. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Näihin teemahaastatteluihin osallistui kolme luokanopettajaa sekä yksi erityisopettaja. Kaikki heistä olivat toimineet pitkään alakoulun opettajina. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan haastateltavat pitävät tunnetaitoja ja niiden opettamista tärkeänä ja merkityksellisenä alakoulussa. Suurin osa haastateltavista koki, että tunnetaidot tarvitsisivat oman oppiaineensa, sillä joskus ne saattavat olla jopa oppimisen edellytys. Tunnetaitokasvatuksen koettiin näkyvän koulussa niin koulun toimintakulttuurissa, jokapäiväisissä, arkisissa koulun tilanteissa kuin virallisilla oppitunneillakin. Haastateltavat kertoivat käyttävänsä monipuolisesti erilaisia materiaaleja ja menetelmiä tunnetaitokasvatuksensa toteuttamisen tukena. Toiminnalliset menetelmät koettiin toimivimmaksi tavaksi opettaa tunnetaitoja ja toteuttaa tunnetaitokasvatusta.
Opettajat kokivat, että oppilaiden tunnetaidoilla on vaikutusta heidän oppimiseensa sekä hyvinvointiinsa. Tulokset osoittavat, että alakoulun opettajat tukevat oppilaiden tunnetaitoja monin eri tavoin ja tunnetaitokasvatusta toteutetaan alakoulussa monipuolisesti eri materiaaleja käyttäen niin, että jokaiselle oppilaalle löytyisi sopiva tapa oppia tunnetaitoja.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tapaustutkimusta. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Näihin teemahaastatteluihin osallistui kolme luokanopettajaa sekä yksi erityisopettaja. Kaikki heistä olivat toimineet pitkään alakoulun opettajina. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan haastateltavat pitävät tunnetaitoja ja niiden opettamista tärkeänä ja merkityksellisenä alakoulussa. Suurin osa haastateltavista koki, että tunnetaidot tarvitsisivat oman oppiaineensa, sillä joskus ne saattavat olla jopa oppimisen edellytys. Tunnetaitokasvatuksen koettiin näkyvän koulussa niin koulun toimintakulttuurissa, jokapäiväisissä, arkisissa koulun tilanteissa kuin virallisilla oppitunneillakin. Haastateltavat kertoivat käyttävänsä monipuolisesti erilaisia materiaaleja ja menetelmiä tunnetaitokasvatuksensa toteuttamisen tukena. Toiminnalliset menetelmät koettiin toimivimmaksi tavaksi opettaa tunnetaitoja ja toteuttaa tunnetaitokasvatusta.
Opettajat kokivat, että oppilaiden tunnetaidoilla on vaikutusta heidän oppimiseensa sekä hyvinvointiinsa. Tulokset osoittavat, että alakoulun opettajat tukevat oppilaiden tunnetaitoja monin eri tavoin ja tunnetaitokasvatusta toteutetaan alakoulussa monipuolisesti eri materiaaleja käyttäen niin, että jokaiselle oppilaalle löytyisi sopiva tapa oppia tunnetaitoja.