Digitaaliset ominaisuudet oppimisen tukena lukion biologian digitaalisissa oppimateriaaleissa : Elämä ja evoluutio (moduuli BI1)
Tiilikka, Salla (2022-12-13)
Digitaaliset ominaisuudet oppimisen tukena lukion biologian digitaalisissa oppimateriaaleissa : Elämä ja evoluutio (moduuli BI1)
Tiilikka, Salla
(13.12.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122373634
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122373634
Tiivistelmä
Digitaalisten oppimateriaalien, kuten digitaalisten oppikirjojen käytön lisääntyminen Suomen lukioissa on havaittavissa sekä tilastollisesti että opetussuunnitelman näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitä digitaalisia ominaisuuksia Suomen lukioissa yleisesti käytössä olevat digitaaliset oppikirjat sisältävät, ja miten nämä tukevat digitaalisen oppikirjan käyttäjää oppimaan biologiaa. Digitaalisilla ominaisuuksilla tarkoitetaan tässä aihepiirissä sähköisissä oppimateriaaleissa esiintyviä ominaisuuksia, kuten videoita, joita vastaavissa painetuissa oppikirjoissa ei pysty esiintymään. Digitaalisten ominaisuuksien tarjoamalla tuella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa digitaalisen ominaisuuden ohjaavaa vaikutusta, mikä auttaa oppikirjan käyttäjää oppimaan. Tutkimuksen aineistona toimii lukion biologian moduulin 1 (Elämä ja evoluutio) digitaaliset oppikirjat kolmelta eri kustantajalta. Sanoma Pron Bios 1, Otavan Biomi 1 ja E-opin Symbioosi 1 digitaaliset, LOPS 2021 mukaiset oppikirjat käytiin kokonaisuudessaan läpi. Digitaalisissa oppikirjoissa esiintyneet digitaaliset ominaisuudet kirjattiin ylös ja ne esitetään tutkimuksessa taulukkomuodossa. Näiden digitaalisten ominaisuuksien opiskelijalle tarjoamaa tukea tarkastellaan teoreettisesti sijoittamalla ominaisuudet tiedon ja ajattelun tasoille aikaisempien tutkimustulosten ja teorioiden perusteella. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että digitaalisissa oppikirjoissa esiintyvät digitaaliset ominaisuudet tarjoavat tukea enimmäkseen kahdella alimmalla ajattelun ja tiedon tasolla. Suurin osa digitaalisista ominaisuuksista tukee opiskelijaa siis fakta- ja käsitetiedon muistamisessa ja ymmärtämisessä. Digitaalisten oppikirjojen alusta mahdollistaa suuremman sisältömäärän painettuun oppikirjaan verrattuna. Biologisen sisältötiedon erilaiset esitysmuodot, kuten digitaalisissa oppikirjoissa esiintyvät animaatiovideot ja interaktiiviset kuvat, tarjoavat tukea erilaisille oppijoille. The use of digital educational materials, such as digital textbooks has increased significantly statistically and from curriculums perspective. The aim of this study is to find out what digital features does commonly used Finnish biology digital textbooks contain and how those features support learning in biology. In this study by digital features, I mean features that appear in digital textbooks but can not appear in traditional textbooks, for example videos. By the support of digital features in this study I mean the guiding influence of digital features that help digital textbook users to learn. In this study the data is gathered from high school digital biology module 1 textbooks from three different publishers that are in accordance with the LOPS 2021. Sanoma Pro’s Bios 1, Otava’s Biomi 1 and E-oppi’s Symbioosi 1 were reviewed as a whole and all digital features that appeared were written down and are presented in tabular form in this study. The support provided by these digital features was examined theoretically by placing the features on the levels of knowledge and thinking, based on previous research results and theories. The digital features found in these three digital textbooks provide support mostly at the two lowest levels of thinking and knowledge. Most of the digital features therefore guide the student to remember and understand factual and conceptual biological information. The platform of digital textbooks enables a larger amount of content compared to a printed version of the textbook. Various presentation forms of biological content information, such as animated videos and interactive images in digital textbooks, offer support for different kind of learners.