Näytä suppeat kuvailutiedot

”Kohti merkityksellistä elämää” – jatkuva oppiminen tulevaisuuden hallintana

Kinnari Heikki; Silvennoinen Heikki; Laalo Hanna

dc.contributor.authorKinnari Heikki
dc.contributor.authorSilvennoinen Heikki
dc.contributor.authorLaalo Hanna
dc.date.accessioned2022-12-31T03:30:41Z
dc.date.available2022-12-31T03:30:41Z
dc.identifier.isbn978-951-39-9442-6
dc.identifier.issn1238-8025
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/173934
dc.description.abstract<p>Elinikäistä oppimista on pidetty ratkaisuna yhteiskunnallisiin ongelmiin ainakin 1960-luvulta alkaen. Elinikäisen oppimisen politiikan perusteluina esitetyt ongelmat ovat olleet vuosikymmeniä samankaltaisia, mutta politiikalle on ollut tyypillistä, että tasaisin aika-ajoin se ”keksitään uudelleen”, usein hieman eriävän nimisenä. Tässä luvussa analysoimme suomalaisessa koulutuspolitiikassa käänteentekeväksi reformiksi esiteltyä jatkuvan oppimisen uudistusta. Käytämme aineistona jatkuvan oppimisen parlamentaarisen uudistuksen linjauksia, joita tutkimme foucault’laisen linssin läpi soveltaen Carol Bacchin poliittisten ongelmien representointiin keskittyvää WPR-menetelmää. Tutkimme, millaisia nykyisyyden ongelmia sekä tulevaisuuden uhkakuvia ja riskejä raportissa representoidaan, millaisia ratkaisuja ongelmiin konstruoidaan ja miten jatkuvan oppimisen ihanteellista subjektia rakennetaan. Tarkastelemme jatkuvan oppimisen politiikkaa suhteessa elinikäisen oppimisen politiikan historiaan ja tutkimme mikä siinä on uutta ja mikä tuttua jo entuudestaan. Analyysimme osoittaa jatkuvan oppimisen politiikan perustelujen toistavan aiemmilta vuosikymmeniltä tuttuja sisältöjä. Uutta ovat lupaukset merkityksellisestä elämästä, joka pelkistyy tarkoittamaan työmarkkinoiden vaatimaa itsensä päivittämistä.<br></p>
dc.language.isofi
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesSoPhi
dc.title”Kohti merkityksellistä elämää” – jatkuva oppiminen tulevaisuuden hallintana
dc.identifier.urlhttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2022123174141
dc.relation.volume150
dc.contributor.organizationfi=kasvatustieteiden laitos|en=Department of Education|
dc.contributor.organization-code2604100
dc.converis.publication-id177327172
dc.converis.urlhttps://research.utu.fi/converis/portal/Publication/177327172
dc.format.pagerange87
dc.format.pagerange56
dc.identifier.eisbn978-951-39-9443-3
dc.okm.affiliatedauthorLaalo, Hanna
dc.okm.affiliatedauthorSilvennoinen, Heikki
dc.okm.affiliatedauthorKinnari, Heikki
dc.okm.discipline516 Kasvatustieteetfi_FI
dc.okm.discipline5141 Sociologyen_GB
dc.okm.discipline516 Educational sciencesen_GB
dc.okm.discipline5141 Sosiologiafi_FI
dc.okm.internationalcopublicationnot an international co-publication
dc.okm.internationalityDomestic publication
dc.okm.typeInbook
dc.publisher.countryFinlanden_GB
dc.publisher.countrySuomifi_FI
dc.publisher.country-codeFI
dc.publisher.isbn978-951-39-5390-4; 978-951-39-5250-1; 9513405400
dc.publisher.placeJyväskylä
dc.title.bookJatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä
dc.year.issued2022


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot