Näytä suppeat kuvailutiedot

Pelaamalla kohti joustavaa rationaalilukukäsitettä

McMullen Jake; Halme Hilma; Kärki Tomi; Hannula-Sormunen Minna; Lehtinen Erno; Määttä Saku

dc.contributor.authorMcMullen Jake
dc.contributor.authorHalme Hilma
dc.contributor.authorKärki Tomi
dc.contributor.authorHannula-Sormunen Minna
dc.contributor.authorLehtinen Erno
dc.contributor.authorMäättä Saku
dc.date.accessioned2023-01-02T03:30:14Z
dc.date.available2023-01-02T03:30:14Z
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/173947
dc.description.abstract<p> Rationaalilukujen laskuprosessien hallinta ja käsitteellinen ymmärrys eivät vielä takaa niiden joustavaa käyttöä vaihtelevissa tilanteissa. Tämän tutkimuksen päätavoitteena on selvittää, voidaanko pelillisen NanoRoboMath-oppimisympäristön avulla edistää rationaalilukukäsitteen oppimista. Lisäksi tavoitteena on tutkia eri pelielementtien pelaamisen yhteyttä rationaalilukukäsitteen osa-alueiden oppimiseen. Kvasikokeellisessa asetelmassa 174 yläkoulun seitsemännen luokan oppilasta oli jaettu koe- ja kontrolliryhmiin. Koeryhmässä oppilaat pelasivat NanoRoboMath-peliä matematiikan oppitunneilla. Kontrolliryhmässä rationaalilukujen opetus toteutettiin oppikirjoihin perustuen. Alku- ja lopputesteissä mitattiin rationaalilukukäsitteen joustavuutta, päässälaskutaitoa rationaaliluvuilla sekä niiden suuruuden, esitysmuotojen, operaatioiden lopputuloksen suuruuden ja tiheyden ymmärtämistä. Kovarianssianalyysin mukaan NanoRoboMath-pelin käyttäminen opetuksessa tuotti perinteistä kouluopetusta parempaa osaamista kaikilla mitatuilla rationaalilukujen osa-aluilla lukuun ottamatta esitysmuotoihin liittyvää osaamista. Pelaamisen laatu ja määrä olivat yhteydessä joustavan rationaalilukukäsitteen, päässälaskutaitojen ja operaatioiden ymmärryksen kehittymiseen. Tutkimus vahvistaa käsitystä pelillisten oppimisympäristöjen hyödyllisyydestä rationaalilukukäsitteen ja joustavan matemaattisen ajattelun tukemisessa. <br></p>
dc.language.isofi
dc.publisherSuomen psykologinen seura
dc.titlePelaamalla kohti joustavaa rationaalilukukäsitettä
dc.identifier.urlhttp://www.psykologia.fi/uusin-numero/sisaellysluettelo/150-psykologia-lehti/uusin-numero/artikkelit-uusin-numero/tieteelliset-artikkelit/1011-pelaamalla-kohti-joustavaa-rationaalilukukasitetta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2022021619535
dc.relation.volume56
dc.contributor.organizationfi=opettajankoulutuslaitos Rauma|en=Dep. of Teacher Education Rauma|
dc.contributor.organizationfi=opettajankoulutuslaitos Turku|en=Dep. of Teacher Education Turku|
dc.contributor.organization-code2604201
dc.contributor.organization-code2604202
dc.converis.publication-id68248880
dc.converis.urlhttps://research.utu.fi/converis/portal/Publication/68248880
dc.format.pagerange567
dc.format.pagerange583
dc.identifier.eissn2670-322X
dc.identifier.jour-issn0355-1067
dc.okm.affiliatedauthorMäättä, Saku
dc.okm.affiliatedauthorMcMullen, Jake
dc.okm.affiliatedauthorHalme, Hilma
dc.okm.affiliatedauthorKärki, Tomi
dc.okm.affiliatedauthorHannula-Sormunen, Minna
dc.okm.affiliatedauthorLehtinen, Erno
dc.okm.discipline516 Educational sciencesen_GB
dc.okm.discipline516 Kasvatustieteetfi_FI
dc.okm.internationalcopublicationinternational co-publication
dc.okm.internationalityDomestic publication
dc.okm.typeJournal article
dc.publisher.countrySuomifi_FI
dc.publisher.countryFinlanden_GB
dc.publisher.country-codeFI
dc.relation.ispartofjournalPsykologia
dc.relation.issue6
dc.year.issued2021


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot