Päättelytaitoja tukevat kysymykset varhaiskasvatuksen 2–5-vuotiaiden lukuhetkillä : Toimintamallina keskusteleva lukeminen
Lindfors, Tiia (2022-12-19)
Päättelytaitoja tukevat kysymykset varhaiskasvatuksen 2–5-vuotiaiden lukuhetkillä : Toimintamallina keskusteleva lukeminen
Lindfors, Tiia
(19.12.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301193866
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301193866
Tiivistelmä
Kielen ymmärtämisen kannalta lasten päättelytaidot ovat merkittävässä roolissa, sillä suuri osa sanoitettujen viestien sisällöistä on implisiittisiä eli sisällön ymmärtäminen edellyttää asioiden yhdistelemistä ja niistä päätelmien tuottamista (Davies, ym., 2020). Lasten päättelytaidot ovat myös yhteydessä kuullun ja luetun ymmärtämisen taitoihin (Cain & Oakhill, 1999; Lepola, ym., 2012), minkä vuoksi jo varhaiskasvatuksessa tulisi tutkia kertomuksen ymmärtämistä ja päätelmien tuottamista. Näitä taitoja voidaan harjoitella esimerkiksi pedagogisesti suunnitelluilla lukuhetkillä, jotta voidaan ehkäistä myöhemmin luetun ymmärtämisen vaikeuksia (Lepola, 2015).
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia päättelyä tukevia kysymyksiä varhaiskasvatuksen työntekijät esittivät lapsille lukuhetkillä ja miten pienryhmän keskimääräinen ikä oli yhteydessä päättelykysymysten määrään ja niihin vastaamiseen. Lukuhetket toteutettiin keskustelevan lukemisen toimintamallin (Whitehurst, ym., 1988) mukaisesti.
Tutkimusaineistona käytettiin Luetaan jutustellen -interventiossa (Hannula-Sormunen, ym., 2020) laadittuja litteraatioita videoiduista lukuhetkistä, joihin osallistui kuusi varhaiskasvatuksen työntekijää ja 38 lasta iältään 2–5 vuotta. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui mixed methods -lähestymistapa, jolloin yhdistämällä kvalitatiivista ja kvantitatiivista analyysiä pystyttiin tutkimuskysymyksiin vastaamaan monipuolisemmin. Tutkimuksen kvalitatiivinen osuus toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja kvantitatiivinen osuus SPSS –tilasto-ohjelmistolla.
Aineistolähtöinen sisällönanalyysi luokitteli lasten päättelyä tukevat kysymykset kuuteen alaluokkaan: kysymykset edellyttivät lapsilta asioiden yhdistämistä, selittämistä, tunteiden ymmärtämistä, omaan elämään siltaamista, asioiden ennakointia ja ajan käsitteen ymmärtämistä. Työntekijät esittivät 18 lukuhetkellä yhteensä 604 päättelyä tukevaa kysymystä. Lapset vastasivat päättelykysymyksiin 77 %:sti. Päättelyä tukevia kysymyksiä esitettiin enemmän vanhemmille pienryhmille kuin nuoremmille pienryhmille. Nuorempien pienryhmien päättelykysymysten vastausprosentti oli korkeampi kuin vanhempien pienryhmien päättelykysymysten vastausprosentti.
Tutkimus osoitti jo 2-vuotiaille esitettävän päättelyä tukevia kysymyksiä varhaiskasvatuksen lukuhetkillä. Tämä havainto herättelee pohtimaan lukuhetkien pedagogisia menetelmiä lasten päättelytaitojen tukemiseksi jo heidän varhaisessa kognitiivisen kehityksen vaiheessa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia päättelyä tukevia kysymyksiä varhaiskasvatuksen työntekijät esittivät lapsille lukuhetkillä ja miten pienryhmän keskimääräinen ikä oli yhteydessä päättelykysymysten määrään ja niihin vastaamiseen. Lukuhetket toteutettiin keskustelevan lukemisen toimintamallin (Whitehurst, ym., 1988) mukaisesti.
Tutkimusaineistona käytettiin Luetaan jutustellen -interventiossa (Hannula-Sormunen, ym., 2020) laadittuja litteraatioita videoiduista lukuhetkistä, joihin osallistui kuusi varhaiskasvatuksen työntekijää ja 38 lasta iältään 2–5 vuotta. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui mixed methods -lähestymistapa, jolloin yhdistämällä kvalitatiivista ja kvantitatiivista analyysiä pystyttiin tutkimuskysymyksiin vastaamaan monipuolisemmin. Tutkimuksen kvalitatiivinen osuus toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja kvantitatiivinen osuus SPSS –tilasto-ohjelmistolla.
Aineistolähtöinen sisällönanalyysi luokitteli lasten päättelyä tukevat kysymykset kuuteen alaluokkaan: kysymykset edellyttivät lapsilta asioiden yhdistämistä, selittämistä, tunteiden ymmärtämistä, omaan elämään siltaamista, asioiden ennakointia ja ajan käsitteen ymmärtämistä. Työntekijät esittivät 18 lukuhetkellä yhteensä 604 päättelyä tukevaa kysymystä. Lapset vastasivat päättelykysymyksiin 77 %:sti. Päättelyä tukevia kysymyksiä esitettiin enemmän vanhemmille pienryhmille kuin nuoremmille pienryhmille. Nuorempien pienryhmien päättelykysymysten vastausprosentti oli korkeampi kuin vanhempien pienryhmien päättelykysymysten vastausprosentti.
Tutkimus osoitti jo 2-vuotiaille esitettävän päättelyä tukevia kysymyksiä varhaiskasvatuksen lukuhetkillä. Tämä havainto herättelee pohtimaan lukuhetkien pedagogisia menetelmiä lasten päättelytaitojen tukemiseksi jo heidän varhaisessa kognitiivisen kehityksen vaiheessa.