Opettajien näkemyksiä alakouluikäisten lasten kouluhyvinvoinnin tukemisesta positiivisen pedagogiikan keinoin
Alen, Janika; Hanski, Sara (2023-01-02)
Opettajien näkemyksiä alakouluikäisten lasten kouluhyvinvoinnin tukemisesta positiivisen pedagogiikan keinoin
Alen, Janika
Hanski, Sara
(02.01.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301193812
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301193812
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoilla positiivinen pedagogiikka tukee lapsien ja nuorien kouluhyvinvointia. Lisäksi olimme kiinnostuneita tavoista, joilla opettajat toteuttavat positiivista pedagogiikkaa omassa opetuksessaan. Tutkimuksemme teoriatausta perustuu jo aikaisemmin toteutettuun hyvinvointitutkimukseen, kouluhyvinvointiin ja - viihtyvyyteen sekä positiivisen psykologian ja pedagogiikan aloihin.
Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa tutkimusmenetelmänä on käytetty avointa teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui kahdeksan opettajaa, jotka työskentelivät haastatteluhetkellä alakouluikäisten oppilaiden opettajana. Tutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaa, yksi laaja-alainen erityisopettaja, yksi erityisluokanopettaja ja yksi aineenopettaja. Toteutimme haastattelut yksilöhaastatteluina sekä kasvotusten, että etäyhteyksin Zoom- verkkotyöskentelyalustalla.
Tutkimuksen mukaan mahdollisuutta itsensä toteuttamiseen opettajat pyrkivät tukemaan positiivisella ja kannustavalla ohjaamisella, vahvuuspedagogiikalla, erilaisilla positiiviseen pedagogiikkaan liittyvillä materiaaleilla sekä kannustavalla ja positiivisella palautteella. Opettajat tukivat oppilaan ja koulun välisiin olosuhteisiin liittyviä asioita sisustamalla luokan motivoivaksi ja viihtyisäksi, erilaisilla luokkapesillä ja turvapaikoilla välituntikavereilla, yhteisillä säännöillä, ryhmäytymisellä, erilaisilla palkkiojärjestelmillä sekä istumapaikkojen avulla. Oppilaiden terveydentilaan liittyvää kouluhyvinvointia opettajat tukevat positiivisen pedagogiikan keinoin oppilaiden positiivisella vahvistamisella, kannustamisella ja kehumisella, huomioimalla oppilaan henkilökohtaisen tilan, vahvistamalla opettaja-oppilassuhdetta, joustamalla opetuksessaan sekä sanattomilla viesteillä. Sosiaalisiin suhteisiin liittyviä asioita opettajat tukivat positiivislähtöisellä kodin ja koulun yhteistyöllä, pitämällä omasta hyvinvoinnistaan huolta, lisäkouluttautumalla, ennaltaehkäisemällä kiusaamista sekä luomalla avoimen, luotettavan ja turvallisen opettaja-oppilassuhteen sekä oppimisilmapiirin.
Opettajat tukivat positiivisella pedagogiikalla jokaista Konun (2002) koulun hyvinvointimallin osa-aluetta. Positiivisen pedagogiikan elementeillä on mahdollista tukea kouluhyvinvointia monipuolisesti. Positiivisen pedagogiikan moninaiset hyödyntämismahdollisuudet tarjoavat jokaiselle opettajalle jotain konkreettisia työkaluja kouluhyvinvoinnin tukemiselle.
Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa tutkimusmenetelmänä on käytetty avointa teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui kahdeksan opettajaa, jotka työskentelivät haastatteluhetkellä alakouluikäisten oppilaiden opettajana. Tutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaa, yksi laaja-alainen erityisopettaja, yksi erityisluokanopettaja ja yksi aineenopettaja. Toteutimme haastattelut yksilöhaastatteluina sekä kasvotusten, että etäyhteyksin Zoom- verkkotyöskentelyalustalla.
Tutkimuksen mukaan mahdollisuutta itsensä toteuttamiseen opettajat pyrkivät tukemaan positiivisella ja kannustavalla ohjaamisella, vahvuuspedagogiikalla, erilaisilla positiiviseen pedagogiikkaan liittyvillä materiaaleilla sekä kannustavalla ja positiivisella palautteella. Opettajat tukivat oppilaan ja koulun välisiin olosuhteisiin liittyviä asioita sisustamalla luokan motivoivaksi ja viihtyisäksi, erilaisilla luokkapesillä ja turvapaikoilla välituntikavereilla, yhteisillä säännöillä, ryhmäytymisellä, erilaisilla palkkiojärjestelmillä sekä istumapaikkojen avulla. Oppilaiden terveydentilaan liittyvää kouluhyvinvointia opettajat tukevat positiivisen pedagogiikan keinoin oppilaiden positiivisella vahvistamisella, kannustamisella ja kehumisella, huomioimalla oppilaan henkilökohtaisen tilan, vahvistamalla opettaja-oppilassuhdetta, joustamalla opetuksessaan sekä sanattomilla viesteillä. Sosiaalisiin suhteisiin liittyviä asioita opettajat tukivat positiivislähtöisellä kodin ja koulun yhteistyöllä, pitämällä omasta hyvinvoinnistaan huolta, lisäkouluttautumalla, ennaltaehkäisemällä kiusaamista sekä luomalla avoimen, luotettavan ja turvallisen opettaja-oppilassuhteen sekä oppimisilmapiirin.
Opettajat tukivat positiivisella pedagogiikalla jokaista Konun (2002) koulun hyvinvointimallin osa-aluetta. Positiivisen pedagogiikan elementeillä on mahdollista tukea kouluhyvinvointia monipuolisesti. Positiivisen pedagogiikan moninaiset hyödyntämismahdollisuudet tarjoavat jokaiselle opettajalle jotain konkreettisia työkaluja kouluhyvinvoinnin tukemiselle.