Opettajien alanvaihtoaikeet ja työssä pysyminen : Mikä pitää opettajat opettajina?
Haavisto, Kalle (2023-01-23)
Opettajien alanvaihtoaikeet ja työssä pysyminen : Mikä pitää opettajat opettajina?
Haavisto, Kalle
(23.01.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301276171
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301276171
Tiivistelmä
Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä alanvaihtoa harkinneiden opettajien päätökseen jäädä opetustyöhön ja mitä tekijöitä he pitävät merkittävimpinä työssä pysymisen motivaattoreina. Lisäksi haluttiin selvittää, miten eri tavoin työhön sitoutuneet opettajat eroavat toisistaan työssä pysymisen tekjöiden sekä tulevaisuuden alanvaihtoaikeiden suhteen. Alanvaihdolla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan opetustyöstä pois siirtymistä ennen eläkeikää. Työssä pysymisellä puolestaan tarkoitetaan opettajan päätöstä jäädä opetustyöhön. Tutkielman aihe muodostui opettaja-alan ammattijärjestö OAJ:n vuonna 2021 teettämän alanvaihtokyselyn tulosten pohjalta, missä todettiin kuuden opettajan kymmenestä harkitsevan alanvaihtoa. Selvitysten mukaan opettajien irtisanoutumiset eivät kuitenkaan yleistyneet, vaan opettajien määrä jopa kasvoi joissakin kunnissa. Vain vajaa kymmenys opettajista päätyy lopulta vaihtamaan alaa laajasta alanvaihtohalukkuudesta huolimatta. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että korkea työtyytyväisyys ja hyvät työolosuhteet ovat opetustyöstä poistumista ehkäiseviä tekijöitä.
Tutkielman toteutusmenetelmänä hyödynnettiin piirteitä niin kvalitatiivisesta kuin kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimus toteutettiin lomakekyselynä, joka sisälsi sekä strukturoituja monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Tutkimus oli suunnattu luokanopettajille, aineenopettajille sekä erityisopettajille, jotka olivat harkinneet alanvaihtoa jossain vaiheessa työuraansa. Kyselylomake on saatavilla työn liiteosiossa. Kyselyyn vastasi 86 opettajaa. Vastaajat olivat 25–59- vuotiaita ja työkokemusta heillä oli vajaasta vuodesta aina reiluun kolmeenkymmeneen vuoteen. Analyysi toteutettiin hyödyntäen teoriasidonnaista sisällönanalyysiä, jossa vastauksia verrattiin aikaisempaan tutkimustietoon ja teoriaan.
Tulokset osoittivat, että hyvä työviihtyvyys ja olosuhteet yhdessä opettajan oman kompetenssin tunteen kanssa ovat yhteydessä alanvaihtoa harkinneiden opettajien työssä pysymiseen. Lisäksi esimiehen tukea ja ymmärrystä korostettiin monessa vastauksessa työviihtyvyyttä kohentavana tekijänä. Moni opettajista koki työn kuormittavuuden vähentyneen työpaikan vaihdoksen jälkeen. Muut kuin tunneperäisesti työhönsä sitoutuneet nuoret opettajat pitivät todennäköisempänä vaihtavansa alaa tulevaisuudessa kuin vanhemmat kollegansa. Tietty työhön sitoutumisen tyyppi ei ennustanut tulevaisuuden alanvaihtoaikeita, vaan keskeisempänä tekijänä oli opettajan yksilölliset tunteet ja kokemukset.
Tutkielman toteutusmenetelmänä hyödynnettiin piirteitä niin kvalitatiivisesta kuin kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimus toteutettiin lomakekyselynä, joka sisälsi sekä strukturoituja monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Tutkimus oli suunnattu luokanopettajille, aineenopettajille sekä erityisopettajille, jotka olivat harkinneet alanvaihtoa jossain vaiheessa työuraansa. Kyselylomake on saatavilla työn liiteosiossa. Kyselyyn vastasi 86 opettajaa. Vastaajat olivat 25–59- vuotiaita ja työkokemusta heillä oli vajaasta vuodesta aina reiluun kolmeenkymmeneen vuoteen. Analyysi toteutettiin hyödyntäen teoriasidonnaista sisällönanalyysiä, jossa vastauksia verrattiin aikaisempaan tutkimustietoon ja teoriaan.
Tulokset osoittivat, että hyvä työviihtyvyys ja olosuhteet yhdessä opettajan oman kompetenssin tunteen kanssa ovat yhteydessä alanvaihtoa harkinneiden opettajien työssä pysymiseen. Lisäksi esimiehen tukea ja ymmärrystä korostettiin monessa vastauksessa työviihtyvyyttä kohentavana tekijänä. Moni opettajista koki työn kuormittavuuden vähentyneen työpaikan vaihdoksen jälkeen. Muut kuin tunneperäisesti työhönsä sitoutuneet nuoret opettajat pitivät todennäköisempänä vaihtavansa alaa tulevaisuudessa kuin vanhemmat kollegansa. Tietty työhön sitoutumisen tyyppi ei ennustanut tulevaisuuden alanvaihtoaikeita, vaan keskeisempänä tekijänä oli opettajan yksilölliset tunteet ja kokemukset.