Tehtävävihon käyttö farmakologian opiskelun tukena
Inovaara, Essi (2023-01-25)
Tehtävävihon käyttö farmakologian opiskelun tukena
Inovaara, Essi
(25.01.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023020325804
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023020325804
Tiivistelmä
Farmakologian opiskelu on tärkeä osa lääkärikoulutusta. Lääkehoito on jatkuvasti kehittyvä ja muuttuva osa monien sairauksien hoitoa ja ennaltaehkäisyä. Turvallisen ja tehokkaan lääkehoidon toteuttaminen vaatii monien farmakologian perusilmiöiden hallintaa. Farmakologian opiskelussa on lisäksi monia erityispiirteitä, jotka tekevät siitä yhden haastavimpia oppiaineita lääketieteellisessä peruskoulutuksessa. Esimerkiksi lukuisten nimien haltuun ottaminen suhteellisen lyhyessä ajassa luo omat haasteensa, kun lääkkeitä pitäisi oppia tunnistamaan niin vaikuttavan aineen kuin kauppanimenkin perusteella. Lääkärin arjessa tarvittavat tiedot ja taidot kertautuvat ja syventyvät kliinisen vaiheen kurssien aikana.
Tärkeimmät farmakologian perusteet opitaan Turun yliopiston lääkärikoulutuksessa farmakologian kurssilla toisen lukuvuoden keväällä. Syventävien opintojen työssäni tein yhdessä toisen kandidaatin kanssa farmakologian kurssille tehtävävihon. Tavoitteena projektissa oli tuottaa itseopiskelua tukeva tehtävävihko ja testata sen hyödyllisyyttä ja käyttöä. Tehtävät perustuvat kurssin materiaaleihin ja niissä painotetaan oppiainesanalyysissä tärkeimmiksi merkittyjä aiheita. Vihon tehtävät on jaettu kurssin luentorungon perusteella eri osioihin. Tehtävistä pyrittiin luomaan mahdollisimman monipuolisia ja ajatuksena on, että vihon avulla olisi helppo myös kerrata kurssin lopputenttiin. Vihko julkaistiin kurssin Moodle-alueella. Tehtävävihkoon teimme myös mahdollisimman selkeän vastausvihon. Tehtävävihon käyttöä ja sen hyödyllisyyttä tutkittiin teettämällä myös kaksi Google Forms-kyselyä. Näissä selvitettiin oppilaiden asenteita farmakologian opiskeluun ja heidän käyttämiään opiskelumenetelmiä kurssin aikana. Kyselyt järjestettiin ennen ja jälkeen kurssin.
Kyselyihimme saamiemme vastausten perusteella farmakologian opiskelu koetaan haastavaksi, mutta tärkeäksi lääkärin ammatin kannalta. Tehtävävihkomme koettiin kyselyiden perusteella hyödylliseksi apuvälineeksi kurssin asioiden opiskelemissa. Vastausten perusteella moni opiskelija aikoi ennen kurssia opiskella tasaisesti koko kurssin ajan ja hyödyntää tehtävävihkoa, mutta kuitenkin vain osa nämä aikeet toteutti. Jatkossa voisi selvittää syitä näiden ilmiöiden taustalla.
Tärkeimmät farmakologian perusteet opitaan Turun yliopiston lääkärikoulutuksessa farmakologian kurssilla toisen lukuvuoden keväällä. Syventävien opintojen työssäni tein yhdessä toisen kandidaatin kanssa farmakologian kurssille tehtävävihon. Tavoitteena projektissa oli tuottaa itseopiskelua tukeva tehtävävihko ja testata sen hyödyllisyyttä ja käyttöä. Tehtävät perustuvat kurssin materiaaleihin ja niissä painotetaan oppiainesanalyysissä tärkeimmiksi merkittyjä aiheita. Vihon tehtävät on jaettu kurssin luentorungon perusteella eri osioihin. Tehtävistä pyrittiin luomaan mahdollisimman monipuolisia ja ajatuksena on, että vihon avulla olisi helppo myös kerrata kurssin lopputenttiin. Vihko julkaistiin kurssin Moodle-alueella. Tehtävävihkoon teimme myös mahdollisimman selkeän vastausvihon. Tehtävävihon käyttöä ja sen hyödyllisyyttä tutkittiin teettämällä myös kaksi Google Forms-kyselyä. Näissä selvitettiin oppilaiden asenteita farmakologian opiskeluun ja heidän käyttämiään opiskelumenetelmiä kurssin aikana. Kyselyt järjestettiin ennen ja jälkeen kurssin.
Kyselyihimme saamiemme vastausten perusteella farmakologian opiskelu koetaan haastavaksi, mutta tärkeäksi lääkärin ammatin kannalta. Tehtävävihkomme koettiin kyselyiden perusteella hyödylliseksi apuvälineeksi kurssin asioiden opiskelemissa. Vastausten perusteella moni opiskelija aikoi ennen kurssia opiskella tasaisesti koko kurssin ajan ja hyödyntää tehtävävihkoa, mutta kuitenkin vain osa nämä aikeet toteutti. Jatkossa voisi selvittää syitä näiden ilmiöiden taustalla.