”Se on sit ehkä tavallaan se viimeinen keino” : Luokanopettajien näkemyksiä lastensuojeluilmoituksesta
Kaurala, Reetta (2023-02-03)
”Se on sit ehkä tavallaan se viimeinen keino” : Luokanopettajien näkemyksiä lastensuojeluilmoituksesta
Kaurala, Reetta
(03.02.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023020726218
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023020726218
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee lastensuojeluilmoituksen tekemisen prosessia luokanopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää eri tekijöitä lastensuojeluilmoituksen tekemisen tarpeen taustalla sekä tekijöitä, jotka saavat
luokanopettajat tekemään tai jättämään tekemättä lastensuojeluilmoituksen.
Lisäksi olen kiinnostunut tekijöistä, jotka tukevat tai estävät, hidastavat tai hait taavat lastensuojeluilmoituksen tekoa.
Tutkielma on kvalitatiivinen ja analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Aineistona toimii viisi luokanopettajan puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksien avulla keväällä 2022. Haastateltaviksi valittiin luokanopettajia, jotka olivat olleet työelämässä vähintään viisi
vuotta. Analyysi kohdistuu luokanopettajien näkemyksiin lastensuojeluilmoituksesta, ja sen tekemisestä. Teoriaosuudessa määritellään lastensuojelua ja lastensuojeluilmoitusta koulun ja lastensuojelun näkökulmasta teoreettisesti. Teorialuvut luovat yleistajuisen käsityksen lastensuojelusta sekä tukevat analyysin
tuloksia lastensuojelusta kouluissa.
Tässä tutkimuksessa luokanopettajien näkemyksen lastensuojeluilmoituksesta
olivat hyvin moninaisia. Lastensuojeluilmoituksen tekeminen nähtiin usein viimeisenä vaihtoehtona. Lastensuojeluilmoituksen tekemisen tarpeen taustalle
muodostui viisi pääteemaa: koulussa annetun tuen riittämättömyys, lapsen hy vinvointia vaarantavat tekijät, koulunkäyntiä heikentävät tekijät, lapsen käyttäytyminen sekä kulttuuriset tekijät. Lisäksi lastensuojeluilmoituksen tekemistä tukevina tekijöinä nousi kaksi pääteemaa: työyhteisön tuki sekä koulun mahdolliset toimintamallit lastensuojeluilmoituksen teossa. Yhteistyö lastensuojelun ja
koulun välillä sekä pelko huoltajien ja koulun välisen yhteistyön vaarantumisesta
muodostuivat pääteemoiksi lastensuojeluilmoituksen tekoa estävistä, hidasta vista tai haittaavista tekijöistä.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että lastensuojeluilmoitukseen liittyviä
prosesseja tulisi selkeyttää niin valtakunnallisella kuin koulukohtaisella tasolla.
Tämä tutkimus nostaa esiin, että luokanopettajat tarvitsevat lisää koulutusta
aiheen ympärille. Tarvitsemme lisää tutkimustuloksia liittyen koulun ja lastensuojelun väliseen yhteistyöhön, jotta voimme taata lapsen turvallisen kasvun ja
kehityksen sekä lapsen edun takaamisen jatkossakin.
luokanopettajat tekemään tai jättämään tekemättä lastensuojeluilmoituksen.
Lisäksi olen kiinnostunut tekijöistä, jotka tukevat tai estävät, hidastavat tai hait taavat lastensuojeluilmoituksen tekoa.
Tutkielma on kvalitatiivinen ja analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Aineistona toimii viisi luokanopettajan puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksien avulla keväällä 2022. Haastateltaviksi valittiin luokanopettajia, jotka olivat olleet työelämässä vähintään viisi
vuotta. Analyysi kohdistuu luokanopettajien näkemyksiin lastensuojeluilmoituksesta, ja sen tekemisestä. Teoriaosuudessa määritellään lastensuojelua ja lastensuojeluilmoitusta koulun ja lastensuojelun näkökulmasta teoreettisesti. Teorialuvut luovat yleistajuisen käsityksen lastensuojelusta sekä tukevat analyysin
tuloksia lastensuojelusta kouluissa.
Tässä tutkimuksessa luokanopettajien näkemyksen lastensuojeluilmoituksesta
olivat hyvin moninaisia. Lastensuojeluilmoituksen tekeminen nähtiin usein viimeisenä vaihtoehtona. Lastensuojeluilmoituksen tekemisen tarpeen taustalle
muodostui viisi pääteemaa: koulussa annetun tuen riittämättömyys, lapsen hy vinvointia vaarantavat tekijät, koulunkäyntiä heikentävät tekijät, lapsen käyttäytyminen sekä kulttuuriset tekijät. Lisäksi lastensuojeluilmoituksen tekemistä tukevina tekijöinä nousi kaksi pääteemaa: työyhteisön tuki sekä koulun mahdolliset toimintamallit lastensuojeluilmoituksen teossa. Yhteistyö lastensuojelun ja
koulun välillä sekä pelko huoltajien ja koulun välisen yhteistyön vaarantumisesta
muodostuivat pääteemoiksi lastensuojeluilmoituksen tekoa estävistä, hidasta vista tai haittaavista tekijöistä.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että lastensuojeluilmoitukseen liittyviä
prosesseja tulisi selkeyttää niin valtakunnallisella kuin koulukohtaisella tasolla.
Tämä tutkimus nostaa esiin, että luokanopettajat tarvitsevat lisää koulutusta
aiheen ympärille. Tarvitsemme lisää tutkimustuloksia liittyen koulun ja lastensuojelun väliseen yhteistyöhön, jotta voimme taata lapsen turvallisen kasvun ja
kehityksen sekä lapsen edun takaamisen jatkossakin.