Musiikinopetus peruskoulussa korona-aikana : musiikkia opettaneiden kokemuksia
Myllylä, Aleksi (2023-02-02)
Musiikinopetus peruskoulussa korona-aikana : musiikkia opettaneiden kokemuksia
Myllylä, Aleksi
(02.02.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023022027981
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023022027981
Tiivistelmä
Koronaviruspandemia on aiheuttanut moninaisia muutoksia yhteiskunnassamme. Peruskoulun opetustoiminta oli ensimmäisiä, joihin koronan leviämisen ehkäisemiseksi luodut rajoitukset kohdistuivat Suomessa keväällä 2020. Koronan tiedetään jo aiemman tutkimuksen perusteella muuttaneen opetusta monilla eri tavoin niin Suomessa kuin maailmallakin.
Tämä tutkimus kohdistui musiikinopettamiseen suomalaisessa peruskoulussa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää musiikkia korona-aikana opettaneiden kokemuksia opetuksesta. Kokemuksia tarkasteltiin erityisesti korona-aikaisen etäopetuksen, lähiopetuksen, opettajien työn muutosten sekä opetussuunnitelman tavoitteiden toteutumisen näkökulmista.
Musiikinopetus, kuten muidenkin taito- ja taideaineiden opetus, kärsi koronasta jopa lukuaineita enemmän. Musiikinopetus perustuu pitkälti koulun tarjoamiin tiloihin ja välineisiin, ja niiden luomiin mahdollisuuksiin. Opetuksessa keskeistä on yhdessä toimiminen soittaen ja laulaen, joka oli haasteellista erilaisien syiden vuoksi koronan eri vaiheissa.
Etäopetusaika oli haastavaa aikaa musiikinopetuksen kannalta, sillä oppilailla ei ollut kotona käytettävissään sellaista välineistöä kuten soittimia, jota koulussa oli tavallisesti saatavilla. Internetin välillä tapahtuvan viestinnän viive käytännössä estää kaiken samanaikaisen soittamisen ja laulamisen, joten opettajat joutuivat miettimään opetustaan. Lähiopetukseen palattaessa astui voimaan uudet aluekohtaiset rajoitukset koronan leviämisen ehkäisemiseksi. Maskit, käsidesit ja turvavälit olivat arkipäivää koulujen kaikessa toiminnassa. Näistä syistä esimerkiksi laulaminen oli ollut kokonaan kiellettyä monessa koulussa pitkiäkin aikoja.
Tutkimuksen tiedonkeruuvaihe toteutettiin keväällä 2022, jolloin koronaan liittyviä rajoituksia oli vielä voimassa. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka perusjoukkona oli kaikki suomalaiset opettajat ja opettajaopiskelijat, jotka olivat opettaneet musiikkia peruskoulussa korona-aikana. Tutkimukseen vastasi yhteensä 47 osallistujaa. Tutkimuksen tulokset kuvasivat musiikinopetuksessa korona-aikana esiintyneitä muutoksia ja haasteita monipuolisesti. Tulokset täydentävät aiempaa kansainvälistä tutkimusta, ja luovat pohjaa mahdollisille jatkotutkimuksille.
Tämä tutkimus kohdistui musiikinopettamiseen suomalaisessa peruskoulussa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää musiikkia korona-aikana opettaneiden kokemuksia opetuksesta. Kokemuksia tarkasteltiin erityisesti korona-aikaisen etäopetuksen, lähiopetuksen, opettajien työn muutosten sekä opetussuunnitelman tavoitteiden toteutumisen näkökulmista.
Musiikinopetus, kuten muidenkin taito- ja taideaineiden opetus, kärsi koronasta jopa lukuaineita enemmän. Musiikinopetus perustuu pitkälti koulun tarjoamiin tiloihin ja välineisiin, ja niiden luomiin mahdollisuuksiin. Opetuksessa keskeistä on yhdessä toimiminen soittaen ja laulaen, joka oli haasteellista erilaisien syiden vuoksi koronan eri vaiheissa.
Etäopetusaika oli haastavaa aikaa musiikinopetuksen kannalta, sillä oppilailla ei ollut kotona käytettävissään sellaista välineistöä kuten soittimia, jota koulussa oli tavallisesti saatavilla. Internetin välillä tapahtuvan viestinnän viive käytännössä estää kaiken samanaikaisen soittamisen ja laulamisen, joten opettajat joutuivat miettimään opetustaan. Lähiopetukseen palattaessa astui voimaan uudet aluekohtaiset rajoitukset koronan leviämisen ehkäisemiseksi. Maskit, käsidesit ja turvavälit olivat arkipäivää koulujen kaikessa toiminnassa. Näistä syistä esimerkiksi laulaminen oli ollut kokonaan kiellettyä monessa koulussa pitkiäkin aikoja.
Tutkimuksen tiedonkeruuvaihe toteutettiin keväällä 2022, jolloin koronaan liittyviä rajoituksia oli vielä voimassa. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka perusjoukkona oli kaikki suomalaiset opettajat ja opettajaopiskelijat, jotka olivat opettaneet musiikkia peruskoulussa korona-aikana. Tutkimukseen vastasi yhteensä 47 osallistujaa. Tutkimuksen tulokset kuvasivat musiikinopetuksessa korona-aikana esiintyneitä muutoksia ja haasteita monipuolisesti. Tulokset täydentävät aiempaa kansainvälistä tutkimusta, ja luovat pohjaa mahdollisille jatkotutkimuksille.