”Kenen vastuulla on osaamisen kehittäminen: yksilön, työnantajan vai yhteiskunnan?” : Diskurssianalyysi Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön ja Akavan blogikirjoituksista elinikäisestä ja jatkuvasta oppimisesta sekä osaamisen kehittämisestä
Rissanen, Anna (2023-01-23)
”Kenen vastuulla on osaamisen kehittäminen: yksilön, työnantajan vai yhteiskunnan?” : Diskurssianalyysi Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön ja Akavan blogikirjoituksista elinikäisestä ja jatkuvasta oppimisesta sekä osaamisen kehittämisestä
Rissanen, Anna
(23.01.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023022027912
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023022027912
Tiivistelmä
Tässä pro gradu- tutkimuksessa pyritään selvittämään, miten Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön ja Akavan blogikirjoituksissa käsitellään elinikäisen ja jatkuvan oppimisen sekä osaamisen kehittämisen epätasa-arvoista jakaantumista eri väestöryhmien kesken. Tutkimuksessa tutkitaan Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön ja Akavan nettisivuilla julkaistuja blogikirjoituksissa, jotka käsittelevät elinikäistä ja jatkuvaa oppimista sekä osaamisen kehittämistä. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, kirjoitetaanko Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön ja Akavan blogikirjoituksissa elinikäisestä ja jatkuvasta oppimisesta sekä osaamisen kehittämisestä eri tavoin.
Tutkimuksen analyysimenetelmänä on diskurssianalyysi, jonka avulla jäsennetään elinikäiseen ja jatkuvaan oppimiseen sekä osaamisen kehittämiseen liitettyjä kirjoitustapoja. Diskurssianalyysin avulla selvitetään mitä diskursseja tutkimusaineistosta on löydettävissä, ja mitä ne kertovat elinikäiseen ja jatkuvaan oppimiseen sekä osaamisen kehittämiseen suhtautumisesta eri ammattiliittojen näkökulmasta. Tutkimusaineiston muodostaa yhteensä 30 blogitekstiä, joista 15 on Suomen Ammatti-liittojen Keskusjärjestön ja 15 Akavan internetsivuilla julkaistuja blogikirjoituksia.
Aineistosta löytyi yhteensä kahdeksan erilaista diskurssia. Tehdyn diskurssianalyysin perusteella kirjoitukset elinikäistä ja jatkuvaa oppimista sekä osaamisen kehittämistä kohtaan näyttäytyvät tasa-arvon ja työmarkkinoiden muutoksen puolestapuhujina. Kirjoituksista käy myös ilmi elinikäisen ja jatkuvan oppimisen sekä osaamisen kehittämisen epätasa-arvoinen jakaantuminen ja yleisesti koulutuksen kasaantuminen. Jokainen diskurssi käsittelee elinikäistä ja jatkuvaa oppimista sekä osaamisen kehittämistä eri näkökulmista, mutta jokaisessa diskurssissa on läpileikkaavana teemana koulutuksellinen oikeudenmukaisuus ja huono-osaisuuden poistaminen. Suomen Ammattiliittojen keskusjärjestön blogikirjoituksissa elinikäinen ja jatkuva oppiminen sekä osaamisen kehittäminen tuodaan lähelle työntekijää, kun Akavan kirjoituksissa elinikäistä ja jatkuvaa oppimista sekä osaamisen kehittämistä käsitellään lähinnä ylätasoisesti sekä yhteiskunnallisella tasolla. Tehty pro gradu- tutkimus osoittaa, että kirjoitusten tyyli luo omalta osaltaan elinikäisen ja jatkuvan osaamisen sekä osaamisen kehittämisen kasaantumista ylempien sosioekonomisten luokkien edustajille.
Tutkimuksen analyysimenetelmänä on diskurssianalyysi, jonka avulla jäsennetään elinikäiseen ja jatkuvaan oppimiseen sekä osaamisen kehittämiseen liitettyjä kirjoitustapoja. Diskurssianalyysin avulla selvitetään mitä diskursseja tutkimusaineistosta on löydettävissä, ja mitä ne kertovat elinikäiseen ja jatkuvaan oppimiseen sekä osaamisen kehittämiseen suhtautumisesta eri ammattiliittojen näkökulmasta. Tutkimusaineiston muodostaa yhteensä 30 blogitekstiä, joista 15 on Suomen Ammatti-liittojen Keskusjärjestön ja 15 Akavan internetsivuilla julkaistuja blogikirjoituksia.
Aineistosta löytyi yhteensä kahdeksan erilaista diskurssia. Tehdyn diskurssianalyysin perusteella kirjoitukset elinikäistä ja jatkuvaa oppimista sekä osaamisen kehittämistä kohtaan näyttäytyvät tasa-arvon ja työmarkkinoiden muutoksen puolestapuhujina. Kirjoituksista käy myös ilmi elinikäisen ja jatkuvan oppimisen sekä osaamisen kehittämisen epätasa-arvoinen jakaantuminen ja yleisesti koulutuksen kasaantuminen. Jokainen diskurssi käsittelee elinikäistä ja jatkuvaa oppimista sekä osaamisen kehittämistä eri näkökulmista, mutta jokaisessa diskurssissa on läpileikkaavana teemana koulutuksellinen oikeudenmukaisuus ja huono-osaisuuden poistaminen. Suomen Ammattiliittojen keskusjärjestön blogikirjoituksissa elinikäinen ja jatkuva oppiminen sekä osaamisen kehittäminen tuodaan lähelle työntekijää, kun Akavan kirjoituksissa elinikäistä ja jatkuvaa oppimista sekä osaamisen kehittämistä käsitellään lähinnä ylätasoisesti sekä yhteiskunnallisella tasolla. Tehty pro gradu- tutkimus osoittaa, että kirjoitusten tyyli luo omalta osaltaan elinikäisen ja jatkuvan osaamisen sekä osaamisen kehittämisen kasaantumista ylempien sosioekonomisten luokkien edustajille.