”Jos pääset sisään ja käyt sen alusta loppuun, niin nostan kyllä hattua” : Kauppakorkeakouluun ilman ylioppilastodistusta päässeiden käsitys kyvykkyydestään
Kinnunen, Piret (2023-01-24)
”Jos pääset sisään ja käyt sen alusta loppuun, niin nostan kyllä hattua” : Kauppakorkeakouluun ilman ylioppilastodistusta päässeiden käsitys kyvykkyydestään
Kinnunen, Piret
(24.01.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030630106
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030630106
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin kauppakorkeakoulun opiskelijoiden käsitystä kyvykkyydestään elämän aikana kohti kauppakorkeakoulua ja siellä opiskelua. Haastatteluun osallistuneilla opiskelijoilla ei ole ylioppilastutkintoa. Tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää koskemaan kaikkia niitä opiskelijoita, jotka opiskelevat kauppakorkeakouluissa ilman ylioppilastaustaa. Haastatellut yksilöt antoivat oman äänensä kuuluville ja toivat esille erilaisia näkemyksiä elämänpoluistaan ja käsityksistään omasta kyvykkyydestään kohti kauppakorkeakoulua.
Tutkimuksen aineisto koostuu Turun kauppakorkeakoulun opiskelijoiden teemahaastatteluista (N=12). Aineiston analyysi toteutettiin aineisto lähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä, jonka avulla haettiin käsityksiä omasta kyvykkyydestä elämän aikana. Erilaiset elämänkokemukset ohjaavat yksilön oman mielenkiinnon ja kyvykkyyden kokemiseen kohti kauppakorkeakoulutusta. Tutkimuskysymykset on
1. Miten aiemmat elämäkokemukset ovat vaikuttaneet omaan käsitykseen kyvykkyydestä?
2. Miten kauppakorkeakouluun pääsy ja opiskelu siellä on vaikuttanut kyvykkyyteen?
Analyysin tuloksena syntyi pääteemat koulutusvalintoihin vaikuttavat asiat ja ympäristön palautteet. Haastateltavat kokivat elämänkulussa olevien tapahtumien vaikuttaneen heidän omiin käsityksiinsä kyvykkyydestään. Pääteemojen alle muodostui kaksi alateemaa. Ympäristön palautteet teeman alle muodostui läheisten palautteet sekä haastateltavien elämänkokemukset. Koulutusvalintoihin vaikuttavat asiat teeman alle muodostui kokemukset ennen kauppakorkeakoulua ja kauppakorkeakoulussa. Haastattelut paljastavat, että kauppakorkeakouluun hakeutuminen ilman ylioppilastaustaa vaikuttaa elämänkokemukseen ikää katsomatta. Samankaltaisuuksia elämänkokemuksista löytyy kuitenkin monia, mutta jokainen oli kokenut asiat omasta taustastaan ja nykyhetkestä käsin. Elämän aikana tehdyt päätökset ovat omalta osaltaan vaikuttaneet jokaisen yksilön hakeutumiseen kauppakorkeakouluun. Näihin päätöksiin ovat vaikuttaneet aiemmat menestykset koulussa sekä läheisten reaktiot haastateltavien haaveisiin ja tulevaisuuden suunnitelmiin. Positiiviset ja negatiiviset palautteet ovat toimineet yksilön valintojen ja niistä tehtävien päätösten muokkaajina, jotka ovat luoneet käsityksen kyvykkyyden tunteeseen kasvattavia tai heikentäviä kokemuksia. Työelämä on tuonut perspektiiviä oman elämän hallintaan ja tulevaisuuden näkymiin. Kauppakorkeakouluun pääsy on ollut mahdollisuus muuttaa oman elämän suuntaa sekä saada haastetta omille kyvyilleen. Haastatellut ovat kokeneet kasvaneensa ihmisinä elämänsä aikana, ja kauppakorkeakouluopiskelu on muokannut heidän käsityksiään kyvyistään ja mahdollisuuksistaan tulevaisuudessa. This qualitative thesis examines at the students` experienced ability towards the School of Economics and their study there. Students who participated in the interview do not have a matriculation examination. The results of the study cannot be generalised to all students who study in economics schools without a matriculation examination. The individuals interviewed gave their own point of view and expressed different views on their ways of life toward the School of Economics.
The research material consists of theme interviews of students at the Turku School of Economics (N=12). The analysis of the material was carried out using a basic content analysis method, which was used to search for experienced abilities during life. Different life experiences guide an individual to experience his own interest and ability towards an economics university.
1. How have previous life experiences affected one’s perception of ability?
2. How has access to and study in the School of Economics affected ability experiences?
The analysis resulted in the main themes affecting education choices and environmental feedback. The interviewees felt that the events in the course of life affected their own perceptions of their ability. Two sub-thematic themes were formed under the main themes. Environmental feedback under the theme consisted of feedback from close people and the life experiences of those interviewed. The educational choices were accompanied by experiences before the School of Economics and at the School of Economics. Interviews reveal that applying to a school of economics without a matriculation exam background affects life experiences regardless of age. However, there were many similarities in life experiences, but everyone had experienced things from his or her own background and from the present. The decisions made during life have contributed to each individual’s admission to the School of Economics. These decisions have been influenced by previous successes in school and by the reactions of the people closest to you based on the dreams of the interviewees and the plans for the future. Positive and negative feedback has shaped individual choices and decisions, which have created experiences that increase or weaken the ability feeling. Working life has brought perspective to the management of one’s own life and the prospects for the future. Access to the School of Economics has been an opportunity to change the course of one’s life and to challenge one’s own abilities. The interviewees have felt that they have grown up as people during their lives, and the School of Economics studies have shaped their perceptions of their abilities and opportunities in the future.
Tutkimuksen aineisto koostuu Turun kauppakorkeakoulun opiskelijoiden teemahaastatteluista (N=12). Aineiston analyysi toteutettiin aineisto lähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä, jonka avulla haettiin käsityksiä omasta kyvykkyydestä elämän aikana. Erilaiset elämänkokemukset ohjaavat yksilön oman mielenkiinnon ja kyvykkyyden kokemiseen kohti kauppakorkeakoulutusta. Tutkimuskysymykset on
1. Miten aiemmat elämäkokemukset ovat vaikuttaneet omaan käsitykseen kyvykkyydestä?
2. Miten kauppakorkeakouluun pääsy ja opiskelu siellä on vaikuttanut kyvykkyyteen?
Analyysin tuloksena syntyi pääteemat koulutusvalintoihin vaikuttavat asiat ja ympäristön palautteet. Haastateltavat kokivat elämänkulussa olevien tapahtumien vaikuttaneen heidän omiin käsityksiinsä kyvykkyydestään. Pääteemojen alle muodostui kaksi alateemaa. Ympäristön palautteet teeman alle muodostui läheisten palautteet sekä haastateltavien elämänkokemukset. Koulutusvalintoihin vaikuttavat asiat teeman alle muodostui kokemukset ennen kauppakorkeakoulua ja kauppakorkeakoulussa. Haastattelut paljastavat, että kauppakorkeakouluun hakeutuminen ilman ylioppilastaustaa vaikuttaa elämänkokemukseen ikää katsomatta. Samankaltaisuuksia elämänkokemuksista löytyy kuitenkin monia, mutta jokainen oli kokenut asiat omasta taustastaan ja nykyhetkestä käsin. Elämän aikana tehdyt päätökset ovat omalta osaltaan vaikuttaneet jokaisen yksilön hakeutumiseen kauppakorkeakouluun. Näihin päätöksiin ovat vaikuttaneet aiemmat menestykset koulussa sekä läheisten reaktiot haastateltavien haaveisiin ja tulevaisuuden suunnitelmiin. Positiiviset ja negatiiviset palautteet ovat toimineet yksilön valintojen ja niistä tehtävien päätösten muokkaajina, jotka ovat luoneet käsityksen kyvykkyyden tunteeseen kasvattavia tai heikentäviä kokemuksia. Työelämä on tuonut perspektiiviä oman elämän hallintaan ja tulevaisuuden näkymiin. Kauppakorkeakouluun pääsy on ollut mahdollisuus muuttaa oman elämän suuntaa sekä saada haastetta omille kyvyilleen. Haastatellut ovat kokeneet kasvaneensa ihmisinä elämänsä aikana, ja kauppakorkeakouluopiskelu on muokannut heidän käsityksiään kyvyistään ja mahdollisuuksistaan tulevaisuudessa.
The research material consists of theme interviews of students at the Turku School of Economics (N=12). The analysis of the material was carried out using a basic content analysis method, which was used to search for experienced abilities during life. Different life experiences guide an individual to experience his own interest and ability towards an economics university.
1. How have previous life experiences affected one’s perception of ability?
2. How has access to and study in the School of Economics affected ability experiences?
The analysis resulted in the main themes affecting education choices and environmental feedback. The interviewees felt that the events in the course of life affected their own perceptions of their ability. Two sub-thematic themes were formed under the main themes. Environmental feedback under the theme consisted of feedback from close people and the life experiences of those interviewed. The educational choices were accompanied by experiences before the School of Economics and at the School of Economics. Interviews reveal that applying to a school of economics without a matriculation exam background affects life experiences regardless of age. However, there were many similarities in life experiences, but everyone had experienced things from his or her own background and from the present. The decisions made during life have contributed to each individual’s admission to the School of Economics. These decisions have been influenced by previous successes in school and by the reactions of the people closest to you based on the dreams of the interviewees and the plans for the future. Positive and negative feedback has shaped individual choices and decisions, which have created experiences that increase or weaken the ability feeling. Working life has brought perspective to the management of one’s own life and the prospects for the future. Access to the School of Economics has been an opportunity to change the course of one’s life and to challenge one’s own abilities. The interviewees have felt that they have grown up as people during their lives, and the School of Economics studies have shaped their perceptions of their abilities and opportunities in the future.