Uusperheille suunnattu StepApp-verkkovalmennus osana digitalisoituvia sosiaali- ja terveyspalveluita
Seikkula, Emma (2023-02-15)
Uusperheille suunnattu StepApp-verkkovalmennus osana digitalisoituvia sosiaali- ja terveyspalveluita
Seikkula, Emma
(15.02.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030930917
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030930917
Tiivistelmä
Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla on kiihtynyt viime vuosina ja pandemian myötä yhä useampi palvelu siirtyi verkkovälitteiseksi. Ihmisten tarve yhteisöllisyydelle ja vertaisuuden kokemiselle ei ole poistunut, vaan se on saanut teknologian kehityksen myötä uusia muotoja. Suomen Uusperheiden liitto ry on kehittänyt kuntien perhepalveluille uusperheille suunnatun ryhmämuotoisen mobiiliavusteisen perheintervention, StepApp-valmennuksen. StepApp-valmennus muodostuu ammatillisesta ohjauksesta ja vertaistuesta uusperheen vanhemmille. StepApp-verkkovalmennuksen kehittäminen käynnistyi keväällä 2022 tarpeesta tarjota uusperheille helposti saavutettava, arkiystävällinen ja näyttöön perustuva verkkovalmennus.
Tutkin pro gradu -tutkielmassani sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten StepApp-valmentajien näkemyksiä uusperheille suunnatusta verkkovalmennuksesta digitalisoituvissa sosiaali- ja terveyspalveluissa. StepApp-verkkovalmennusta ei ole tutkittu aikeisemmin. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, millaisia koettuja valmiuksia StepApp-valmentajilla on verkkovalmentamiseen ja millaisia näkemyksiä StepApp-valmentajilla on verkkovalmennuksen asiakaslähtöisyydestä. Tutkielman aineistona oli itse kerätty haastatteluaineisto, joka muodostui kuuden StepApp-valmentajan yksilöhaastattelusta. Kerättyä aineistoa analysoin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Aineistosta nousi analyysin myötä viisi teemaa: kokemukset tietoteknisistä valmiuksista digitalisoituvissa sosiaali- ja terveyspalveluissa, motivaatio verkkovalmentamisen taustalla, eettiset kysymykset verkkovalmentamisessa, verkkovalmennuksen asiakaslähtöisyyden haasteet sekä verkkovalmennuksen asiakaslähtöisyyden mahdollisuudet.
Tutkielmani tulosten perusteella voidaan esittää, että StepApp-valmentajat kokivat omat valmiutensa verkkovalmentamiseen vaihtelevina, mutta riittävinä. Lisäksi StepApp-valmentajat näkivät verkkovalmennuksen asiakaslähtöisenä ja matalakynnyksisenä palveluna uusperheille ammattilaisroolinsa kautta. Valmennuksen verkkovälitteisyyden nähtiin monipuolistavan olemassa olevia palveluita ja istuvan osaksi laajempaa digitalisaation kehitystä sosiaali- ja terveysalalla. Verkkovalmennuksen nähtiin lisäävän valmennettavien uusperheiden valinnanmahdollisuuksia palvelua valittaessa ja edistävän asiakaslähtöisyyttä. Saatujen tulosten valossa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten ajantasainen kouluttaminen ja verkkovälitteisen työn ammattieettisten ohjeiden laatiminen näyttäytyvät yhteiskunnassa tärkeänä asiakaslähtöisten ja eettisesti kestävien digitaalisten palveluiden kehittymisen kannalta.
Tutkin pro gradu -tutkielmassani sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten StepApp-valmentajien näkemyksiä uusperheille suunnatusta verkkovalmennuksesta digitalisoituvissa sosiaali- ja terveyspalveluissa. StepApp-verkkovalmennusta ei ole tutkittu aikeisemmin. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, millaisia koettuja valmiuksia StepApp-valmentajilla on verkkovalmentamiseen ja millaisia näkemyksiä StepApp-valmentajilla on verkkovalmennuksen asiakaslähtöisyydestä. Tutkielman aineistona oli itse kerätty haastatteluaineisto, joka muodostui kuuden StepApp-valmentajan yksilöhaastattelusta. Kerättyä aineistoa analysoin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Aineistosta nousi analyysin myötä viisi teemaa: kokemukset tietoteknisistä valmiuksista digitalisoituvissa sosiaali- ja terveyspalveluissa, motivaatio verkkovalmentamisen taustalla, eettiset kysymykset verkkovalmentamisessa, verkkovalmennuksen asiakaslähtöisyyden haasteet sekä verkkovalmennuksen asiakaslähtöisyyden mahdollisuudet.
Tutkielmani tulosten perusteella voidaan esittää, että StepApp-valmentajat kokivat omat valmiutensa verkkovalmentamiseen vaihtelevina, mutta riittävinä. Lisäksi StepApp-valmentajat näkivät verkkovalmennuksen asiakaslähtöisenä ja matalakynnyksisenä palveluna uusperheille ammattilaisroolinsa kautta. Valmennuksen verkkovälitteisyyden nähtiin monipuolistavan olemassa olevia palveluita ja istuvan osaksi laajempaa digitalisaation kehitystä sosiaali- ja terveysalalla. Verkkovalmennuksen nähtiin lisäävän valmennettavien uusperheiden valinnanmahdollisuuksia palvelua valittaessa ja edistävän asiakaslähtöisyyttä. Saatujen tulosten valossa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten ajantasainen kouluttaminen ja verkkovälitteisen työn ammattieettisten ohjeiden laatiminen näyttäytyvät yhteiskunnassa tärkeänä asiakaslähtöisten ja eettisesti kestävien digitaalisten palveluiden kehittymisen kannalta.