"Onks tää sittenkää mun juttu?" : Luokanopettajaopiskelijoiden alanvaihtoaikeiden syyt
Helenius, Jasmin; Haapasaari, Ilona (2023-02-16)
"Onks tää sittenkää mun juttu?" : Luokanopettajaopiskelijoiden alanvaihtoaikeiden syyt
Helenius, Jasmin
Haapasaari, Ilona
(16.02.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030630118
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030630118
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää syitä luokanopettajaopiskelijoiden alanvaihtoaikeiden taustalla. Vaikka opettajien alanvaihtoa on tutkittu paljon, ei opettajaopiskelijoiden alanvaihtoon liittyvistä aikeista ole juurikaan tehty aiempaa tutkimusta. Tutkimuksen teoriatausta koostuu työhyvinvointi- ja alanvaihtotutkimuksesta sekä näihin liittyvästä kirjallisuudesta.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui kymmenen Turun yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijaa, joilla oli opintojen aikana ollut epäilyksiä siitä, haluavatko he työskennellä opettajina opintojen jälkeen. Aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Kerätty aineisto litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Alanvaihtoaikeet jäsentyivät neljäksi yläluokaksi, joita olivat 1) negatiiviset käsitykset opettajan työstä, 2) epäselvä alavalinta, 3) kokemus alan epäsopivuudesta itselle sekä 4) opiskelijoiden oman opettajuuden kyseenalaistaminen. Opettajan työhön liittyvät käsitykset olivat syntyneet opiskelijoilla ennakkokäsitysten ja käytännön kokemuksen perusteella. Opiskelijat kuvailivat laajasti ajatuksiaan opettajan työhön liittyvistä kuormitustekijöitä ja muun muassa peloista näitä kohtaan. Osalla haastateltavista opettajankoulutukseen hakeutumisen motiivien voitiin nähdä olevan alanvaihtoaikeiden taustalla. Osa haastateltavista oli edelleen epävarmoja siitä, mitä töitä he haluaisivat tehdä tulevaisuudessa. Opiskelijat pohtivat tuntuuko ala itselle sopivalta ja vastaako se omia kiinnostuksen kohteita. He kyseenalaistivat myös vahvasti omaa opettajuuttaan sekä kuvailivat olevansa epävarmoja valmiuksistaan opettajiksi.
Alanvaihtoaikeiden syyt painottuivat opiskelijoilla yksilöllisesti, vaikka syissä esiintyi myös samankaltaisuuksia. Tulosten perusteella on kuitenkin selvää, että joitakin muutoksia on tehtävä, jotta voidaan helpottaa luokanopettajaopiskelijoiden siirtymistä työelämään. Muutosten avulla voidaan ehkäistä alanvaihtoaikeita ja turvata se, että opettajankoulutus ja opettajan työ säilyttävät vetovoimaisuutensa tulevaisuudessa
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui kymmenen Turun yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijaa, joilla oli opintojen aikana ollut epäilyksiä siitä, haluavatko he työskennellä opettajina opintojen jälkeen. Aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Kerätty aineisto litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Alanvaihtoaikeet jäsentyivät neljäksi yläluokaksi, joita olivat 1) negatiiviset käsitykset opettajan työstä, 2) epäselvä alavalinta, 3) kokemus alan epäsopivuudesta itselle sekä 4) opiskelijoiden oman opettajuuden kyseenalaistaminen. Opettajan työhön liittyvät käsitykset olivat syntyneet opiskelijoilla ennakkokäsitysten ja käytännön kokemuksen perusteella. Opiskelijat kuvailivat laajasti ajatuksiaan opettajan työhön liittyvistä kuormitustekijöitä ja muun muassa peloista näitä kohtaan. Osalla haastateltavista opettajankoulutukseen hakeutumisen motiivien voitiin nähdä olevan alanvaihtoaikeiden taustalla. Osa haastateltavista oli edelleen epävarmoja siitä, mitä töitä he haluaisivat tehdä tulevaisuudessa. Opiskelijat pohtivat tuntuuko ala itselle sopivalta ja vastaako se omia kiinnostuksen kohteita. He kyseenalaistivat myös vahvasti omaa opettajuuttaan sekä kuvailivat olevansa epävarmoja valmiuksistaan opettajiksi.
Alanvaihtoaikeiden syyt painottuivat opiskelijoilla yksilöllisesti, vaikka syissä esiintyi myös samankaltaisuuksia. Tulosten perusteella on kuitenkin selvää, että joitakin muutoksia on tehtävä, jotta voidaan helpottaa luokanopettajaopiskelijoiden siirtymistä työelämään. Muutosten avulla voidaan ehkäistä alanvaihtoaikeita ja turvata se, että opettajankoulutus ja opettajan työ säilyttävät vetovoimaisuutensa tulevaisuudessa