Mitä opettajaopiskelijat ovat pitäneet tutkimuksen arvoisena? : Otsikko- ja tiivistelmätason kirjallisuuskatsaus Turun Yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Pro gradu -tutkielmista
Valtonen, Sofia (2023-01-31)
Mitä opettajaopiskelijat ovat pitäneet tutkimuksen arvoisena? : Otsikko- ja tiivistelmätason kirjallisuuskatsaus Turun Yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Pro gradu -tutkielmista
Valtonen, Sofia
(31.01.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023022328436
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023022328436
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksissa vuonna 2021 ilmestyneitä Pro Gradu -tutkielmia. Tutkimuksen aineistona toimi 99 opinnäytetyötä sekä Turun että Rauman opettajankoulutuksen kampuksilta. Tutkimus toteutettiin otsikko- ja tiivistelmätason kirjallisuuskatsauksena, tarkemmin sanottuna kuvailevana, integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston sisältö analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin mukaisesti aineistolähtöisesti. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä teemoja opettajaopiskelijat ovat pitäneet opinnäytetöissään tutkimuksen arvoisena, millaista luokittelua opinnäytetöiden teemoista voidaan tehdä ja millaisia tutkimusmenetelmiä opettajaopiskelijat ovat opinnäytetöissään käyttäneet.
Tutkimusaineistosta nousi esiin neljä pääkategoriaa: opinnäytetöissä käytetyt aineistonkeruumenetelmät, opinnäytetöissä käytetyt aineiston analyysimenetelmät, opinnäytetöiden teemat ja opinnäytetöiden tutkimusongelmien näkökulma. Tutkimustulosten perusteella voidaan esimerkiksi todeta laadullisen aineistonanalyysin olevan eniten käytetty analyysimenetelmä, kun taas aineistonkeruumenetelminä haastattelut ja kyselyt olivat suosittuja. Opinnäytetöiden teemojen osalta tuloksissa oli huomattavissa laajaa variointia ja teemojen alaluokkia löytyi kymmenen. Suosittuja teemoja olivat esimerkiksi ajankohtaiset ilmiöt ja opetusmateriaalien tutkiminen. Eniten opettajaopiskelijoita oli vuonna 2021 kiinnostanut tutkia koulun, opiston tai päiväkodin henkilöstöä sekä peruskoulun tai varhaiskasvatuksen oppilaita ja lapsia.
Tutkimus antaa tietoa opettajaopiskelijoiden tutkimuksellisista valmiuksista ja arvoista. Lisäksi olisi tärkeää tutkia tarkemmin opettajankoulutuksen vaikutusta opiskelijoiden maailmankuvaan ja tieteelliseen ajatteluun.
Tutkimusaineistosta nousi esiin neljä pääkategoriaa: opinnäytetöissä käytetyt aineistonkeruumenetelmät, opinnäytetöissä käytetyt aineiston analyysimenetelmät, opinnäytetöiden teemat ja opinnäytetöiden tutkimusongelmien näkökulma. Tutkimustulosten perusteella voidaan esimerkiksi todeta laadullisen aineistonanalyysin olevan eniten käytetty analyysimenetelmä, kun taas aineistonkeruumenetelminä haastattelut ja kyselyt olivat suosittuja. Opinnäytetöiden teemojen osalta tuloksissa oli huomattavissa laajaa variointia ja teemojen alaluokkia löytyi kymmenen. Suosittuja teemoja olivat esimerkiksi ajankohtaiset ilmiöt ja opetusmateriaalien tutkiminen. Eniten opettajaopiskelijoita oli vuonna 2021 kiinnostanut tutkia koulun, opiston tai päiväkodin henkilöstöä sekä peruskoulun tai varhaiskasvatuksen oppilaita ja lapsia.
Tutkimus antaa tietoa opettajaopiskelijoiden tutkimuksellisista valmiuksista ja arvoista. Lisäksi olisi tärkeää tutkia tarkemmin opettajankoulutuksen vaikutusta opiskelijoiden maailmankuvaan ja tieteelliseen ajatteluun.