Päivittäistavarakaupan kotiinkuljetus- ja noutopalveluiden saavutettavuus Turussa
Porkka, Matias (2023-03-09)
Päivittäistavarakaupan kotiinkuljetus- ja noutopalveluiden saavutettavuus Turussa
Porkka, Matias
(09.03.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023031031215
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023031031215
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli luoda näkemys päivittäistavarakaupan kotiinkuljetus- ja noutopalveluiden saavutettavuudesta Turussa sekä sen synnyttämistä mahdollisista palveluaukoista. Digitalisaatio sekä sen seurauksena syntyneet monikanavaiset ostosympäristöt ovat vaikuttaneet merkittävästi päivittäistavarakaupan alan toimintaan sekä haastaneet perinteiset liiketoimintamallit. Monikanavaiseen ostosympäristöön tottuneet kuluttajat edellyttävät yritykseltä nopeaa ja tehokasta ostoprosessia, jota on mahdollista toteuttaa useilla eri laitteilla ja alustoilla. Kotiinkuljetus- ja noutopalvelut ovat päivittäistavarakaupan alan keskeisimpiä esimerkkejä uusista, monikanavaisista ostosympäristöistä, jotka ovat syntyneet perinteisen kivijalka-asioinnin rinnalle.
Tutkimuksen teoreettinen tausta muodostui kahdesta teorialuvusta, joiden tarkoitus oli luoda ymmärrys käsiteltävästä aiheesta. Kirjallisuuskatsauksen ensimmäinen luku käsitteli päivittäistavarakauppaa, sen saavutettavuutta sekä saavutettavuuteen liittyviä haasteita. Toinen teorialuku käsitteli päivittäistavarakaupan kotiinkuljetus- ja noutopalveluiden kuluttamista. Luvussa kotiinkuljetus- ja noutopalveluiden kuluttamista tarkastellaan demografisten, psykologisten sekä sosiaalisten osatekijöiden näkökulmasta. Koska päivittäistavarakaupan kotiinkuljetus- ja noutopalveluiden saavutettavuutta on tutkittu rajallisesti, jouduttiin tutkimuksen teoreettisessa taustassa käsittelemään aihetta osittain perinteisen myymäläasioinnin näkökulmasta.
Tutkimuksen tutkimusmetodi on kvantitatiivinen. Tutkimuksen empiirisen osuuden ensimmäisessä vaiheessa muodostettiin aluekuvaukset tutkimusalueiksi valittujen Turun keskustan, Runosmäen ja Kakskerran postinumeroalueista. Kuvausten muodostamisen jälkeen kerättiin hinta- ja toimitustiedot yritysten verkkokaupoista sekä kotisivuilta kotiinkuljetus- ja noutopalveluiden toteutumisesta Turun alueella. Tutkimuksessa muodostettiin myös tavanomaisia päivittäistavaroita sisältävä ruokakori jokaiselle kotiinkuljetus- tai noutopalveluita tarjoavalle kaupalle, joka mahdollisti hintavertailun näiden kauppojen välillä. Noutopalveluiden saavutettavuuden tarkastelua varten muodostettiin aineisto tutkimuksessa huomioitavien kaupan alan yritysten sijaintitiedoista Turussa sekä sen lähialueilla, joka paikannettiin paikkatieto-ohjelmalla karttatasolle. Tutkimuksessa tehtiin myös yhteenveto kotiinkuljetuspalveluiden toteutumisesta Turun eri postinumeroalueilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kotiinkuljetus- ja noutopalveluiden toteutumisessa oli suuria eroavaisuuksia. Kotiinkuljetus- ja noutopalvelut toteutuivat parhaiten niillä alueilla, joilla oli merkittäviä väestökeskittymiä, ja joilla oli hyvät edellytykset päivittäistavarakaupan palveluiden fyysiseen saavutettavuuteen. Tutkimusalueista eniten kotiinkuljetus- ja noutopalveluita oli tarjolla Turun keskustan alueella, jossa kyseisten palveluiden voidaan katsoa vahvistavan jo ennalta vahvaa päivittäistavarakaupan palveluverkkoa.
Tutkimuksen teoreettinen tausta muodostui kahdesta teorialuvusta, joiden tarkoitus oli luoda ymmärrys käsiteltävästä aiheesta. Kirjallisuuskatsauksen ensimmäinen luku käsitteli päivittäistavarakauppaa, sen saavutettavuutta sekä saavutettavuuteen liittyviä haasteita. Toinen teorialuku käsitteli päivittäistavarakaupan kotiinkuljetus- ja noutopalveluiden kuluttamista. Luvussa kotiinkuljetus- ja noutopalveluiden kuluttamista tarkastellaan demografisten, psykologisten sekä sosiaalisten osatekijöiden näkökulmasta. Koska päivittäistavarakaupan kotiinkuljetus- ja noutopalveluiden saavutettavuutta on tutkittu rajallisesti, jouduttiin tutkimuksen teoreettisessa taustassa käsittelemään aihetta osittain perinteisen myymäläasioinnin näkökulmasta.
Tutkimuksen tutkimusmetodi on kvantitatiivinen. Tutkimuksen empiirisen osuuden ensimmäisessä vaiheessa muodostettiin aluekuvaukset tutkimusalueiksi valittujen Turun keskustan, Runosmäen ja Kakskerran postinumeroalueista. Kuvausten muodostamisen jälkeen kerättiin hinta- ja toimitustiedot yritysten verkkokaupoista sekä kotisivuilta kotiinkuljetus- ja noutopalveluiden toteutumisesta Turun alueella. Tutkimuksessa muodostettiin myös tavanomaisia päivittäistavaroita sisältävä ruokakori jokaiselle kotiinkuljetus- tai noutopalveluita tarjoavalle kaupalle, joka mahdollisti hintavertailun näiden kauppojen välillä. Noutopalveluiden saavutettavuuden tarkastelua varten muodostettiin aineisto tutkimuksessa huomioitavien kaupan alan yritysten sijaintitiedoista Turussa sekä sen lähialueilla, joka paikannettiin paikkatieto-ohjelmalla karttatasolle. Tutkimuksessa tehtiin myös yhteenveto kotiinkuljetuspalveluiden toteutumisesta Turun eri postinumeroalueilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kotiinkuljetus- ja noutopalveluiden toteutumisessa oli suuria eroavaisuuksia. Kotiinkuljetus- ja noutopalvelut toteutuivat parhaiten niillä alueilla, joilla oli merkittäviä väestökeskittymiä, ja joilla oli hyvät edellytykset päivittäistavarakaupan palveluiden fyysiseen saavutettavuuteen. Tutkimusalueista eniten kotiinkuljetus- ja noutopalveluita oli tarjolla Turun keskustan alueella, jossa kyseisten palveluiden voidaan katsoa vahvistavan jo ennalta vahvaa päivittäistavarakaupan palveluverkkoa.