Toisen asteen jälkeen vietetyn välivuoden yhteys akateemiseen menestykseen : Luokanopettajaopiskelijoiden ja opinto-ohjaajien näkemyksiä
Ranta, Riku; Moulder, Lorenz (2023-01-19)
Toisen asteen jälkeen vietetyn välivuoden yhteys akateemiseen menestykseen : Luokanopettajaopiskelijoiden ja opinto-ohjaajien näkemyksiä
Ranta, Riku
Moulder, Lorenz
(19.01.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023031331397
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023031331397
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, onko toisen asteen ja korkeakoulun välisellä välivuodella yhteyttä akateemiseen menestykseen korkeakoulussa. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvitettiin toisen asteen opinto-ohjaajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä välivuodesta.
Tutkimuksen aineisto koostui määrällisestä ja laadullisesta aineistosta. Määrällinen aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Laadullinen aineisto kerättiin neljällä haastattelulla sekä avoimella kyselylomakkeella, joka lähetettiin toisen asteen opinto-ohjaajille. Tutkimukseen osallistui 91 luokanopettajaopiskelijaa ja viisi lukion opinto-ohjaajaa. Kyselylomakkeella vastaajat kertoivat taustatietoja välivuodestaan ja itsearvioivat akateemisesta menestystään. Vastaajista neljä valittiin haastatteluihin. Haastateltavat kertoivat heidän siirtymästään toiselta asteelta korkeakouluun luokanopettajantutkinto-ohjelmaan. Toisen asteen opinto-ohjaajilta kysyttiin avoimella kyselylomakkeella heidän näkemyksiään välivuodesta ja miten he käsittelevät sitä opiskelijoiden kanssa.
Toisen asteen jälkeisellä vietetyllä välivuodella ei ollut yhteyttä akateemiseen menestykseen. Välivuoden viettämistavalla oli kuitenkin yhteys akateemiseen menestykseen. Haastatteluista ilmeni, että kaikki kokivat välivuoden eri tavalla. Yhdistäviä tekijöitä haastateltavien kertomuksista kuitenkin löytyi. Kaksi haastateltavista koki kasvaneensa ja kypsyneensä ihmisinä välivuoden aikana. Myös suoraan opiskelemaan päässyt haastateltava pohti, että olisi välivuoden aikana päässyt aikuistumaan. Toinen yhdistävä tekijä oli oman alan töiden tekeminen. Sijaisena ja koulunkäynninohjaajana toimimisen nähtiin vaikuttavan positiivisesti alan valintaan.
Opinto-ohjaajien vastauksista kävi ilmi, että välivuoden viettäminen ja siitä puhuminen opiskelijoiden kanssa, ovat kasvaneet viime vuosien aikana. Opinto-ohjaajat painottivat vastauksissa neutraalia ja ohjaavaa otetta. He eivät suoraan suositelleet välivuoden viettämistä tai suoraan korkeakouluun hakemista. Välivuoden viettämiseen suhtauduttiin positiivisesti ja se nähtiin hyvänä vaihtoehtona opiskelijoille.
Tämän tutkimuksen tulokset näyttävät välivuoden vaikuttavan yksilöön ainutlaatuisella tavalla. Tilastollisen aineiston tulosten mukaan tietyt välivuoden viettotavat tukevat akateemista menestystä. Välivuosi tulisi nähdä toisen asteen jälkeen varteenotettavana vaihtoehtona, joka tarjoaa mahdollisuuden yksilölle kasvaa ihmisenä ja löytää itsensä.
Tutkimuksen aineisto koostui määrällisestä ja laadullisesta aineistosta. Määrällinen aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Laadullinen aineisto kerättiin neljällä haastattelulla sekä avoimella kyselylomakkeella, joka lähetettiin toisen asteen opinto-ohjaajille. Tutkimukseen osallistui 91 luokanopettajaopiskelijaa ja viisi lukion opinto-ohjaajaa. Kyselylomakkeella vastaajat kertoivat taustatietoja välivuodestaan ja itsearvioivat akateemisesta menestystään. Vastaajista neljä valittiin haastatteluihin. Haastateltavat kertoivat heidän siirtymästään toiselta asteelta korkeakouluun luokanopettajantutkinto-ohjelmaan. Toisen asteen opinto-ohjaajilta kysyttiin avoimella kyselylomakkeella heidän näkemyksiään välivuodesta ja miten he käsittelevät sitä opiskelijoiden kanssa.
Toisen asteen jälkeisellä vietetyllä välivuodella ei ollut yhteyttä akateemiseen menestykseen. Välivuoden viettämistavalla oli kuitenkin yhteys akateemiseen menestykseen. Haastatteluista ilmeni, että kaikki kokivat välivuoden eri tavalla. Yhdistäviä tekijöitä haastateltavien kertomuksista kuitenkin löytyi. Kaksi haastateltavista koki kasvaneensa ja kypsyneensä ihmisinä välivuoden aikana. Myös suoraan opiskelemaan päässyt haastateltava pohti, että olisi välivuoden aikana päässyt aikuistumaan. Toinen yhdistävä tekijä oli oman alan töiden tekeminen. Sijaisena ja koulunkäynninohjaajana toimimisen nähtiin vaikuttavan positiivisesti alan valintaan.
Opinto-ohjaajien vastauksista kävi ilmi, että välivuoden viettäminen ja siitä puhuminen opiskelijoiden kanssa, ovat kasvaneet viime vuosien aikana. Opinto-ohjaajat painottivat vastauksissa neutraalia ja ohjaavaa otetta. He eivät suoraan suositelleet välivuoden viettämistä tai suoraan korkeakouluun hakemista. Välivuoden viettämiseen suhtauduttiin positiivisesti ja se nähtiin hyvänä vaihtoehtona opiskelijoille.
Tämän tutkimuksen tulokset näyttävät välivuoden vaikuttavan yksilöön ainutlaatuisella tavalla. Tilastollisen aineiston tulosten mukaan tietyt välivuoden viettotavat tukevat akateemista menestystä. Välivuosi tulisi nähdä toisen asteen jälkeen varteenotettavana vaihtoehtona, joka tarjoaa mahdollisuuden yksilölle kasvaa ihmisenä ja löytää itsensä.