Yritysoston jälkeisen potilastietojärjestelmäintegraation kriittiset tekijät
Kolonikina, Ida (2023-03-22)
Yritysoston jälkeisen potilastietojärjestelmäintegraation kriittiset tekijät
Kolonikina, Ida
(22.03.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041736959
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041736959
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli edistää ymmärrystä yritysoston jälkeisestä potilastietojärjestelmäintegraatiosta ja sen kriittisistä tekijöistä. Tutkimusta taustoittivat sekä kansainvälisesti lisääntyneet terveydenhuollon toimialan yrityskaupat että terveyspalveluiden tuottajien kohtaama paine ottaa käyttöön potilastietojärjestelmiä tarjotakseen aiempaa tehokkaampia, kohdennetumpia ja laadukkaampia palveluita sekä parantaakseen läpinäkyvyyttä ja tiedonvälitystä terveydenhuollon toimijoiden, viranomaisten ja terveysjärjestöjen välillä. Vaikka tietojärjestelmien integraation merkitys yritysoston synergiaetujen saavuttamiseksi on yleisesti tunnistettu, kirjallisuudessa havaittiin olennainen tutkimusaukko koskien etenkin terveydenhuollon potilastietojärjestelmäintegraatioita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli täydentää tätä tutkimusaukkoa etenkin fysioterapeuttisten liiketoimintaedellytysten pohjalta, ja toisaalta tuottaa käytännön päätöksentekotilanteita tukevia tutkimustuloksia edistämään sellaisten kriittisten alueiden ja parhaiden käytäntöjen tunnistamista, joilla tukea terveydenhuollon organisaatioiden potilastietojärjestelmien integrointia. Tutkimuskysymyksenä oli ”Millaisia kriittisiä tekijöitä potilastietojärjestelmäintegraation toteutuksessa tulisi huomioida?”
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka tulokset nivottiin tutkittavaa ilmiötä sivuavaan tieteelliseen kirjallisuuteen. Tutkittavana tapauksena oli kontekstiltaan monitahoinen kahden terveydenhuollon organisaation yritysoston jälkeinen potilastietojärjestelmäintegraatio, jossa käyttöönotettavaa potilastietojärjestelmää kehitettiin monilta osin uudenlaisia liiketoimintatarpeita vastaavaksi. Yritysoston laajuuden takia potilastietojärjestelmien integrointi edellytti täysin uusien toimintatapojen ja integraatiomallien luomista sekä laaja-alaista projektiliitännäisten, organisatoristen, teknisten ja oikeudellisten tekijöiden pohdintaa. Tämän ainutlaatuisen tapauksen analysoinnin tarkoituksena oli tuottaa tieteellisesti ja käytännössä merkittävää tietoa selkeyttämällä tutkittavan ilmiön ja siihen liittyvien tekijöiden kompleksisuutta. Aineistona hyödynnettiin sekä haastatteluita että tutkitusta potilastietojärjestelmäintegraatiosta laadittuja valmiita kirjallisia dokumentteja.
Tutkimus osoittaa tutkitun potilastietojärjestelmäintegraation kytkeytyvän keskeisesti organisaation liiketoiminnallisiin prosesseihin sekä organisaatiokulttuurisiin tekijöihin. Toisiinsa verkottuneita kriittisiä tekijöitä havaittiin kahdeksan: projektitiimin organisointi, viestintä, organisatorinen muutosvalmius, koulutus ja käyttöönoton tuki, järjestelmäkehitys, tietojensiirto, datan laadunvarmistus sekä tietoturvan ja -suojan varmistaminen. Lisäksi potilastietojärjestelmäintegraation strategisen suunnittelun ja tarkoituksenmukaisen integraatiostrategian valinnan havaittiin linkittyvän olennaisesti yritysoston strategisiin tavoitteisiin sekä yhdistymisellä tavoiteltaviin synergiahyötyihin. Tutkimustulosten pohjalta voidaan johtaa, että potilastietojärjestelmäintegrointia ei tulisi nähdä vain järjestelmien teknisenä yhdentämisenä. Sen sijaan se tulisi käsittää monitahoisena, liiketoiminnalliseen ja kulttuuriseen kontekstiin sidottuna prosessina, jonka suunnittelu ja toteutus edellyttää kokonaisvaltaista lähestymistapaa.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka tulokset nivottiin tutkittavaa ilmiötä sivuavaan tieteelliseen kirjallisuuteen. Tutkittavana tapauksena oli kontekstiltaan monitahoinen kahden terveydenhuollon organisaation yritysoston jälkeinen potilastietojärjestelmäintegraatio, jossa käyttöönotettavaa potilastietojärjestelmää kehitettiin monilta osin uudenlaisia liiketoimintatarpeita vastaavaksi. Yritysoston laajuuden takia potilastietojärjestelmien integrointi edellytti täysin uusien toimintatapojen ja integraatiomallien luomista sekä laaja-alaista projektiliitännäisten, organisatoristen, teknisten ja oikeudellisten tekijöiden pohdintaa. Tämän ainutlaatuisen tapauksen analysoinnin tarkoituksena oli tuottaa tieteellisesti ja käytännössä merkittävää tietoa selkeyttämällä tutkittavan ilmiön ja siihen liittyvien tekijöiden kompleksisuutta. Aineistona hyödynnettiin sekä haastatteluita että tutkitusta potilastietojärjestelmäintegraatiosta laadittuja valmiita kirjallisia dokumentteja.
Tutkimus osoittaa tutkitun potilastietojärjestelmäintegraation kytkeytyvän keskeisesti organisaation liiketoiminnallisiin prosesseihin sekä organisaatiokulttuurisiin tekijöihin. Toisiinsa verkottuneita kriittisiä tekijöitä havaittiin kahdeksan: projektitiimin organisointi, viestintä, organisatorinen muutosvalmius, koulutus ja käyttöönoton tuki, järjestelmäkehitys, tietojensiirto, datan laadunvarmistus sekä tietoturvan ja -suojan varmistaminen. Lisäksi potilastietojärjestelmäintegraation strategisen suunnittelun ja tarkoituksenmukaisen integraatiostrategian valinnan havaittiin linkittyvän olennaisesti yritysoston strategisiin tavoitteisiin sekä yhdistymisellä tavoiteltaviin synergiahyötyihin. Tutkimustulosten pohjalta voidaan johtaa, että potilastietojärjestelmäintegrointia ei tulisi nähdä vain järjestelmien teknisenä yhdentämisenä. Sen sijaan se tulisi käsittää monitahoisena, liiketoiminnalliseen ja kulttuuriseen kontekstiin sidottuna prosessina, jonka suunnittelu ja toteutus edellyttää kokonaisvaltaista lähestymistapaa.