Luokanopettajien näkemyksiä omista tunnetaidoistaan ja tunnetaitojen merkityksestä opettajan työssä
Sorvari, Emma (2023-05-02)
Luokanopettajien näkemyksiä omista tunnetaidoistaan ja tunnetaitojen merkityksestä opettajan työssä
Sorvari, Emma
(02.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051043027
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051043027
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien näkemyksiä omista tunnetaidoistaan ja niiden merkityksistä opettajan työssä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiiviselle tutkimukselle tyypillisen teemahaastattelun keinoin. Tutkimukseen osallistui kaksi erityisopettajaa ja neljä luokanopettajaa Varsinais-Suomen alueen peruskouluista. Haastateltavat koostuivat eri-ikäisistä sekä mies- että naisopettajista, mutta sukupuolella tai iällä ei ollut tutkimuksen kannalta merkitystä.
Haastattelussa käytettiin neljän kysymyskokonaisuuden avointa haastattelulomaketta apukysymyksineen, ja haastattelut toteutettiin kasvotusten ja videopuhelun välityksellä. Haastattelujen kysymykset muodostettiin tutkitusta teoriasta saadun tiedon pohjalta. Haastattelut toteutettiin syystalvella 2022 sekä kevättalvella 2023.
Aineisto analysoitiin ja tuloksien mukaan kaikki opettajat näkivät ja arvioivat omat tunnetaitonsa suhteellisen hyviksi. Opettajat olivat myös yhtä mieltä siitä, että tunnetaidot kuuluvat opettajien tärkeimpiin työkaluihin työn jatkuvan vuorovaikutuksellisuuden vuoksi. Ne opettajat, jotka kokivat tunnetaitonsa erityisen hyviksi, kertoivat myös olleensa yleisesti kiinnostuneita lukemaan tunnetaitoihin liittyvää materiaalia sekä keskustelevansa usein tunteista läheisten ihmisten kanssa. Tunnetaitojen merkitys nähtiin tärkeänä osana tukemaan lasten oppimista sekä vuorovaikutussuhteissa toimimista.
Haastattelussa käytettiin neljän kysymyskokonaisuuden avointa haastattelulomaketta apukysymyksineen, ja haastattelut toteutettiin kasvotusten ja videopuhelun välityksellä. Haastattelujen kysymykset muodostettiin tutkitusta teoriasta saadun tiedon pohjalta. Haastattelut toteutettiin syystalvella 2022 sekä kevättalvella 2023.
Aineisto analysoitiin ja tuloksien mukaan kaikki opettajat näkivät ja arvioivat omat tunnetaitonsa suhteellisen hyviksi. Opettajat olivat myös yhtä mieltä siitä, että tunnetaidot kuuluvat opettajien tärkeimpiin työkaluihin työn jatkuvan vuorovaikutuksellisuuden vuoksi. Ne opettajat, jotka kokivat tunnetaitonsa erityisen hyviksi, kertoivat myös olleensa yleisesti kiinnostuneita lukemaan tunnetaitoihin liittyvää materiaalia sekä keskustelevansa usein tunteista läheisten ihmisten kanssa. Tunnetaitojen merkitys nähtiin tärkeänä osana tukemaan lasten oppimista sekä vuorovaikutussuhteissa toimimista.