Luokanopettajaopiskelijoiden tuottamat diskurssit ympäristöongelmista, niiden ratkaisuista sekä ympäristötoimijuudesta
Virkkula, Roosa; Koivumäki, Katja (2023-04-10)
Luokanopettajaopiskelijoiden tuottamat diskurssit ympäristöongelmista, niiden ratkaisuista sekä ympäristötoimijuudesta
Virkkula, Roosa
Koivumäki, Katja
(10.04.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041837403
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041837403
Tiivistelmä
Tämän pro gradu –tutkielman tavoitteena on tarkastella minkälaisia diskursseja luokanopettajaopiskelijat tuottavat ympäristöongelmista ja niiden ratkaisuista sekä ympäristötoimijuudesta. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä koulutukselle ja kasvatukselle asetetaan paljon toiveita kestävyyden edistämisestä sekä osallistumisesta paikallisten, alueellisten ja globaalien ympäristöongelmien ratkaisemiseen. Koulutus ja kasvatus nähdään monissa koulun suhdetta ympäristöongelmiin käsittelevissä tutkimuksissa keskeisenä transformatiivisena voimana. Toisaalta koulutus ja kasvatus voivat myös osaltaan tuottaa ja ylläpitää ympäristön ja ihmisen näkökulmasta haitallisia rakenteita.
Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisenä diskurssianalyysina ja siihen osallistui luokanopettajaopiskelijoita (n=190) seitsemästä suomalaisesta yliopistosta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomaketutkimuksena. Tutkimuksen aineiston muodostivat neljän avoimen kysymyksen vastaukset. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen diskurssianalyysin keinoin.
Tutkimuksessa tarkasteltiin seuraavia ylädiskursseja: tulevaisuusdiskurssit ja ympäristötoimijuusdiskurssit. Tutkimuksemme keskeiset tulokset ovat, että luokanopettajaopiskelijat tuottavat ympäristöongelmista ja niiden ratkaisemisesta jännitteisiä tulevaisuuteen ja toimijuuteen liittyviä diskursseja. Luokanopettajaopiskelijat rakentavat toimijuuttaan ympäristöongelmien ratkaisijoina yksilönvapauden ja yksilön vastuun kautta. Lisäksi luokanopettajaopiskelijat tuottavat alakouluikäisen lapsen ympäristötoimijuudesta diskurssia, jossa lapsen toimijuus näyttäytyy kapeana. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että luokanopettajaopiskelijat tuottavat ympäristöongelmien ratkaisuista ja ympäristötoimijuudesta monimuotoisia diskursseja, joita olisi syytä tutkia lisää. Luokanopettajaopiskelijoiden ympäristöongelmista tuotetut diskurssit voivat tuottaa arvokasta tietoa kestävyyskasvatuksen ja opettajankoulutuksen kehittämisen tueksi.
Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisenä diskurssianalyysina ja siihen osallistui luokanopettajaopiskelijoita (n=190) seitsemästä suomalaisesta yliopistosta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomaketutkimuksena. Tutkimuksen aineiston muodostivat neljän avoimen kysymyksen vastaukset. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen diskurssianalyysin keinoin.
Tutkimuksessa tarkasteltiin seuraavia ylädiskursseja: tulevaisuusdiskurssit ja ympäristötoimijuusdiskurssit. Tutkimuksemme keskeiset tulokset ovat, että luokanopettajaopiskelijat tuottavat ympäristöongelmista ja niiden ratkaisemisesta jännitteisiä tulevaisuuteen ja toimijuuteen liittyviä diskursseja. Luokanopettajaopiskelijat rakentavat toimijuuttaan ympäristöongelmien ratkaisijoina yksilönvapauden ja yksilön vastuun kautta. Lisäksi luokanopettajaopiskelijat tuottavat alakouluikäisen lapsen ympäristötoimijuudesta diskurssia, jossa lapsen toimijuus näyttäytyy kapeana. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että luokanopettajaopiskelijat tuottavat ympäristöongelmien ratkaisuista ja ympäristötoimijuudesta monimuotoisia diskursseja, joita olisi syytä tutkia lisää. Luokanopettajaopiskelijoiden ympäristöongelmista tuotetut diskurssit voivat tuottaa arvokasta tietoa kestävyyskasvatuksen ja opettajankoulutuksen kehittämisen tueksi.