“Selkeät videot helpottavat hahmottamaan kokonaisuutta” : Käsityönopettajaopiskelijoiden kokemuksia vaatetusprosessista ja videoidusta opetusmateriaalista
Salminen, Tiia; Tuomola, Emmi (2023-04-11)
“Selkeät videot helpottavat hahmottamaan kokonaisuutta” : Käsityönopettajaopiskelijoiden kokemuksia vaatetusprosessista ja videoidusta opetusmateriaalista
Salminen, Tiia
Tuomola, Emmi
(11.04.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042438389
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042438389
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tutkittiin käsityönopettajaopiskelijoiden kokemuksia vaatetusprosessista, videoidusta opetusmateriaalista sekä hahmottamisesta vaatetusprosessin vaiheissa. Videoitua opetusmateriaalia käsityön kontekstissa ei ole aiemmin tutkittu. Tutkimuksen tavoitteena on täyttää tutkimuksen kentällä oleva aukko. Tutkimuksen aineisto on kerätty tapaustutkimuksen eri menetelmin suomalaisessa opettajankoulutuslaitoksessa. Tavoitteena oli kerätä monipuolista dataa käsityönopettajaopiskelijoiden kokemuksista hahmottamisen, vaatetusprosessin ja videoidun opetusmateriaalin osalta. Aineisto kerättiin haastatteluiden, nelikenttä – lomakkeiden, kyselyiden ja havainnointien avulla. Aineiston analyysiksi valikoitui teoriaohjaava sisällönanalyysi, jossa aineistoa analysoitiin teemoittelun ja luokittelun keinoin. Tutkimuksella päästiin asetettuihin tavoitteisiin. Tutkimusaineiston monipuolisuus antoi laajan näkemyksen käsityöopettajaopiskelijoiden kokemuksista vaatetusprosessista, vaatetusprosessin aikana tapahtuvasta hahmottamisesta ja videoidun opetusmateriaalin hyödyistä sekä haasteista oppimisen tukena. Tutkimustulokset ovat kattavia ja tutkimuksen toistettavuus on mahdollista. Tuloksista voidaan todeta, että opiskelijan lähtötasolla on merkitystä siihen, kuinka käsityönopettajaopiskelijat kokevat vaatetusprosessin vaiheet. Vaatetusprosessissa on taitotasosta huolimatta haasteita ja kehittymisen mahdollisuuksia jokaiselle. Videoitu opetusmateriaali mahdollistaa opetussisällön itsenäisen käytön. Videoiden avulla käsityönopettajaopiskelijat pystyivät palaamaan aihesisältöihin sekä kertaamaan videoissa käsiteltyjä aiheita. Videoitua opetusmateriaalia toteutettiin kurssille vaatetusprosessin alkuvaiheista, kuten vartalomalleista ja kaavoituksesta. Eniten videoitua opetusmateriaalia toivottiin ompeluvaiheista. Videoidun opetusmateriaalin tuloksissa ilmeni ristiriita. Heikomman taitotason omaavat opiskelijat toivoivat enemmän videoitua opetusmateriaalia, mutta toisaalta he tarvitsivat lisäksi henkilökohtaista tukea sisäistääkseen opetettavan asian. Taitotasoltaan taitavammat opiskelijat puolestaan kokivat videoiden toimivan hyvänä muistinvirkistäjänä, mutta pystyivät suoriutumaan tehtävistä itsenäisesti pelkän itsereflektion avulla. Tästä syystä videoitu opetusmateriaali jäi heille turhaksi. Videoitu opetusmateriaali koettiin toimivaksi, erityisesti hahmottamisen osalta. Hahmottamisen merkitys nousi esiin tutkimuksessa odotettua enemmän, sillä aineistonkeruussa ei painotettu aihetta. Hahmottamista nousi esille vaatetusprosessin jokaisessa vaiheessa. Tuloksissa oli selkeä yhteys siihen, kuinka hahmottamista tarvitaan vaatetusprosessissa suunnittelusta sovitukseen asti.