Toksista pelikulttuuria parantavat toimet Overwatch-pelin vähemmistöpelaajien näkökulmasta
Eerikäinen, Enni (2023-04-20)
Toksista pelikulttuuria parantavat toimet Overwatch-pelin vähemmistöpelaajien näkökulmasta
Eerikäinen, Enni
(20.04.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050841835
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050841835
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa käsittelen toksisen pelikulttuurin ilmenemismuotoja, vaikutuksia sekä moderointiin liittyviä parannusehdotuksia Overwatch-pelin vähemmistöpelaajien näkökulmasta. Tarkastelen vähemmistöpelaajien eli naisten, sukupuoli-, seksuaali- ja etnisten vähemmistöjen kokemuksia, sillä kyseiset ryhmät harvoin tunnistetaan osana valtavirtaisten pelituotantojen kohdeyleisöä. Tämän lisäksi toksisen meritokratian sekä hegemonisen nörttimaskuliinisuden myötä, pelikulttuurissa valloillaan olevat asenteet sekä ennakkoluulot pelaajavähemmistöjä kohtaan, vaikuttavat kyseisten ryhmien pelikulttuuriseen osallistumiseen sekä pelaajaidentiteetin muodostumiseen. Jotta pelikulttuurista olisi mahdollista saada turvallisempi ja saavutettavampi ympäristö kaikille pelaajille, on tärkeää kuulla niitä pelaajia, jotka jäävät pelikulttuurissa haasteellisempaan asemaan. Näitä ryhmiä kuulemalla voimme löytää ratkaisuja yhteisökeskeisiin moderointistrategioihin ja samalla paikantaa, mitkä nykyiset moderoinnin muodot toimivat ja mitä ongelmakohtia tulisi vielä kehittää.
Tutkimusmetodeina käytän verkkokyselyä sekä temaattista sisällönanalyysiä. Jaoin verkkokyselyn kohderyhmälle suunnattuihin verkkoyhteisöihin mahdollisimman laajan otannan sekä parhaimman saavutettavuuden mahdollistamiseksi. Temaattisen analyysin avulla hahmotan vastausten taustalla toimivia temaattisia kategorioita, joiden avulla esittelen tulosten välisiä suhteita, toistuvuutta sekä niiden taustalla toimivia nyansseja.
Tutkimustulokset osoittivat kuinka tutkimukseen osallistuneet vähemmistöpelaajat tunnistavat toksisen pelikulttuurin ongelmakohdat ja osaavat tarjota niihin myös konkreettisia ratkaisuja. Kaikki vastanneet ovat kohdanneet toksista pelikulttuuria pelatessaan Overwatch-peliä, ja häirintäkulttuuri selvästi vaikuttaa pelaajien pelityyliin, halukkuuteen osallistua pelin sisäiseen kommunikointiin sekä tapaan, jolla tutkittavat kokevat itsensä peliyhteisön jäseniksi. Kävi myös ilmi, etteivät nykyiset moderoinninkeinot ole vastaajista riittäviä. Moderointistrategioiden parantamiseksi esitetyt ratkaisut keskittyivät nykyisten moderoinnin muotojen kehittämiseen, uusien toimien esittämiseen niin pelin sisällä kuin sen ulkopuolisissa väylissä. Tutkittavat toivat esiin myös peliyhtiö Blizzardin roolin sekä sen vastuun toksisen kulttuuriin puuttumisessa sekä turvallisemman pelikulttuurin edistämisessä.
Tutkimustulosten perusteella jatkotutkimuksissa olisi tärkeää ottaa huomioon pelaajayhteisön moninaisuus sekä yksilökohtaiset kokemukset. Lisäksi moderointikeinoja tulisi jatkossa testata myös konkreettisella tavalla ja ylläpitää akateemisen sekä peliteollisuuden välistä keskustelua pelikulttuurin saavutettavuuden sekä turvallisuuden parantamiseksi. Lisäksi on tärkeää suunnata katse myös peleihin, jotka onnistuvat turvallisen yhteisökulttuurin luomisessa, jotta niissä esiintyviä saavutettavuutta edistäviä tekijöitä osattaisiin jatkossa soveltaa pelituotannossa kokonaisvaltaisesti.
Tutkimusmetodeina käytän verkkokyselyä sekä temaattista sisällönanalyysiä. Jaoin verkkokyselyn kohderyhmälle suunnattuihin verkkoyhteisöihin mahdollisimman laajan otannan sekä parhaimman saavutettavuuden mahdollistamiseksi. Temaattisen analyysin avulla hahmotan vastausten taustalla toimivia temaattisia kategorioita, joiden avulla esittelen tulosten välisiä suhteita, toistuvuutta sekä niiden taustalla toimivia nyansseja.
Tutkimustulokset osoittivat kuinka tutkimukseen osallistuneet vähemmistöpelaajat tunnistavat toksisen pelikulttuurin ongelmakohdat ja osaavat tarjota niihin myös konkreettisia ratkaisuja. Kaikki vastanneet ovat kohdanneet toksista pelikulttuuria pelatessaan Overwatch-peliä, ja häirintäkulttuuri selvästi vaikuttaa pelaajien pelityyliin, halukkuuteen osallistua pelin sisäiseen kommunikointiin sekä tapaan, jolla tutkittavat kokevat itsensä peliyhteisön jäseniksi. Kävi myös ilmi, etteivät nykyiset moderoinninkeinot ole vastaajista riittäviä. Moderointistrategioiden parantamiseksi esitetyt ratkaisut keskittyivät nykyisten moderoinnin muotojen kehittämiseen, uusien toimien esittämiseen niin pelin sisällä kuin sen ulkopuolisissa väylissä. Tutkittavat toivat esiin myös peliyhtiö Blizzardin roolin sekä sen vastuun toksisen kulttuuriin puuttumisessa sekä turvallisemman pelikulttuurin edistämisessä.
Tutkimustulosten perusteella jatkotutkimuksissa olisi tärkeää ottaa huomioon pelaajayhteisön moninaisuus sekä yksilökohtaiset kokemukset. Lisäksi moderointikeinoja tulisi jatkossa testata myös konkreettisella tavalla ja ylläpitää akateemisen sekä peliteollisuuden välistä keskustelua pelikulttuurin saavutettavuuden sekä turvallisuuden parantamiseksi. Lisäksi on tärkeää suunnata katse myös peleihin, jotka onnistuvat turvallisen yhteisökulttuurin luomisessa, jotta niissä esiintyviä saavutettavuutta edistäviä tekijöitä osattaisiin jatkossa soveltaa pelituotannossa kokonaisvaltaisesti.