"Sä oot tärkeä ja semmoinen rakas tyyppi" : Luokanopettajien käsityksiä peruskoulun alun tunnekasvatuksesta
Kaukola, Anni (2023-04-21)
"Sä oot tärkeä ja semmoinen rakas tyyppi" : Luokanopettajien käsityksiä peruskoulun alun tunnekasvatuksesta
Kaukola, Anni
(21.04.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051042681
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051042681
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä käsityksiä luokanopettajilla on esiopetuksesta kouluun siirtymisen jälkeisestä tunnekasvatuksesta. Tutkimuksessa puhutaan siirtymävaiheesta, jolla tarkoitetaan esiopetuksesta peruskouluun siirtymisen vaihetta. Tutkimuksen aikaväli on keskittynyt ensimmäisiin koulun alun kuukausiin. Tutkimuksessa käsiteltiin opettajien toteuttamia tunnekasvatuksen keinoja sekä niitä tekijöitä, jotka vaikuttivat opettajien antaman tunnekasvatuksen taustalla.
Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluihin osallistui yhteensä kuusi kokenutta luokanopettajaa, jotka olivat työskennelleet ensimmäisen luokan kanssa vähintään viisi lukuvuotta. Tutkimukseen osallistuvat luokanopettajat olivat työskennelleet urallaan vähintään 13 lukuvuotta. Toteutustapana tutkimuksessa oli laadullinen tutkimus ja analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimuksen lähestymistapa eli näkökulma, jonka kautta tutkimusta lähdettiin tarkistelemaan, oli fenomenografia.
Opettajien käsityksien mukaan merkityksellisimmät tunnekasvatuksen keinot olivat tunteiden käsittely osana oppiaineita, tunnetaitojen harjoittelu luokassa sekä tunteiden käsittely luokan ulkopuolella eri paikoissa ja eri tilanteissa. Opettajien käsitysten mukaan tunnekasvatuksen taustalla vaikuttivat opettajan omat tunnetaidot, opettajan tunteiden näyttäminen, huoltajien ja esiopetuksen kanssa tehtävä yhteistyö sekä opettaja-oppilas-vuorovaikutus. Kyseisten tulosten lisäksi tutkimuksessa nousi esille tunteisiin liittyviä koulun ja yksilön luomia haasteita sekä keinoja, joiden avulla haasteista voi päästä yli. Tutkimuksen tulosten perusteella ensimmäisen luokan opettajat käyttävät oppilaiden kanssa monipuolisia suunniteltuja tunneharjoituksia sekä spontaaneja vuorovaikutukseen pohjautuvia tunnekasvatuksen keinoja luokan sisällä ja luokan ulkopuolella. Tunnekasvatuksen taustalla vaikuttivat opettajien käsityksien mukaan vahvasti opettajan omat tiedot ja taidot tunnekasvatuksesta sekä tiiviin ja turvallisen vuorovaikutuksen rakentuminen opettajan ja oppilaan välille.
Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluihin osallistui yhteensä kuusi kokenutta luokanopettajaa, jotka olivat työskennelleet ensimmäisen luokan kanssa vähintään viisi lukuvuotta. Tutkimukseen osallistuvat luokanopettajat olivat työskennelleet urallaan vähintään 13 lukuvuotta. Toteutustapana tutkimuksessa oli laadullinen tutkimus ja analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimuksen lähestymistapa eli näkökulma, jonka kautta tutkimusta lähdettiin tarkistelemaan, oli fenomenografia.
Opettajien käsityksien mukaan merkityksellisimmät tunnekasvatuksen keinot olivat tunteiden käsittely osana oppiaineita, tunnetaitojen harjoittelu luokassa sekä tunteiden käsittely luokan ulkopuolella eri paikoissa ja eri tilanteissa. Opettajien käsitysten mukaan tunnekasvatuksen taustalla vaikuttivat opettajan omat tunnetaidot, opettajan tunteiden näyttäminen, huoltajien ja esiopetuksen kanssa tehtävä yhteistyö sekä opettaja-oppilas-vuorovaikutus. Kyseisten tulosten lisäksi tutkimuksessa nousi esille tunteisiin liittyviä koulun ja yksilön luomia haasteita sekä keinoja, joiden avulla haasteista voi päästä yli. Tutkimuksen tulosten perusteella ensimmäisen luokan opettajat käyttävät oppilaiden kanssa monipuolisia suunniteltuja tunneharjoituksia sekä spontaaneja vuorovaikutukseen pohjautuvia tunnekasvatuksen keinoja luokan sisällä ja luokan ulkopuolella. Tunnekasvatuksen taustalla vaikuttivat opettajien käsityksien mukaan vahvasti opettajan omat tiedot ja taidot tunnekasvatuksesta sekä tiiviin ja turvallisen vuorovaikutuksen rakentuminen opettajan ja oppilaan välille.