’’Et mä olisin itte aika nopeesti varmaan jollain burnout-lomalla’’ : Sosionomi (AMK) -tutkinnon suorittaneiden sosiaalityön pääaineopiskelijoiden uratoiveet
Tamminen, Milla (2023-04-24)
’’Et mä olisin itte aika nopeesti varmaan jollain burnout-lomalla’’ : Sosionomi (AMK) -tutkinnon suorittaneiden sosiaalityön pääaineopiskelijoiden uratoiveet
Tamminen, Milla
(24.04.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050841801
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050841801
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelin, millaisia työuraan liittyviä toiveita on sosionomi (AMK) -tutkinnon suorittaneilla sosiaalityön pääaineopiskelijoilla. Aihe on ajankohtainen, sillä pätevistä sosiaalityöntekijöistä on pulaa, ja monet sosionomit jatkokouluttautuvat sosiaalityöntekijäksi. Sosiaalialan uratutkimusta on vain vähän, eikä aihetta ei ole tutkittu aikaisemmin. Tutkielmani aineisto koostui yhdeksästä sosionomi (AMK) -tutkinnon suorittaneesta sosiaalityön pääaineopiskelijan yksilöhaastattelusta. Toteutin haastattelut yhteishaastatteluna kahteen eri sosiaalityön pro gradu -tutkielmaan toisen sosiaalityön opiskelijan kanssa. Analyysimenetelmänä käytin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Aineiston perusteella jaoin opiskelijoiden uratoiveet neljään teemaan: toiveet työnkuvasta, vaikuttamisesta, asiantuntijatehtävistä sekä etenemismahdollisuuksista. Tutkielmani tulosten mukaan sosiaalityön opiskelijoilla on yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia uratoiveissa. Sosiaalityön opiskelijoiden uratoiveet liittyivät useimmiten ihmisten auttamiseen, ihmisten hyvinvoinnin edistämiseen sekä yhteiskunnallisiin epäkohtiin vaikuttamiseen. Opiskelijat toivoivat työskentelevänsä asiakkaiden kanssa. Lapset ja nuoret sekä aikuissosiaalityö olivat suosituimpia asiakasryhmiä. Sosiaalityöntekijän koulutuksen suorittaminen nähtiin mahdollistavan uralla etenemisen sekä horisontaalisesti että vertikaalisesti. Sosiaalityön koulutus mahdollistaa mahdollistavan erilaisia työtehtäviä kuin sosionomin koulutuksen suorittaminen, kuten pääsyn johtamis-, hallinto-, tutkimus-, opettamis- ja kehittämistehtäviin. Sosiaalityön opiskelijat eivät toivoneet hierarkkista ylenemistä heti sosiaalityöntekijäksi valmistumisen jälkeen. Opiskelijat pitivät tärkeänä itsensä kehittämistä ja ammatillisuuden lisäämistä omassa työssään. Opiskelijat toivoivat, että sosiaalityöntekijänä voi vaikuttaa yksilöiden elämään sekä yhteiskunnan epäkohtiin esimerkiksi asiakastyön ja rakenteellisen sosiaalityön keinoin. Opiskelijat toivoivat työskentelevänsä julkisella sektorilla yksityisen ja kolmannen sektorin sijaan. Tulosten mukaan olisi tärkeää lisätä keskustelua urasta sosiaalialalla, sillä sosiaalialalla ei puhuta siitä juurikaan. Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että sosionomitutkinnon suorittaneet sosiaalityön opiskelijat aikovat hakeutua asiakastyöhön julkisen sektorin haasteista huolimatta. Tämän vuoksi on tärkeää, että julkisella sektorilla olisi mahdollisuus kehittää itseään ammatillisesti sekä mahdollistaa urakehitys mieleiseen suuntaan. Uramahdollisuuksien lisääminen julkisella sektorilla voi tukea sosiaalityöntekijöiden työssä pysymistä.